:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی پنجاه و پنج ساله شد

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خبرداد: راه‌اندازی کارگوی 26 هزار متری فرودگاه امام

ولی آذروش مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از اتصال انبارهای این شرکت به صورت آزمایشی به سامانه جامع تجارت در راستای کاهش قاچاق کالا خبر داد و گفت: طی تفاهم با سازمان هواپیمایی مقرر شد کارگوی 26 هزار متری فرودگاه امام در اختیار این شرکت قرار گیرد
کد خبر: ۸۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

خبراقتصادی - ولی آذروش در نشست خبری با اشاره به آغاز پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی اظهار داشت: تا پیش از این 97 درصد شعب این شرکت در سراسر کشور زیان‌ده بود اما در 9 ماهه نخست امسال بیش از 40 درصد شرکت از زیان خارج شده ‌اند.

وی افزود: این رقم با وجود کاهش 6 درصدی واردات کالا به کشور در 6 ماهه اول امسال طبق آمار گمرک، محقق شده است. 
به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با بیان اینکه حداکثر افزایش تعرفه این شرکت در سال جاری 10 درصد بود، گفت: در سال 94 دو مرحله افزایش تعرفه در این شرکت رخ داد که جمعاً 85 درصد بود.

آذروش گفت: در واردات،‌ وصول کالا از 27 روز به 6 روز و در صادرات هم به یک ساعت کاهش یافته است. 
وی افزود: سال‌های 93 و 94 تخلیه و یا جذب کالا در این شرکت از 3 درصد بالاتر نرفت، اما در سال 95 آمار تخلیه و جذب کالا به 13 درصد افزایش یافت که با احتساب کاهش رویه واردات این رقم ارزشمند است. 

آذروش بیان کرد: ضریب نفوذ شرکت انبارهای عمومی در بازار در سال 94، 7.6 درصد بود که در 9 ماهه سال 95 به 8.7 درصد افزایش یافت. 

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به فضای رقابتی در بخش انبارهای عمومی، بیان کرد: 700 شرکت مختلف در کشور کار انبارداری انجام می‌دهند و فضا کاملاً رقابتی است. 

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل و لجستیک جزو درآمدهای جدید شرکت است، گفت: واحد حمل‌ونقل و لجستیک ما به تازگی راه‌اندازی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 2 میلیارد و 800 میلیون تومان از این محل درآمد داشته باشیم.

آذروش با بیان اینکه حضور در بنادر جزو اصلی‌ترین اهداف شرکت انبارهای عمومی است، گفت: سال گذشته 40 میلیون تن کالا به کشور وارد شد که 93 درصد آن از طریق بنادر عملیاتی شد که سهم انبارهای عمومی در این حوزه کمتر از 0.5 درصد بود اما با حضور در بندر امام خمینی (ره) و خرید 4.2 هکتار اراضی در این بندر ضریب نفوذ و حضور ما در بنادر به 10 درصد افزایش یافت و ما در بندر امام خمینی توان جابه‌جایی یک میلیون تن کالا خواهیم داشت. 

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال اول سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی (ره) 12 میلیارد تومان سود اخذ کنیم.

وی اظهار داشت: همچنین هدف‌گذاری کرده‌ایم، در بخش بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها)، بندر شهید رجایی و همچنین در بنادر چابهار، امیر‌آباد و انزلی حضور یابیم. 

آذروش، گفت: در حوزه واردات در 9 ماهه اول امسال 2 میلیون و 172 هزار تن ارائه خدمات انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به هدف‌گذاری جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، گفت: تفاهم‌‌نامه‌ای با شرکت هلندی برای احداث 10 سردخانه مجهز نوین امضا کرده‌ایم که با اجرای آن 170 میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط هلندی‌ها در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی انجام می‌شود.

وی همچنین از امضای قرارداد راه‌اندازی انبار مکانیزه غلات در بندر امام خمینی (ره) به ارزش 310 میلیارد ریال خبر داد و گفت: با شرکت جابه‌جا‌کننده کانتینر در کشور قرارداد جابه‌جایی 12 هزار TEU کانتینر به امضا رسانده‌‌ایم و در بندر شهید رجایی با عملیاتی کردن شرکت «بربحر» شاهد درآمد جدید خواهیم بود. 

آذروش همچنین از تفاهم با سرمایه‌گذار برای احداث پایانه ریلی در بندر آستارا خبر داد.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، به حضور در منطقه ویژه اقتصادی سهلان اشاره کرد و گفت: در این منطقه بیش از 45 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ما به بهره‌برداری رسید، صد هکتار از این مجموعه تکمیل شد و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

وی افزود: برای فاز بعدی منطقه ویژه اقتصادی سهلان 290 هکتار از اراضی فاز دوم در حال زیرسازی است که برای آن با 5 سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حال مذاکره هستیم.


 اتصال به سامانه جامع تجارت به صورت پایلوت

آذروش در پاسخ به سؤالي مبنی بر اتصال انبارهای شرکت انبارهای عمومی و خدمات عمومی به سامانه جامع تجارت، بیان کرد: طی هماهنگی با گمرک جمهوری اسلامی ایران صدور قبض الکترونیکی، صدور بیجک و  انتقال شماره یونیک با اتصال به دیتای اطلاعاتی گمرک انجام می‌شود. 

وی اضافه کرد: این طی هماهنگی با گمرک جمهوری اسلامی ایران در قالب پنجره واحد تجاری و گمرکی بود و در راستای ارائه خدمات مناسب به مشتریان و جلوگیری از تخلف است. 

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: در جهت همکاری مجموعه دیتای اطلاعاتی خود را با دیتاهای گمرک جوینت کردیم و امروز صدور قبض انبار و بیجک کاملاً الکترونیکی است. 

آذروش توضیح داد: جلسات مختلفی با رئیس کل گمرک و مسئولان IT گمرک برگزار کردیم و اتصال به این سیستم الکترونیکی را در گام اول به صورت پایلوت در شعب غرب خود آغاز کردیم و به زودی همه انبارهای ما به سامانه جامع تجارت پیش‌قدم می‌شوند.

وی افزود: ما در این حوزه پیش‌قدم بودیم، مجموعه حرکات ما موجب می‌شود که تخلفات به حداقل برسد و تا به امروز هیچ مشکلی در ارتباط با قاچاق کالا نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ادامه داد: رصد انبارهای ما توسط دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود همچنین انبارهای ما به دوربین‌های نظارت تصویری مجهز است و ورود کالا، صدور قبض انبار و قبض بیجک برای تخلیه به صورت الکترونیکی و نظارتی عملیاتی است.

راه‌اندازی کارگوی 26 هزار متری فرودگاه امام 

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران بیان کرد: در مرداد ماه امسال بود که سردخانه‌ای مجهز با سه نمای مختلف در فرودگاه امام (ره) احداث کردیم.

وی افزود: 97 درصد جابه‌جایی بار و کالا در فرودگاه امام و عملیات کارگوی فرودگاه امام توسط شرکت انبارهای عمومی انجام می‌شود.

آذروش افزود: جلسه‌ای با سازمان هواپیمایی و شهر فرودگاهی نیز به تازگی برگزار و اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم سردخانه دیگر مورد نیاز را در فرودگاه امام (ره) بسازیم.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، افزود: همچنین اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم تا کارگوی 26 هزار متری فرودگاه امام که بهره‌برداری می‌شود، در اختیار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی قرار گیرد.