:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس اتحادیه نانوایان اعلام کرد

کسی به فکر افزایش کیفیت نان نیست/ پیشنهاد ثبت روز ملی نانوا

رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران گفت، کسی به فکر افزایش کیفیت نان نیست و هیچ دستگاهی برنامه‌ای برای آن ارائه نکرده است.
کد خبر: ۸۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹

خبراقتصادی - قاسم زراعت‌کار در نشست خبری به مناسب همایش اولین آیین بزرگداشت نانوایان تهران در هتل المپیک، اظهار کرد: وقتی که طرح یکسان‌سازی نان اجرایی شود و فضای رقابتی به وجود آید، می‌توان حرف از خلاقیت و افزایش کیفیت زد.

به گزارش ایسنا،زراعت‌کار خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد آرد توزیع شده از سوی دولت یارانه‌ای است که برای نانوایی‌های سنتی است و ۲۰ درصد آن آزاد که به نان‌های فانتزی و آزادپزها تعلق دارد که این مسأله نشان‌دهنده این است که دولت همچنان بر نانوایی‌ها و نان کشور نظارت دارد. در حالی که اگر مسأله نان در کشور یکسان‌سازی شود و نانوا اختیار انتخاب آرد اولیه خود را داشته باشد، می‌توان در فضای رقابتی حرف از افزایش کیفیت و خلاقیت زد اما این در حالی است که هر نانوایی ۴۰۰ کیلوگرم آرد یارانه‌ای دارد و به نانوا دیکته می‌شود که چگونه نان بپزد و هیچ ماده افزودنی نمی‌تواند به آن اضافه کند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران همچنین در خصوص تخلف آردفروشی‌ها، افزود: شاید کمتر از یک درصد نانوایی‌های کشور مرتکب برخی تخلفات شوند اما نمی‌توان آن‌را به همه نانوایی‌ها تعمیم داد. البته شایعه‌ فروش آرد نانوایی‌های سنتی به آزادپز و فانتزی درست نیست چرا که آرد مورد نیاز برای تولید نان فانتزی ۲۱ تا ۲۶ درصد است و برای نان لواش و تافتون ۱۵ درصد و برای نان‌های بربری و سنگک ۱۸ درصد است.

رئیس اتحادیه نانوایان ادامه داد: هیچ دستگاهی از جمله سازمان استاندارد برنامه‌ای برای افزایش کیفیت نان ندارد و به ما ارائه نداده است اما زمانی می‌توان حرف از رقابت زد که زنجیره تولید آرد و نان به یکدیگر متصل شوند و به نانواها اختیار داده شود که با قیمت منصفانه، نان کیفی‌تری به مردم تحویل شود.

زراعت‌کار با بیان این که پیشنهاد ثبت روز ملی نانوا به دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است، خاطرنشان کرد: نانوایی در گذشته ۷ تا ۹ نفر کارگر داشت اما هم‌اکنون به دلیل آن که با آرد سهمیه‌ای و یارانه‌ای توان حقوق کارگران را ندارد در هر نانوایی حدود ۳ نفر مستقر شده که با ادامه این شرایط تعداد نفرات به ۲ نفر نیز تقلیل پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در مهرماه امسال ابلاغیه جدیدی صادر شد که بر اساس آن هر کسی می‌تواند نانوایی راه‌اندازی کند و مجوز آن‌ را دریافت کند. این در حالی است که از ۷۲ هزار نانوایی موجود در کشور ۱۲ هزار نانوایی مازاد وجود دارد و باید دید که در کدام منطقه چه نانوایی مورد نیاز است؛ نه این که به هر کسی اجازه دهیم در پارکینگ خانه خود نانوایی راه‌اندازی کند.

به گزارش ایسنا، در انتهای این مراسم از ۱۰ نانوایی برتر تجلیل به عمل آمد.