:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

دستاوردهای نفتی برجام در گفت‌وگو با میرزایی

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزایش بازارهای صاداراتی،‌ افزایش تولید، تحت پوشش قراردادن نفت‌کش‌های ایرانی توسط شرکت‌های بیمه‌ای و انتقال پول از مسیرهای قانونی را از جمله نتایج برجام در حوزه صنعت نفت و انرژی کشور عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

اقتصادگردان- جلال میرزایی با اشاره به تاثیر برجام بر صنعت نفت کشور اظهار کرد: تاثیری که برجام در حوزه نفت داشت، فقط محدود به افزایش صادرات نیست، پیش از برجام صادرات نفت ما از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در برخی مقاطع هم به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده بود.

وی تصریح کرد: در واقع بازارهای صادراتی‌مان را به طور کامل در اروپا از دست داده بودیم و بازار صادرات ما به چین، هند و ترکیه محدود شده بود و این کشورها هم برای اینکه از ما نفت دریافت کنند، به دنبال تخفیف‌های زیادی بودند، ضمن اینکه پول حاصل از صادرات نفت هم به سادگی به کشور بر نمی‌گشت و  مجبور بودیم برای دور زدن تحریم‌ها به سمت گروه‌ها و افرادی برویم که چه بسا تضمینی برای بازگشت این پول‌ها نبود و حتی ممکن بود اختلاس‌هایی هم رخ دهد.

افزایش ۱۵درصدی صادرات نفت به اروپا و بازپس‌گیری بازارهای صادراتی

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اما بعد از برجام شاهد تغییراتی در این حوزه هستیم و ضمن افزایش تدریجی صادرات، بازارهایمان را دوباره به دست آوردیم و در حال حاضر ۱۵ درصد نفت صادراتی ما به اروپا می‌رود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با تاکید بر تاثیر مستقیم برجام بر افزایش صادرات و باز پس گیری بازارهای صادراتی اظهار کرد: همه این‌ها تاثیری است که برجام در روند تولید تا به حال داشته است. البته اگر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز انجام ندهیم، آن هم به دلیل پایین بودن بازیافت از میادین، شاهد هستیم که سالانه چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در رابطه با تولید کاهش خواهیم داشت.

انعقاد چندین قرارداد سرمایه گذاری در حوزه صنعت نفت

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: در زمان تحریم‌ها شاهد کاهش سرمایه گذاری بودیم که به ناچار از شیوه‌های سنتی استفاده کرده و کارهایی انجام می شد که به مخازن نفت ضربه وارد می‌کرد، اما بعد از برجام قراردادهای خوبی برای سرمایه‌گذاری در آزادگان، پارس جنوبی، میادین مشترک منعقد شده که قطعا در سال‌های آینده تاثیر خود را نشان خواهد داد.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه صادرات نفت ما در سال ۲۰۱۲ به پایین‌ترین میزان خود رسید، گفت: به دلیل وجود تحریم‌ها از سال ۲۰۱۲ تا تقریبا سال گذشته، صادرات نفت ما کاهش داشته است، اما با اجرایی شدن برجام این روند سیر معکوس به خود گرفته و در راستای تامین منافع ملی، صادرات رو به افزایش می رود.

از سرگیری پوشش بیمه‌ای نفت‌کش‌ها پس از برجام

وی همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر این موارد شاهد هستیم که شرکت‌های بیمه‌ای که قبل از برجام پوشش‌های بیمه‌ای به نفتکش‌ها نمی‌دادند و این نفتکش‌ها زمین گیر بودند، تضمینی هم وجود نداشت که نفت ما دچار مشکل نشود، اما برجام تاثیر خود را در این بخش نیز بر جای می‌گذارد و این شرکت‌های بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای خود را از سر می‌گیرند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهار کرد: انتقال پول از مسیرهای قانونی که قبلا ممکن نبود، به شدت افزایش پیدا می‌کند و به عنوان یک تسهیل کننده در این حوزه خود را نشان می دهد و این هم از نتایج برجام است.

امکان خرید مستقیم تجهیزات مورد نیاز صنایع پتروشیمی

میرزایی همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات خریداری شده صنایع پتروشیمی توقیف شده و امکان خرید مستقیم وجود نداشت، اظهار کرد: در حال حاضر این مساله برطرف شده و برجام باعث حل شدن این موانع بوده است. لذا گشایش‌هایی به وجود آمده که تاثیر آن به تدریج خود را نشان می‌دهد. یک سال مدت زیادی نیست که انتظار داشته باشیم، تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ما بگذارد.

وی یادآور شد: اقتصاد کشور براساس سیاست‌های غلط و تاثیری که در نتیجه تحریم‌های ظالمانه بوده، سال‌ها درگیر شد و اعتماد در بازارها از دست رفت؛ لذا یک سال فرصت کمی است برای اینکه بازسازی  وترمیم مشکلات انجام شود.

پیش بینی افزایش درآمدهای نفتی نسبت به سه سال اخیر

به گزارش ایسنا، این نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نفت و توافقاتی که در سطح سیاسی صورت گرفت که توافق اوپک هم از نتایج برجام بود انتظار می‌رود در سال آینده رشد بهتری را  شاهد باشیم. همانطور که وزیر نفت هم اعلام کرد درآمد نفتی با اجرای توافق اوپک به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد و این رقم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد که بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم. البته درآمدهای نفتی ما طی سال گذشته حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار بوده و امسال هم بعد از سه سال کاهش درآمدهای نفتی این درآمدها افزایش می یابد و فرصت خوبی است برای اینکه بتوانیم سر و سامانی به اقتصاد بحران زده دهیم.