:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران: بهتر بود دولت به بیمه‌های تکمیلی یارانه بدهد نه‌اینکه خودش تصدی‌گری کند

موضوع لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی وارد مرحله جدی شده است اندکی قبل‌تر رئیس سازمان نظام پزشکی نیز بر جدی بودن لغو قردادها تاکید کرده و در آخرین سخنان خود گفته است که طلب بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی در تهران به 350 میلیارد تومان رسیده و همین موضوع برخی بیمارستان‌ها را در معرض ورشکستگی قرار داده است.
کد خبر: ۸۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

خبراقتصادی - از طرفی مردم نیز به دلیل ضعف بیمه‌های پایه در پوشش خدمات، بیمه‌های تکمیلی را تنها راه برون‌رفت از مشکلات درمانی‌شان می‌دانند و این نگرانی در آنها ایجاد شده که اگر این تهدیدها عملی شود چه اقدامی باید انجام دهند. وزیر بهداشت اما معتقد است که همه مردم امکان استفاده از این فرصت را به یک اندازه ندارند. وی بیمه تکمیلی را خلاف عدالت دانسته و گفته است: «بیمه‌های تکمیلی 6 تا 7 هزار میلیارد تومان پول از خزانه دولت برمی‌دارند، آن هم برای عده‌ای خاص. خزانه، متعلق به همه مردم است. نمی‌شود فقط برای عده‌ای خاص اعم از وزیر و وکیل و... استفاده شود اما برای سایر مردم استفاده نشود. بر این اساس می‌بینیم کشور هنوز نتوانسته مشکل بیمه‌های تکمیلی را حل کند.»

به گزارش سایت تحلیلی - خبری آیین ، بدهی بیمه‌های تکمیلی، رقم قابل توجهی نیست.
علی‌اکبر اولیاء، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران معتقد است که رقم بدهی‌های بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی رقم قابل توجهی نیست. وی در گفت‌وگو با خبرنگار سپید اظهار کرد: «بارها موضوع بدهی‌ها از سوی مسئولان از جمله وزیر بهداشت مطرح شده است و ما چندین جلسه نیز با آنها برگزار کردیم ولی متاسفانه رقم دقیقی از میزان مطالبات اعلام نمی‌شود.»

اولیاء برخلاف زالی که گفته بود رقم بدهی بیمه‌های تکمیلی بسیار است، توضیح داد: «ما سامانه‌ای نداریم که سیستم‌های مالی شرکت‌های بیمه را به طور مرتب دریافت کند و اطلاعات به روزی داشته باشیم ولی در جلساتی که با مدیران شرکت‌های بیمه داشتیم، آنها اعلام کردند که هم رقم بدهی‌ها مبلغ چندانی نیست و هم زمان پرداخت‌ها به شکلی که اعلام می‌شود نبوده و کمتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود.»

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران تاکید کرد: «ما انتظار داریم کسانی که در این رابطه صحبت می‌کنند مستدل و دقیق بگویند که کدام شرکت بیمه چه مقدار بدهی دارد و چه مدت است که این بدهی‌ها را تسویه نکرده است.»

اولیاء در خصوص صحبت زالی مبنی بر اینکه برخی بیمه‌های تکمیلی در قالب تخفیف، پایین‌آوردن هتلینگ و تعرفه‌ها عمل می‌کنند و اسناد را به صورت یکطرفه کسورات می‌زنند و براین اساس امکان دفاع از اسناد بیمارستانی در بسیاری از موارد وجود ندارد، گفت: «سال گذشته همکاران ما در سندیکا شیوه‌نامه‌ای را تهیه کردند که طی آن نحوه مبادله اسناد مالی پزشکی و درمانی تکمیلی در بیمه‌ها و بیمارستان‌ها شفاف و روشن و از اتلاف وقت جلوگیری شود چرا که گاهی اوقات اسنادی ارائه می‌شود که توجیه ندارد. ما این شیوه‌نامه را تهیه و اواخر سال گذشته به وزارت بهداشت ارسال کردیم ولی متاسفانه با وجود اینکه از شرکت‌های بیمه و تسریع در روند پرداخت بدهی‌هایشان گله‌مند هستند، در این مدت اقدامی انجام نداده و این شیوه‌نامه نهایی و ابلاغ نشده است در صورتی که بسیار می‌توانست در رفع ابهامات و مغایرت‌های حسابی که بین شرکت‌های بیمه و بیمارستان‌ها وجود دارد، تاثیرگذار باشد.»

دبیر سندیکای بیمه‌گران ایران بار دیگر تاکید کرد که وزارت بهداشت باید شیوه‌نامه را به منظور کاهش مشکلات هر چه سریعتر نهایی و ابلاغ کند و تصریح کرد: «شیوه‌نامه‌ای که به آن اشاره شد از طرف بیمه مرکزی به وزارت بهداشت ابلاغ شده ولی تاکنون پاسخی دریافت نشده ظاهرا آنها در این فاصله در حال بررسی هستند و هیچ عجله‌ای برای اینکه این شیونامه ابلاغ شود، ندارند. در حالی که یک گروه متخصص حدود 5 ماه براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بر روی این موضوع کار کردند و ما انتظار داشتیم این اقدام هر چه سریعتر انجام شود که متاسفانه محقق نشد.»

اولیاء همچنین بر الکترونیکی شدن اسناد تاکید کرد و گفت: «در صورتی که اسناد به صورت الکترونیکی مبادله شود هم نظارت‌ها راحت‌تر می‌شود و هم اقدامات سریع‌تر به نتیجه می‌رسد. اگر وزارت بهداشت و بیمارستان‌های خصوصی همکاری لازم را داشته باشند می‌توان این اقدام را انجام داد. در حال حاضر زیرساخت‌ها و امکان فنی این اقدام وجود دارد و ما نیز آمادگی داریم که آن را اجرا کنیم. این صورت جای هیچگونه ابهامی باقی نمی‌ماند و گله‌ها برطرف خواهد شد.» وی ادامه داد: «در این آشفته بازاری که در حال حاضر در نظام سلامت حاکم است، تخلفات و تقلبات هم جایگاهی دارد که اگر سیستم الکترونیکی شود این مشکل هم برطرف می‌شود. متاسفانه در این حوزه مشکلات بسیار زیاد است. برخی اوقات هزینه‌هایی در اسناد درج شده که بیمه معتقداست این اقدام درست و منطقی انجام نشده است. بنابراین شفاف‌سازی در این زمینه بسیار لازم و ضروری است.»

شیوه‌نامه را سریع‌تر ابلاغ کنید
 دبیرسندیکای بیمه‌گران ایران به مسئولان توصیه کرد که شیوه‌نامه را سریع‌تر ابلاغ و براساس گزارش‌های شفاف و دقیق صحبت کنند و بیان کرد: «مسئولان باید به تفکیک هر شرکت میزان بدهی‌ها را اعلام کنند و به ما کمک کنند که سرویس آنلاین را در ارتباط با پرداخت‌ها بین بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه برقرار کنیم.»

 طرح تحول سلامت از دیگر موضوعاتی بود که اولیاء به آن اشاره کرد و گفت: «از نظر بنده اقتضاء و منطق این طرح این بود که دولت بر بیمه‌های تکمیلی سرمایه‌گذاری کند. حتی اگر دولت به آن بخش یارانه نیز اختصاص می‌داد خیلی بهتر از این بود که خودش تصدی‌گری را در دست بگیرد و حجم خدمات درمانی را به سمت بیمارستان‌های دولتی سوق دهد. انتظار داشتیم که دولت از سیستم بیمه‌های درمان تکمیلی حمایت کند، این در حالی است که به دلیل افزایش قیمت‌ها شرکت‌های بیمه در این زمینه بسیار متضرر شده‌اند.»

 وی ادامه داد: « باید توجه داشت که دومین رشته زیان ده شرکت‌های بیمه، بیمه درمان تکمیلی است که واقعا حق و انصاف اینگونه رفتار نبود. حتما لازم است که این اقدام یعنی سرمایه‌گذاری دولت بر بیمه‌های تکمیلی انجام شود چرا که به نفع کشور و مردم خواهد بود. امیدواریم دولت کمک کند که این اتفاق بیفتد و نه اینکه اقدامات بدتر شود و ظرفیت‌های بهداشت و درمان به سمت خدمت به مردم سوق پیدا نکند.»

دبیرسندیکای بیمه‌گران ایران تاکید کرد: «همانقدر که دولت تلاش کرد سهم خود را در خدمات درمانی افزایش دهد، اگر به ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌های بازرگانی توجه و حمایت می‌کرد، می‌توانست فشار کمتری را متحمل شود و مردم از خدمات بهتری برخوردار شوند. متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و این سوء تفاهمات نیز کار را مشکل‌تر و این حوزه را ضعیف‌تر خواهد کرد.»

اولیاء گفت: «وزارت بهداشت علی‌رغم اینکه بسیار گله‌مند است عملا اقدام موثری در جهت رفع ابهامات انجام نداده است که نمونه آن شیوه‌نامه‌ای است که به آن اشاره کردم. تمام تهدیداتی که علیه بیمه‌های تکمیلی می‌شود در نهایت مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد و حتی وزارت بهداشت نیز متضرر می‌شود. اگر بیمارستان‌ها نتوانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند خودشان نیز با مشکل مواجه خواهند شد و امکان پرداخت هزینه‌های بالای درمان را نخواهند داشت. مسئولان به جای گله و شکایت بیایند در عمل مشکلات را برطرف کنند و قطعا شرکت‌های بیمه نیز در جهت رفع این مشکلات کمک خواهند کرد.»