تهران :
كمينه:۱۲°
بیشینه:۱۹°
به‌روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳
فینوتک نهادی است که ارتباط فردا ایجاد کرده است تا خدمات بانکداری باز را ارائه دهد. محصول فینوتک یک سرویس نیست بلکه سکویی مبتنی بر API باز است که به بانک‌ها امکان می‌دهد مجموعه‌ای از سرویس‌ها را ارائه دهند؛ این محصول با حضور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی علی کرمانشاه، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک سید ابوطالب نجفی، ولی‌الله فاطمی عضو هیئت‌مدیره بانک ملی و مدیران ارشد بانکی و اعضای هیئت‌مدیره بانک آینده رونمایی شد.
کد خبر: ۸۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

اقتصاد گردان-در این مراسم رئیس هیئت‌مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا اعلام کرد: «بانکداری باز ضرورتی است که با اجرای آن همه برنده هستند.»

احمد مرآت‌نیا گفت: «اگر روزی در مورد ضرورت اجرایی شدن و یا نشدن بانکداری الکترونیکی در کشور صحبت می‌کردیم امروز در مورد ضرورت اجرای بانکداری باز و پیاده‌سازی آن در کشور و در بانک‌ها صحبت می‌کنیم.»

او ادامه داد: «بانکداری باز فرصت نوآوری ایجاد می‌کند یک پلتفرم است که طبق آن تقسیم کار مناسبی صورت می‌گیرد و هرکدام از شرکت‌های بزرگ و فعالان بازار کار خود را پیش می‌برند.»

به گزارش روابط عمومی شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به‌عنوان متولی اصلی فینوتک در ابتدای این مراسم گفت: «بانکداری باز مفهومی است که قادر است فضای بهتری در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد کند. هم‌اکنون شرایطی فراهم شده است که کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها از سوی دیگر از آن بهره برند.»

او گفت: «هم‌اکنون فینوتک با زیرساخت بانک آینده فعالیت می‌کند اما این امکان وجود دارد تا این خدمات و این بستر در اختیار همه بانک‌ها قرار داده شود. از سویی با استفاده از فینوتک و بهره بردن از آن دیگر شرکت‌ها نباید نگران امنیت باشند چراکه فینوتک بالاترین سطح استانداردهای امنیتی را پوشش می‌دهد.»

فینوتک یک واسط برنامه‌نویسی امن و باز است که کسب‌وکارها می‌توانند از طریق آن سرویس‌های موردنیاز خود را دریافت کنند و سرویس‌های موردنیاز مشتریان خود را در اختیار آنان قرار دهند.

(معاون توسعه کسب‌وکار فینوتک هنگام معرفی محصول این محصول اعلام کرد: «هم‌اکنون فینوتک ۱۲ سرویس در اختیار مشتریان و متقاضیان خود قرار می‌دهد و مشتریان به‌سادگی می‌توانند از آن سرویس‌ها با مراجعه به سایت فینوتک از آن‌ها مطلع شوند و از آن استفاده کنند. این سرویس‌ها در اصل برای کسب‌وکارهای آنلاین ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.»)

مهسا خمیسی گفت: «کسب‌وکارها بسته به جنس فعالیت و ماهیت فعالیتشان می‌توانند از API بازی که در اختیارشان گذاشته می‌شود بهره خود را ببرند.»

سرویس‌های فینوتک بیشتر بر بستر پرداخت متمرکز است و شرایطی را فراهم می‌کند تا هرکدام از کسب‌وکارهای آنلاین و یا سازمان‌های بزرگ بتوانند به‌صورت درون برنامه‌ای بدون اینکه لازم باشد صفحه بانک به‌صورت مجزا باز شود دستور پرداخت و یا انتقال وجه به‌صورت دوره‌ای و یا یک‌باره را صادر کند.

عبدالرضا شریفی حسینی معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده با اشاره به خاطراتی از ایجاد اولین سیستم‌های آنلاین در بانک ملی ایران و تقدیر زنده‌یاد دکتر نوربخش از این اقدام به راه طی شده از آن دوران تاکنون اشاره کرد و گفت: «بانکداری باز به یک استراتژی گریزناپذیر در بانک‌ها بدل شده است. بانک آینده تصمیم گرفت در این رویکرد پیشتاز باشد؛ ما در بانک آینده درها را بازکرده‌ایم و اکنون همه‌ی کسب‌وکارهایی که آماده‌ی نوآوری باز هستند می‌توانند روی پلتفرم فینوتک با ما کار کنند.»

حسن مختاریان مدیر توسعه محصول شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا نیز در این مراسم اعلام کرد: «تمامی بانک‌ها می‌توانند از این بستر فراهم شده توسط شرکت ارتباط فردا و فینوتک بهره برند ما فقط دو پیش‌شرط اصلی داریم یکی آن است که سامانه احراز هویت مناسبی در اختیارشان باشد و بتوانند مشتریانشان را به‌صورت آنلاین احراز هویت کنند و دیگر اینکه امکان مدیریت کانال داشته باشند.»

او با اشاره به اینکه مشتریان فنی ما دولوپرها و توسعه‌دهندگان هستند گفت: «ما مستندات دقیقی تهیه کرده‌ایم تا در اختیار آن‌ها قرار دهیم و در طول مسیر تا اتصال کامل به آن‌ها مشاوره می‌دهیم.»

مدیرعامل آدانیک به‌عنوان شریک راهبردی نیز در این مراسم گفت: «فینوتک سعی کرده است سرویس‌هایی ارائه دهد که تاکنون بانک‌ها آن را ارائه نکرده‌اند به‌طور مثال ما سرویس انتقال وجه نمی‌دهیم اما سرویس برداشت دوره‌ای از حساب را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهیم.»

علی حاجی‌زاده گفت: «فینوتک یک بازار انحصاری نیست کسانی که وارد این بازار می‌شوند آزادند با هرکس و با هر قانونی که به آن‌ها اجازه همکاری می‌دهد کار کنند. فینوتک قرار نیست محدودیت و انحصار ایجاد کند.»

او ادامه داد: «فینوتک رمز و راز نیست از همین رو به‌راحتی در اختیار همه قرار می‌گیرد. فینوتک رقیب بانک نیست.»

در این مراسم که با حضور مدیران ارشد بانکی برگزار شده بود معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، گفت: «در این دوره بحث نوآوری در میان بانک‌ها بسیار داغ شده است.»

علی کرمانشاه افزود: «پیش‌ازاین خاستگاه نوآوری صنعت بود اما هم‌اکنون این خاستگاه تغییر کرده است بلکه مصرف‌کنندگان هستند که دنبال نوآوری می‌گردند و مشتری نوآوری به شمار می‌آیند.»

سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز به‌عنوان یکی از مدیران حاضر در این مراسم گفت: «هم‌اکنون بانک‌ها در حال یافتن رقیب‌های جدید هستند. فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها رقیب بانک‌ها به شمار می‌آیند اما این شرکت‌های نوآور و نوپا زمانی موفق می‌شوند که بتواند مدل تجاری نوآورانه‌ای طراحی کنند. در دنیا استارت‌آپ‌ها با مدل‌های تجاری نوآور موفق بوده‌اند.»

نجفی گفت: «در ایران چون توان مقابله با نوآوری را نداریم سعی می‌کنیم با تنظیم مقررات برای آن‌ها را کوچک کنیم.»

فاطمی عضو هیئت‌مدیره بانک ملی نیز در این مراسم گفت: «امیدوارم فعالیت‌هایی مانند فینوتک بحث انتقال وجه و پرداخت را از خاستگاه کارت به خاستگاه حساب تغییر دهد.»

فرزاد رحمانی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره چارگون نیز به‌عنوان یکی از مشتریان فینوتک اعلام کرد: «با استفاده از این بستر شرکت‌های بزرگ می‌توانند بخشی از پرداخت‌های خود را به‌صورت مستقیم انجام دهند. ما به‌عنوان فراهم‌کننده نرم‌افزارهای اداری مالی و با استفاده از این سرویس این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم که بتوانند پرداخت‌های خود را با سرعت بیشتر و دقت بیشتری مدیریت کنند.»

از امروز شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند با مراجعه به سایت فینوتک با آدرس finnotech.ir از جزئیات سرویس‌ها مطلع شوند و از آن‌ها بهره برند.

مهربانه، باهمتا، پین‌تاپین و سینما تیکت ازجمله کسب‌وکارهایی هستند که از سرویس‌های فینوتک بهره می‌برند.

نام:
ایمیل:
* نظر: