:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مجید صفدری مدیر عامل بیمه ما؛

کم بیمه گی آفت صنعت بیمه شده، بیگانگی صنعت بیمه با علم مارکتینگ نوین، بیمه گران ایرانی از برندینگ غافلند

برای دسترسی به ضریب نفوذ مورد نظر چاره ای جز تقویت بازار یابی و استفاده از روش های نوین و جهانی فروش نداریم. کم بیمه گی آفت صنعت بیمه شده و شاید این چالش به دلیل نوع نگاه دولتمردان و نهادهای اقتصادی باشد که در زمان بیمه کردن اولا پوشش های لازم را اخذ نمی کنند ، ثانیا کم تر از میزان لازم بیمه می کنند و تنها به دنیال پرداخت حق بیمه کمتر هستند . تسهیل فضای سرمایه گذاری از جمله شاخص هایی است که می تواند صنعت بیمه را در نیل به ضریب نفوذ هفت درصدی کمک کند.
کد خبر: ۸۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵


اقتصادگردان
- در ادامه سلسله نشست های انجمن خبرنگاران بیمه پیرامون بررسی مصوبات لایحه 12 برنامه ششم توسعه در ارتباط با صنعت بیمه ، به واکاوی این مفاد در گفتگو با مجید صفدری ، مدیر عامل بیمه ما پرداخته شد.


مجید صفدری که در شرکت متبوعش تجربه پیاده سازی مدل جدیدی از بازار یابی و فروش با نام الگوی" اسپین" را دارد و در نتیجه اجرای این روش توانسته در شرایط رکود اقتصادی فروش شرکت بیمه" ما" بخصوص در حوزه بیمه عمر را افزایش دهد، معتقد است، برای دسترسی به ضریب نفوذ مورد نظر چاره ای جز تقویت بازار یابی و استفاده از روش های نوین و جهانی فروش نداریم.


به گفته وی این نقطه ضعف بخصوص در حوزه بیمه عمر و سرمایه گذاری مشهود است و فقدان روش مناسب جهت بازار یابی به عدم توسعه فرهنگ بیمه در اقشار مختلف جامعه نیز دامن زده چرا که در صورت بازار یابی صحیح اعتماد سازی نیز در مشتری نهادینه می شود.


مدیر عامل شرکت بیمه ما در ادامه این نشست ضمن تاکید بر لزوم سودآوری صنعت بیمه از مسیر بسترهای مناسب خدمت رسانی اذعان داشت:با نگاهی به میانگین ضریب نفوذ بیمه  در کشور ، حرکت لاکپشتی صنعت بیمه در نفوذ در اقشار مختلف جامعه مشهود است ضمن اینکه شرایط بیانگر ان است که بازار بیمه گری نتوانسته در اقتصاد کلان اثر گذاری مناسبی داشته باشد.


وی البته از فراهم شدن فضا جهت رشد صنعت بیمه از سوی قانون گذار و نهاد های نظارتی بالادستی اظهار امیدواری کرد و عنوان داشت:مجلس با تصویب این ماده فضا را برای رشد صنعت بیمه فراهم کرده ؛ اما دولت و قوه قضائیه باید کمک کنند تا بسترهایی که مجلس مهیا کرده ، تحقق یابد.


مدیر عامل بیمه ما تصریح کرد :دولتمردان و قوه قضائیه باید بسترها را فراهم کنند تا سازو کار بیمه گری تسهیل یابد.


وی ضمن اشاره به چالش هایی که حل آنها به همکاری نهاد های مختلف منتهی می شود، به افزایش نا متوازن نرخ دیه اشاره کرد و گفت:نرخ دیه در مقایسه با سایر فاکتورهای اقتصادی طی سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و این امر بر قیمت تمام شده محصول ثالث اثر گذار بوده ضمن اینکه رشد نرخ دیه با قیمت بیمه نامه شخص ثالث قابل مقایسه نیست.


 وی افزود: بیش از 40 درصد درآمدهای ثالث به دستگاههای مختلف می رود در حالیکه در بسیاری موارد نحوه هزینه کرد انها مشخص نیست.


به گفته وی اگر چه که قانون گذار ظرفیت لازم را ایجاد کرده اما اگر قوه قضائیه و همچنین دولت شرایط مساعد را فراهم نکنند و همکاریهای لازم با صنعت بیمه انجام نشود ، دسترسی به انتظارات مورد نظر با چالش مواجه می شود.


صفدری در حالیکه بر لزوم اثر گذاری صنعت بیمه دراقتصاد اشاره کرد، اذعان داشت:باید به دنبال تسهیل سازی در صنعت بیمه باشیم تا به مرور شاخص های کسب و کار بهبود پیدا کند چرا که سهولت کسب و کار بیمه گری در سند چشم انداز بیست ساله نظام هم مورد تاکید قرار گرفته است.


صفدری تاکید کرد:با توجه به سند چشم انداز  نه سال دیگر صنعت بیمه وقت دارد تا به سوداوری لازم در اقتصاد برسدو این مهم جز در سایه تعامل صنعت با سایر نهادهای اقتصادی میسر نخواهد بود.


مدیر عامل بیمه ما افزود: هم افزایی در گسترش صنعت بیمه خواسته بیمه گران از دولت و نهاد های قانون گذار است.


صفدری در  ادامه به برخی چالش های صنعت بیمه که بازار بیمه گری را تهدید می کند ، اشاره کرد و گفت: کم بیمه گی آفت صنعت بیمه شده و شاید این چالش به دلیل نوع نگاه دولتمردان و نهادهای اقتصادی باشد که در زمان بیمه کردن اولا پوشش های لازم را اخذ نمی کنند ، ثانیا کم تر از میزان لازم بیمه می کنند و تنها به دنیال پرداخت حق بیمه کمتر هستند .


به گفته این فعال بیمه ای اتش سوزی گسترده در پتروشیمی بوعلی تجربه ای بود که باید نهاد های دولتی به آن توجه کنند.


صفدری در ادامه این نشست ضمن اشاره به ظرفیتهای صنعت بیمه جهت جهش و ترقی در حوزه سوداوری و اقتصادی اذعان داشت:شرکتهای بیمه جمعا 16 هزار میلیارد تومان منابع در بورس ، فرابورس و بانکها دارند که این رقم می تواند به 5برابر افزایش یابد که این افزایش در گرو هم افزایی صنعت بیمه با دستگاههای نظارتی ، دولتی و قضائی است.


به گفته این مقام مسئول در شرکت بیمه ما باید به دنیال برخی راهکارها جهت اتصال صنعت بیمه به اقتصاد کلان بود به عنوان مثال درنتیجه تعاملات می توانستیم بخشی از یارانه ها را تحت عنوان بیمه های عمر به اقشار مختلف جامعه ارایه دهیم که البته این کار مستلزم اطلاع رسانی های لازم بود.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بحث تامین سرمایه در شرکتهای بیمه را چگونه ارزیابی می کنید، ضمن بیان تفاوت فعالیت بیمه ها در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته ،اذعان داشت: در هیچ جای دنیا بانکها بنگاهداری نمی کنند اما متاسفانه اقتصاد ما بانک محور است این د رحالی است که اساس تجارت بیمه است چرا که وظیفه شرکت بیمه ایفای تعهدات آینده است و در مقابل مشتریاتش تعهدات بلند مدت دارد بنابراین می تواند منابع مالی خود را بانک تاسیس کند ، سهم بخرد و ...


صفدری در ادامه به لزوم ایجاد سوپر مارکتهای مالی اشاره کرد و گفت:دنیا به سمت ایجاد سوپرمارکتهای مالی رفته است به طوریکه مشتری می تواند همزمان تمام احتیاجات خود در قالب بورس ، بانک ، بیمه ، لیزینگ ، صرافی و ... را برطرف کند  و به نظر می رسد ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.


مدیر عامل بیمه ما در ادامه توجه به "بازار بدهی " را راهکار دیگری برای سرمایه گذاری منابع دانست و گفت: سهم بازار بدهی در اقتصاد ما حدود 5 درصد است در حالیکه در دنیا 75 درصد است .
صفدری به اوراق صکوک ، مرابحه ، اوراق مشارکت و ... اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار بدهی در کشور ما دستوری است و این برای سرمایه گذار خالی از جذابیت است در حالیکه در دنیا بانک های مرکزی و نهادهای نظارتی تنها بر سود این اوراق نظارت می کنند نه اینکه میزان ان را تکلیف کنند در ضمن اینکه ارایه این اوراق به رتبه اعتباری و توانگری مالی شرکتها و نهاد ها بستگی دارد.


وی پیشنهاد داد:بازار بدهی کشور باید فعال و تقویت شود علاوه بر اینکه سازمانهایی که قرار است این اوراق را منتشر کنند باید رتبه بندی شوند .


 به گفته صفدری با رواج بازار بدهی در کشور بیمه گران می توانند بهتر از گذشته منابع مالی خود را سرمایه گذاری کنند.


مدیر عامل بیمه تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری در کشور و بسترهای مناسب ان تسهیل نشود ، بیمه گر چگونه می تواند منابع حاصل از افزایش درآمدهای بیمه ای را سرمایه گذاری کند؟
صفدری معتقد است، تسهیل فضای سرمایه گذاری از جمله شاخص هایی است که می تواند صنعت بیمه را در نیل به ضریب نفوذ هفت درصدی کمک کند.


وی با بیان اینکه شرایط سرمایه گذاری باید تسهیل شود ، خاطر نشان ساخت:سهامداران اعتقادی به افزایش سرمایه شرکتهای بیمه ای ندارند زیرا بازده سرمایه گذاری در صنعت بیمه تا 8 درصد است و این میزان نمی تواند جذابیت ایجاد کند.


صفدری با اشاره به اینکه شرابط بازده سرمایه گذاری باید تقویت شود ، یاداور شدکه یکی از راهکارها، ایجاد بازار بدهی است.


صفدری در ادامه از لزوم صادرات بیمه به کشورهای همسایه بخصوص افغانستان ، پاکستان وعمان و ... تاکید کرد و گفت: در این زمینه نیازمند تسهیل سازی در قوانین و مقررات هستیم  چرا که در حال حاضر دستورالعمل های دست و پاگیری وجود دارد که کسب و کار را با موانع زیادی روبرو می کند.


مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ما در ادامه از جای خالی صنعت بیمه در شبکه های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: باید از ظرفیت  صنعت در شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده شود.


وی البته در ادامه سخنانش بر بیگانگی صنعت بیمه با علم مارکتینگ نوین انتقاد کرد و اذعان داشت: ما فقط شعار بازاریابی می دهیم در حالیکه مهمترین شاخصه مارکتینگ تعامل است.


صفدری در عین حال به خالی بودن جای برندینگ در صنعت بیمه اشاره کرد و افزود:امروزه قسمت عمده دارایی سازمان ها و نهادها با تکیه بر برندینگ است چرا که این برند است که در ذهن مشتری می ماند.


وی البته تخصصی شدن شرکتهای بیمه را در برند سازی موثر دانست و گفت : شرکتهای بیمه باید به این باور برسند که اساس خدمات برندینگ است .


به گفته وی با تخصصی شدن فعالیت شرکتهای بیمه برندینگ از جایگاه ویژه تری برخوردار خواهد بود.


مدیر عامل بیمه ما در ادامه از نحوه خصوصی سازی در صنعت بیمه انتقاد کرد و اذعان داشت: صنعت بیمه خصولتی شد و به آش شوله قلمکاری تبدیل گردید که تقسیم بازار در آن به  درستی انجام نگرفت و می توان گفت  به جای خصوصی سازی در صنعت بیمه جزیره سازی صورت گرفت.