:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
یک مقام مسئول وزارت کار خبر داد:

الزام کارفرمایان، کارگران و کارآموزان به آموزش ایمنی

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار گفت: کارفرمایان و مسئولان مکلفند پیش از به کار گماردن کارگران و کارآموزان نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی متناسب با نوع کار به آنان اقدام کنند.
کد خبر: ۸۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴


اقتصادگردان
- محمد اصابتی گفت: یکی از مسائل مهم در مدیریت ایمنی و بهداشت تعیین مسئول و نحوه واگذاری مسئولیت‌ها به افراد است؛ مسئولیت انجام هر کاری  بایستی به طور کاملاً مشخص به عهده فرد واگذار شود و او در مقابل اعمال خود جوابگو باشد.

وی ادامه داد: این یکی از بهترین شیوه‌ها است که به وسیله آن می‌توان تعداد زیادی از کارکنان را در برنامه‌های ایمنی و بهداشت شریک و سهیم کرد و به آن‌ها یادآور شد که هر کارگری مسئول ایمنی و بهداشت کار خود است. در این ارتباط، نباید استعداد و علاقه افراد نادیده گرفته شود و مدیران نیز می‌توانند از مکانیزم‌های تشویقی برای ایجاد رغبت و علاقه‌مندی بیش‌تر در افراد بهره بگیرند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این برنامه‌ها زمانی مؤثرتر خواهد بود که همراه با ارزیابی فعالیت‌ها باشد و همواره تلاش شود که افراد مسئولیت‌های محوله را بهتر انجام دهند.

اصابتی تصریح کرد: الزام دوره‌های آموزش ایمنی به موجب آئین نامه مصوب شورایعالی حفاظت فنی و پیش بینی آن در شناسنامه شغلی طرح طبقه بندی مشاغل، یکی از برنامه‌های موثر آموزش مقررات ایمنی است که باید به شیوه‌ای مناسب به کارفرمایان، کارگران و کارآموزان آموزش داده شود، به طوری که کاملا به وظایف خود آشنا شوند.

وی اظهار داشت: برای این منظور می‌توان از روش‌های مختلف آموزشی مانند کارگاه آموزشی یا آموزش چهره به چهره و ضمن خدمت استفاده کرد.          

مدیرکل بازرسی کار وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورایعالی حفاظت فنی گفت: در راستای اجرای مواد ۸۵، ۹۱، ۱۹۳و ۱۹۶ قانون کار باید دوره‌های آموزشی در شناسنامه شغلی کارگران درج شود. عدم آموزش‌های لازم و مرتبط با ایمنی کار و آشنا نبودن افراد با خطرهای موجود در محیط کار، منجر به حادثه و خسارت‌های جبران ناپذیر می‌شود.

به گزارش مهر، با بیان اینکه کارفرمایان و مسؤولان مکلفند پیش از به کار گماردن کارگران و کارآموزان نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی متناسب با نوع کار به آنان از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کنند، بر توانمندسازی مسئولان ایمنی مستقر در کارگاه‌ها نیز تاکید کردند.