:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دكتر شهرام شیرکوند

اهمیت تولید رقابتي در تحقق اقتصاد مقاومتی

سازمان‌هايي كه با هدف توليد كالا و خدمات ايجاد شده باشند، ملزم به توليد كالاي با كيفيت و جلب رضايت مشتريان خود هستند. مشتري‌مداري در بازار رقابت براي حفظ بقا در بازار و در نهايت افزايش توليد كالا و خدمات و سودآوري بيش‌تر اجتناب ناپذير است و در صورت عدم توجه به خواسته هاي مشتريان نتيجه‌اي جز نيستي براي سازمان در بر ندارد
کد خبر: ۸۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
خبراقتصادي - اقتصاد مقاومتی رویکردی برای تقویت تولید محصولاتي با کیفیت و قیمت رقابتی است. در اقتصاد مقاومتی تولید باکیفیت منجر به اشتغال زایی، ایجاد ارزش‌افزوده، افزایش درآمدهای کشور و تامین رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود.



  امروزه شرکت‌ها و سازمان‌ها باید برای افزایش اعتبار نشان(برند) و ارتقای جایگاه اجتماعی، خود را به درستی به جامعه معرفی کنند و این امر جز در سایه ارائه کالای مرغوب و خدمات رضایتبخش میسر نخواهد شد. 
نکته اساسی این است که وقتی در فرهنگ یک جامعه جایگاه، نقش و کارکرد مشتری به درستی تعریف و تبیین شده و خدمت به مشتری به‌عنوان یک ارزش مطرح باشد، سازمان‌ها در جایگاه اصلی خود قرار می‌گیرند به طوری که هر سازمان، خدمات باکیفیت و باارزش به مشتری ارائه کرده و از خدمات ارزشمند دیگر سازمان‌ها بهره‌مند می‌شود و درنتیجه رضایت و بالاتر از آن خرسندی و وفاداری مشتری را فراهم می‌کند. یکی از عواملی که موجب تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه صنعتی کشور و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی شده و رقابت‌پذیری را در بازار جهانی تضمین می‌کند، کیفیت کالاهای تولیدی است. 
مهم‌ترین دلیلی که باعث حضور نیافتن بسیاری از شرکت‌های صنعتی و کشورها در بازار جهانی شده و رقابت آنها در این بازارها میسر نشده، فقدان ویژگی‌های کیفی در محصولات تولیدی‌شان بوده است. همچنین با گسترش تجارت جهانی، تغییرات سریع در الگوی مصرف و تقاضا، انقلاب در فناوری اطلاعات و نیز افزایش در تعداد و کیفیت رقبای محلی و بین‌المللی در دو دهه اخیر مفهوم رقابت‌پذیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.  
  صنعت هر کشور نقش مهمی در رشد، رفاه، وضعیت اقتصادی و آسایش مردم ایفا می‌کند. بسیاری از کشورها با تلاش زیاد صنعت خود را به سطحی از رشد و شکوفایی رسانده‌اند تا بتوانند محصولات خود را به سایر کشورها صادر کرده و درصد بالایی از اشتغال، درآمد و ارزش افزوده کشورشان را به آن اختصاص دهند زیرا رشد صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش سبب تولید محصولات باکیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌شود. 
از سوی دیگر اگر کشوری دارای سازمان‌ها و صنایع قدرتمندی باشد که توان حضوری موفق در بازارهای بین‌المللی را داشته باشد، قدرت اقتصادی آن کشور نیز افزایش خواهد یافت. کیفیت و بهبـود آن موضوع مهم و حیاتی در هر سازمان و بنگاه است.
 برخی کیفیت را تنها انطباق با ضوابط از پیش‌تعیین‌شده می‌دانند و به عبارتی دیگر کیفیت مترادف استاندارد تلقی می‌شود در حالی که کیفیت مفهومی وسیع‌تر داشته و به معنی پاسخگویی به درخواست‌های منطقی و حق‌مدارانه مشتریان است.
  در حال‌حاضر «صنعت» به‌عنوان مهم‌ترین بخش کسب‌وکار و تجارت در کانون توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته و کیفیت ارائه محصول، عنصری ضروری در بازارهای رقابتی فعلی شده است به‌ویژه در اروپا در هیچ مقطعی از زمان توجه به کیفیت تا این حد حائز اهمیت نبوده است.  
بدیهی است کیفت تولیدات صنعتی و موضوع رقــابتی بودن تولیدات به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آنها بسته شدن حلقه و چرخه تحقیق، تولید و بازار است؛ بخشی از آن به عهده تولیدکنندگان و صنعتگران است و بخش مهم دیگر وجود سیاست‌های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت توسط دولت و مدیران است. 
به هر حال توجه به کیفیت تولیدات و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان برای حمایت مالی دولت ضروری به نظر می‌رسد.  حمایت از تولیدات داخلی کشور برای بررسی مسئله نقدینگی و صنعت، علل توقف و رکود واحدهای تولیدی، بحران در صنعت ملی، بررسی نقش سیاست در تولید ملی، اختصاص تسهیلات مربوط به خوداشتغالی و توجه دادن مسئولان به رفـــع مشکلات کارگران و واحدهای تولیدی به‌عنوان مهم‌ترین ذی‌نفعان که از مهم‌ترین زیرساخت‌های ارتقای کیفیت و نیل به کیفیت‌مداری و درنهایت مشتری‌مداری هستند، ضروری است.  
بنا بر آنچه گفته شد در بحث تولید داخلی دو موضوع کیفیت و قیمت همواره باید مورد توجه قرار گیرد. در شرایط فعلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق کسب و کار داخلی، کیفیت دارای نقش استراتژیک است که باید مورد توجه تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد. 
در این راستا استفاده از فناوری‌های نوین، احساس مسئولیت و وجدان کاری از پیش‌شرط‌های مهم تولید با کیفیت محصول داخلی است و به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار، کیفیت محصول در کنار قیمت مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه‌ای و جهانی است که اگر مورد عنایت جدی تولیدکنندگان کشور قرار گیرد، اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی تنها با تولید محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی ممکن است و با این اقدام و در راستای تحول اقتصادی در شرکت‌های تولیدی، بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و قیمت سهام از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد. 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
مرحبا