:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران پیشبینی کرد

سال ۹۶، سال شکوفایی سرمایه‌گذاری خارجی است

نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران معتقداست با رفع موانع و مشکلات مربوط به روابط بانکی و بیمه‌ای چشم‌انداز مثبتی در سال آینده برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

اقتصادگردان- مجید فانی گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱۱ میلیارد دلار عنوان شده است و انتظار می‌رود که در دو ماه منتهی به پایان سال این رقم افزایش بیابد.

وی به تشریح برخی از موانع بر سر راه جذب سرمایه خارجی پرداخت و ادامه داد: بخش مهم موانع خارجی که در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد به تحریم‌ها برمی‌گردد. تحریم‌ها باعث شد که بانک‌های بزرگ بین المللی همکاری لازم را نکنند چرا که معتقد بودند که نفع‌شان از ارائه خدمات به ایران به مراتب کمتر از جریمه‌های احتمالی‌ است که از طرف آمریکا برای‌شان اتفاق می افتد و در عمل هم خیلی از بانک‌های اروپایی جریمه سنگینی پرداختند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: مسئله مهم دیگر مربوط به بیمه سرمایه خارجی می‌شود. سرمایه‌گذارخارجی نیازمند است که سرمایه‌اش توسط شرکت‌های معتبر بین المللی بیمه شود. تحریم‌ها باعث شد که شرکت‌های بیمه‌کننده انگیزه‌ای برای بیمه کردن مبلغ سرمایه‌ سرمایه‌گذاران خارجی نداشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد که دولتی بودن اقتصاد و ضعیف بودن و نداشتن امکان رقابت برای بخش خصوصی در اقتصاد یکی از عوامل مهم داخلی برای جذب سرمایه خارجی است.

فانی با اشاره به برخی اقداماتی که برای رفع موانع بیمه سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه دعوت از شرکت بیمه ساچه بود که با مذاکرات و رایزنی‌های انجام گرفته قرار بر این شد که مشکلات و موانع قانونی برای سرمایه‌گذاران خارجی برداشته شود و اکنون این امکان در حال فراهم شدن است تا شرکت‌های بزرگ برای آنکه سرمایه‌های کلان‌تری به ایران بیاورند رغبت بیشتری پیدا کنند.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با پیشبینی آینده سرمایه‌گذاری خارجی در سال آینده گفت: سال ۱۳۹۶ سال بسیار پربارتر و پررونق‌تری برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود آنچه دربرنامه ششم برای میزان سرمایه‌گذاری خارجی دیده شده است محقق شود و با توجه به تدابیری که دولت لحاظ کرده است این اطمینان وجود دارد که سال آینده سال بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی باشد.