:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت عنوان کرد:

آبادان، "شهر موزه" صنعت نفت ایران

مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت گفت: با توجه به مطالعات انجام شده توسط مشاوران، شهر آبادان به عنوان "شهر موزه" اعلام و مطرح اعلام شده است و حتما باید نگاهمان به شهر آبادان به عنوان "شهر موزه" باشد زیرا در جای جای این شهر، نشانی از صنعت نفت است و حضور صنعت نفت در این شهر بسیار پررنگ و قوی است.
کد خبر: ۸۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰


اقتصادگردان- اکبر نعمت الهی در مراسم افتتاح اولین موزه صنعت ایران در آبادان که شب گذشته، 29 دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: نهضت ثبت میراث صنعت نفت از سال 1392 کلید خورد و در سال 1393 عملیات اجرائی، مطالعات و پژوهش این موزه‌ها آغاز شد و قرار شد بنا به مصوبه شورای معاونین وزارت نفت در سه منطقه ( آبادان، مسجدسلیمان و تهران) موزه ایجاد شود.

وی افزود: در مرحله اول 5 نقطه را در نظر گرفتیم که به موزه تبدیل می‌شوند. اولین موزه که بعد از 108 سال عملی شده، افتتاح نخستین موزه کلاسیک بنزین‌خانه در آبادان است و با توجه به این‌که آبادان شهر یدک‌کش اولین‌ها است، اولین موزه در آبادان شکل گرفته و 4 موزه دیگر که یک زنجیره هستند، به دنبال آن ادامه خواهد داشت.
نعمت الهی تصریح کرد: در خصوص ساخت پارک موزه ساحلی که در اسکله‌های پالایشگاه شروع شده، مشاوران مطالعات خود را به اتمام رسانده و عملیات اجرائی آن از امروز آغاز می‌شود و نیروگاه شماره یک که از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور بوده و در پالایشگاه شهر آبادان ساخته شده است و ساختمان‌های قدیمی که مربوط به ساختمان‌های تشریفاتی است مرمت و بازسازی می‌شوند؛ همچنین کارگاه بزرگ ریخته‌گری پالایشگاه آبادان در برنامه‌های ما است که بازسازی و مرمت شود.

وی اظهار کرد: بخش پرچی پالایشگاه آبادان است که جزو مجموعه پلایشگاهی ما است و وزیر حساسیت‌های زیادی در این خصوص دارند که نگهداری و حفظ شود، برای شهر و مورد بازدید جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد. همچنین در مسجدسلیمان 5 نقطه را برنامه‌ریزی کردیم و عملیات اجرائی آن آغاز شده و در سال 96 به بهربرداری خواهد رسید.


نعمت الهی افزود: مراحل بازسازی تلمبه‌خانه دارخوین که نزدیک شهر آبادان است، در حال آغاز و آماده‌سازی است و این تلمبه‌خانه، میراث صنعت نفت و دفاع مقدس است زیرا اگر از آنجا دیدن کنید، می‌توانید یادداشت‌های رزمندگان را در آن مکان مشاهده کنید و ما این‌ها را برای آیندگان حفظ و نگهداری می‌کنیم و در تهران نیز حوزه علوم و فنون را داریم که از سال آینده عملیات اجرائی آن آغاز می‌شود.


مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت عنوان کرد: طرح موزه‌های صنعت نفت تنها طرحی است که مستقیم زیر نظر وزیر است که هدایت می‌شود و وی مرتب گزارش‌گیری می‌کنند.