:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تبادل ارزی بانک سپه با 57 هزار شعبه اروپایی

عضو هیات‌مدیره بانک سپه گفت: بانک سپه در چند سال گذشته حضور پررنگ و اثرگذاری در پروژه‌های مولد و زیربنایی کشور ایفا کرده است.
کد خبر: ۸۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳


اقتصادگردان- مصطفی پرتوافکنان عضو هیات‌مدیره بانک سپه در یازدهمین همایش سراسری صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: بانک سپه در عرصه بانکداری بین‌المللی بین سیستم بانکی جزو بانک‌های پیش‌رو است.

عضو هیات‌مدیره با بیان اینکه بانک سپه اولین بانک تحریمی بود که با تدبیر مسئولان نظام سال گذشته از تحریم خارج شد، تصریح‌کرد: به دلیل نقش‌آفرینی نظام بانکی و درآمدهای نفتی در اقتصاد، دشمن این دو حوزه را شدیداً نشانه گرفته است.

پرتوافکنان یادآوری کرد: محدودکردن فعالیت‌های بانکی در سطح بین‌المللی و کاهش درآمدهای نفتی و همچنین ایجاد وقفه به دلیل عدم ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی جزو اهداف دشمن بود که با تدبیر دولت این مشکل برطرف شد.

وی در خصوص عملکرد بانک سپه قبل و بعد از تحریم‌ها یادآور شد: در سال ۸۶ بانک سپه قبل از تحریم‌ها هفت میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی و فعالیت ارزی داشت که بعد از رفع تحریم‌ها طی 10 ماه گذشته حجم فعالیت‌های ارزی ما به چهار میلیارد دلار افزایش پیدا کرده ا ست.

عضو هیات‌مدیره ادامه داد: قبل از تحریم‌ها دارایی بانک سپه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بود که در حال حاضر به ۷۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

پرتوافکنان با بیان اینکه تسهیلات پرداختی بانک سپه قبل از تحریم‌ها ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بود که به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده، گفت: حجم قراردادهای ارزی بانک سپه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی در خصوص فعالیت‌های ارزی شعب خارج از کشور بانک سپه اظهار داشت: سه شعبه ما در فرانکفورت، رم و پاریس فعالیت‌های ارزی قابل توجهی دارند و به سیستم تارگت ۲ متصل هستند و با ۵۷ هزار شعبه اروپایی ارتباط برقرار کرده و نقل و انتقال ارز انجام می‌دهند.

پرتوافکنان اضافه کرد: شعبه فرانکفورت بانک سپه نیازی به ارسال سوئیفت برای دریافت و پرداخت‌ها ندارد و نقل و انتقال وجوه را بدون دخالت سوئیفت و از طریق شبکه SEPA انجام می‌دهد.

عضو هیات‌مدیره بانک سپه گفت: حجم فعالیت‌های ارزی بانک سپه بین ۱۵ تا ۱۷ درصد کل نظام بانکی در کشور است.

وی همچنین به پروژه‌های ملی و زیربنایی که بانک سپه در آن‌ها مشارکت دارد اشاره کرد و افزود: بانک سپه از طریق شرکت سرمایه‌گذاری امید حدود ۲۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه ملی و استراتژیک در حوزه‌های نفت، نیروگاهی و معادن همچنین انتقال آب از خلیج‌فارس به معادن گل گهر و چادرملو تعریف کرده و در حال انجام دارد.

پرتوافکنان بیان کرد: بانک سپه در صنایع بالادستی که نیاز به حمایت بانک بوده، حضور جدی و اثرگذار دارد.

وی گفت: ۴۰ درصد ظرفیت صنایع سیمان مرهون حمایت و کمک بانک سپه است.

عضو هیات‌مدیره بانک سپه در خصوص تسهیلات پرداختی به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بانک سپه بزرگ‌ترین کنسرسیوم نظام بانکی کشور را با توافق چهار بانک دیگر مدیریت کرد و بالغ بر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه امیدوارم با این طرح در صنعت گاز کشور شاهد تحول باشیم افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ یکی از اثرگذارترین طرح‌های ملی است که موجب رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی می‌شود.

پرتوافکنان با اشاره به اینکه بانک سپه در سه میدان مشترک نفت و گاز حضور جدی و اثرگذاری دارد خاطر نشان کرد: بانک سپه پروژه سروک آذر، حفاری دانا، صبای اروند و صبای کنگان را تامین مالی کرده است.

وی تاکید کرد: طی سه سال اخیر بانک سپه حضور پررنگی در پروژه‌های استراتژیک و زیربنایی کشور داشته و از طریق منابع صندوق توسعه ملی در زمره بانک‌هایی بوده که توانسته بیشترین رقم را بین سیستم بانکی جذب کند.

عضو هیات‌مدیره بانک سپه با اشاره به اینکه این بانک به تعهدات خود مبنی بر پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای نیل به رونق اقتصادی خوب عمل کرده است، گفت: این بانک ۱۰ هزار میلیارد ریال برای ۱۱۲۰ واحد تولیدی تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش اختصاص داده که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد آن پرداخت شده است.