:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

ادغام ۲ صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری امارات

امارات برای تقویت قدرت مالی خود در دوران کاهش قیمت نفت، ۲ صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ این کشور را با یکدیگر ادغام کرد.
کد خبر: ۸۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹


اقتصادگردان- صندوق جدید با دارایی بالغ بر ۱۲۵ میلیارد دلار، شرکت سرمایه گذاری "مبادله" نام دارد که از ادغام دو شرکت توسعه مبادله و شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت تشکیل شده است که مالکیت سهام شرکت های بزرگ در صنعت انرژی و دیگر بخش ها را در سراسر جهان در اختیار دارند.

شرکت جدید از نظر مجموع دارایی که بر اساس ارزیابی های اواخر سال ۲۰۱۵ به ۱۲۵ میلیارد دلار می رسد، در مکان چهاردهم بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری دنیا قرار دارد.

ریاست این صندوق را نیز خالدون المبارک بر عهده خواهد داشت که پیش از این سابقه عضویت در هیأت مدیره چندین شرکت و همچنین ریاست اجرایی صندوق توسعه مبادله را بر عهده داشته است.

صندوق های سرمایه گذاری در کشورهای عرب صادر کننده نفت حوزه خلیج فارس با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت از اواسط سال ۲۰۱۴ تا کنون اقدام به اجرای سیاست های تطبیقی برای مقابله با کاهش ورود دلارهای نفتی به کشورهای خود کرده اند.

بنابراین گزارش، صندوق توسعه مبادله در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در هشت سال گذشته نتوانست نقدینگی از دولت امارات دریافت کند اما اکنون صندوق جدید قابلیت جمع آوری پول از طریق بازارهای بین المللی را دارد.

شرکت سرمایه گذاری مبادله با دارایی های شامل سهام شرکت های جنرال الکتریک، شرکت سهامی خاص کارلایل، شرکت انرژی سپسا اسپانیا، شرکت انرژی OMV اتریش، یونی کردیت، ویرجین گالاکتیک و شرکت عمران عربتک امارات، در مجموع ۶۸ هزار کارمند در شعب خود در بیش از ۳۰ کشور دنیا خواهد داشت.

اما دارایی های شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت به دلیل مناقشه با صندوق دولتی ۱MDB مالزی مسدود است. صندوق مالزی سود حاصل از فروش اوراقی که شرکت اماراتی تضمین کرده بود را نپرداخته است. مبلغی که بر اساس ادعای شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت امارات حدود ۶,۵ میلیارد دلار است.

صندوق ۱MDB دست کم در شش کشور به اتهام پولشویی تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

ابوظبی در راستا تقویب شرکت های مالی خود قصد دارد دو بانک بزرگ امارات یعنی بانم کلی ابوظبی و بانک نخست خلیج را نیز با یکدیگر ادغام کند.