بخش اول: عمليات حسابداري اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي در قالب عقد جعاله؛
بخش دوم: عمليات حسابداري اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي در قالب عقد مرابحه؛
بخش سوم: عمليات حسابداري اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي در قالب عقد استصناع؛
بخش چهارم: عمليات حسابداري تنزيل اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي مدتدار در قالب عقد خريد دين.
در دستورالعمل مزبور تلاش
شده است، تمامي رويدادهاي مالي مرتبط با فرآيند اعتبار اسنادي داخلي ـ
ريالي در بانکها و مؤسسات اعتباري غير بانکي، بالاخص بانک گشايشکننده،
بانک تأييدکننده و بانک تنزيلکننده به نحو مطلوبي ملحوظنظر قرار گيرد،
لذا آن بانک/مؤسسه اعتباري غيربانکي موظف است؛ عمليات حسابداري را
وفق مفاد دستورالعمل مذکور، در دفاتر خود اعمال کند.
همچنين دستورالعمل يادشده با ضوابط قبلي داراي تفاوتهایی است که اهم آنها به شرح زير به استحضار ميرسد:
تبيين تفصيلي ثبتهاي حسابداري فرآيند گشايش، ابلاغ، اصلاح و ارائه اسناد اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي گشايش شده در قالب عقد جعاله در بانکهاي ذيربط؛
اعمال تغييرات لازم در خصوص نحوه شناسايي، اندازهگيري و ثبت انواع رويدادهاي مالي در خصوص تعرفههاي ناظر بر اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي؛
اعمال ثبتهاي حسابداري وثايق و تضامين گشايش اعتبار اسنادي داخلي ـ ريالي؛
اعمال پارهاي اصلاحات ويرايشي و نگارشي.
بديهي است، با عنايت به
بخش پاياني دستورالعمل مورد اشاره مبني بر لازمالاجراء بودن مفاد آن در
خصوص اعتبارات اسنادي داخلي ـ ريالي که از تاريخ 15.11. 1394 به بعد
گشايش شدهاند، آن بانک/مؤسسه اعتباري غيربانکي موظف است؛ در چارچوب
مفاد بندهاي (39) و (40) استاندارد حسابداري شماره (6) با عنوان ”گزارش
عملکرد مالي"، ثبتهاي حسابداري اصلاحي لازم را وفق مفاد دستورالعمل
ابلاغي، در دفاتر خود اعمال نمايد.
با عنايت به موارد فوق، ضمن ارسال يک نسخه از «دستورالعمل حسابداري اعتبار
اسنادي داخلي ـ ريالي»، خواهشمند است دستور فرمايند، ضمن تمهيد مقدمات
اجراي موارد مطروحه، مراتب به قيد تسريع، به تمامي واحدهاي ذيربط آن
بانک/مؤسسه اعتباري غيربانکي ابلاغ و بر حسن اجراي آن، نظارت دقيق گردد.
همچنين مقتضي است ترتيبي اتخاذ شود تا نسخهاي از بخشنامه ابلاغي به
واحدهاي ذيربط، به مديريتکل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباري اين بانک
ارسال شود.