:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عنوان کرد

تلاش دولت برای حفظ میراث صنعت پالایش نفت ایران در آبادان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت ملی پخش حدود 90 سال در حوزه سوخت‌رسانی و تامین سوخت ایفای نقش می‌کند و این بخش از وزارت نفت در هر زمانی از حضور خود چه در زمان بعد از انقلاب، در زمان جنگ تحمیلی، در دوران تحریم و پساتحریم نقش بسیار ویژه‌ای داشته است.
کد خبر: ۸۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
اقتصادگردان- منصور ریاحی در مراسم افتتاح اولین موزه صنعت نفت ایران که شب گذشته، 29 دی ماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: در آذرماه سال گذشته بحث شروع پروژه موزه آبادان را داشتیم و چیزی در حدود 834 قلم کالا شناسایی شد که آن‌ها را به مکان‌هایی که مدنظر اداره طرح موزه‌های صنعت نفت بود، انتقال دادیم و از این مقدار حدود 200 قلم به آبادان و جهت بهره‌برداری در موزه موردنظر اختصاص یافت.

ریاحی تصریح کرد: مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان در این منطقه با حمایت‌های ویژه آقای کاظمی هزینه کرده‌ایم و به دلیل این‌که آبادان شهر نخستین‌ها است، نخستین افتتاح موزه در این شهر بود و سناریو و پروژه‌های بعدی را هم یکی پس از دیگری انجام خواهیم داد.

وی عنوان کرد: در تهران جایگاه دروازه دولت تهران را داریم که پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در منطقه کرمان جای بسیار خوبی داریم که قبلا محل کنسولگری ایران و انگلیس بوده است و در حال مرمت و بازسازی آن هستیم تا بتوانیم شاهد افتتاح آن باشیم.

 ریاحی بیان کرد: کاری هم در انبار نفت قدیم مشهد مقدس در حال انجام داریم که یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب در مجموعه تاریخ ادوار صنعت نفت خواهد بود و مخازن پرچی قدیمی و سکوهای بارگیری خطوط ریلی و مخزن داران را به راحتی و به عینه مشاهده خواهیم کرد و بیش از 10 کیلومتر با حرم مطهر امام رضا (ع) فاصله ندارد که این کار به همت صندوق بازنشستگی نفت در حال رقم خوردن است.

وی افزود: صنعت نفت در عمر 106 ساله خود نقش بسیار زیادی داشته است و این‌که چه خدمات قابل توجهی به کشور و نظام داشته و جایگاه نفت بر هیچکس پوشیده نیست و نفت تاثیر بسیار زیادی در ساختارهای اقتصادی، سیاسی، تحولات اجتماعی و جامعه پیرامون خود دارد.

ریاحی گفت: موزه‌های ما نقش چند منظوره‌ای دارند و ما باید درکی داشته باشیم از این موزه‌هایی که به عینه داریم و مشاهده می‌کنیم موزه‌ها فقط زندان اشیای تاریخی نیستند و این را باید توجه کنیم که نقش موزه‌ها نقش فرهنگی و میراث فرهنگی است و باید این نقش را حفظ کنیم و نقشی که موزه‌ها می‌توانند در گردش و امر گردشگری داشته باشند نقش بسیار بزرگی خواهد بود.

وی اظهار کرد: پالایشگاه آبادان به عنوان یک نماد زندگی و حیات در این شهر مطرح است و همه مردم صمیمی و خونگرم آبادان عشق وافری به این پالایشگاه دارند. علی‌رغم اینکه پالایش نفت آبادان مسائل و محدودیت‌های خاص خودش را دارد و شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد اما دولت و مجموعه وزارت نفت بخاطر این‌که مجموعه صنعت پالایش نفت ایران در آبادان بتواند به حیات خودش ادامه دهد، خیلی سوبسیدها می‌دهد که این نماد رونق هیچگاه از کار نیفتد و در این خصوص یک نگاه ویژه بین مردم و مسئولین وجود دارد.

پیش بینی افزایش تولید 6 تا 8 میلیون بشکه‌ای نفت در یکی دو سال آینده

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز در این مراسم اظهار کرد: سالگرد برجام است و موزه ساختن هم پول لازم دارد و ما معتقدیم اگر برجامی در کار نبود در حال حاضر موزه ای هم در کار نبود و صادرات نفت هم اکنون صفر می بود  به قول گفته مدیرکل بانک مرکزی باید با کوپن زندگی می کردیم.

وی افزود: عده‌ای که مخالف و منتقد برجام هستند بیشتر بنظر می‌رسد موضع آن‌ها سیاسی است تا اینکه حرف آن‌ها جدی باشد و امیدواریم بعد از انتخابات سال 96، این انتقادات از برجام کمتر شود و معتقدیم طی یکی 2 سال آینده رونق و شکوفایی غیر قابل پیش‌بینی در صنعت نفت خواهیم داشت و به تولید 6 تا 8 میلیون بشکه‌ای در ظرف یکی دو سال آینده خواهیم رسید.