:
كمينه:۲۰°
بیشینه:۳۴°
به‌روز شده در: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
مدیر عامل جدید داده ورزی سداد: فعاليت بانكي در فضای مجازی از ضرورت خارج شده و یک الزام است
مدیرعامل بانک ملی گفت: رویکرد این بانک به سمت فناوری‌های نوین و دانش بنیان است، زيرا آینده صنعت بانکداری در فناوری‌های نوین و ارائه محصولات بر اساس نیازهای پنهان مشتریان خلاصه می‌شود.
کد خبر: ۸۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰

گروه بانك وبيمه- احسان شمشيري – محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت داده پردازی سداد كه با حضو جمعی از مدیران ارشد این بانک و شرکت های تابعه در بانک ملی برگزار شد، با قدردانی از زحمات علی خاکی مدیرعامل سابق شرکت داده ورزی سداد، فرامرز خالقی را که دارای تجربیات موفق در حوزه فناوری اطلاعات است وتجربه سالها فعاليت در IBM را دارد را به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت معرفی کرد.

حسین زاده تصریح کرد: موفقیت امروز شرکت داده‌ورزی سداد نتیجه تلاش‌های شبانه روزی مدیران این مجموعه است از این رو مدیران پیشین شرکت داده ورزی سداد با عملکرد مناسب دستاوردهای خود را همواره به دست توانای مدیران جدید می‌سپارند و امیداواریم با همیاری تمام همکاران شاهد موفقیت بیشتر در این مجموعه باشیم.

وی با اشاره به تغییرات پر شتاب در حوزه فناوری اطلاعات اظهارداشت: بانک ملی در ارائه خدمات بانکی همواره پیشتازه بوده است از این رو رمز موفقیت در حال حاضر درک نیازهای پنهان مشتریان و ارائه محصولات مطابق با این نیازها است.

وی با تاکید بر اینکه انتظارات مردم از بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام بالا است، گفت: امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی فناوری اطلاعات در بانک ملی است از این رو بانک ملی به منظور تحقق این هدف سامانه بام را طراحی و عملیاتی کرده است.

وی افزود: تعداد کاربران این سامانه در حال حاضر با توجه به عمر کم آن ۸۰۰ هزار نفر است که امیدواریم به ۸ میلیون نفر افزایش یابد.

حسین زاده موضوع انضباط در دارایی‌ها را یکی از رویکردهای مهم در بانک ملی عنوان کرد و اظهارداشت: انظباط در تمام زمینه ها مهم است از این رو تبعبت از سیاست‌های بانک ملی یکی از وظایف شرکت های زیر مجموعه است.

وی ارائه محصولات جدید در بخش فناوری‌های اطلاعات را در بانک ملی ضروری دانست و گفت: کارشناسان بانک ملی باید همواره با بررسی فناوری های نوین در حوزه بانکداری الکترونیک و بومی سازی آن آخرین محصولات و خدمات را در این حوزه به مشتریان ارائه کنند.

بانک بدون آی تی IT نمی تواند فعالیت کند
 
همچنين فرامرز خالقی مدیرعامل جدید شرکت داده ورزی سداد گفت: امروز دیگر بحث فضای مجازی از حالت ضرورت خارج و به یک الزام تبدیل شده است.
فرامرز خالقی افزود: بانک بدون آی تی IT ( فناوری اطلاعات) نمی تواند فعالیت کند.
وی تاکید کرد باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم تا بتوانیم شرایط را واقعی تر تبیین کنیم.
وی با بیان این که باید با برنامه ریزی به سمت موفقیت گام برداریم، افزود: نگاه استراتژیک فرآیندی زمان بر است و این انتظار را برای مدیریت بانک ایجاد می کند که در فضای کسب و کار فعلی به سمت تمامیت خواهی فرصت ها حرکت کند.
مدیرعامل جدید داده ورزی سداد با اشاره به پیشینه این شرکت گفت: سداد در سال 1378 تاسیس شد، هم اکنون ١٧٠٠ نفر در این شرکت فعالیت دارند و در سال 1393 در راستای چابک سازی مطابق الگوهای سازمانی هلدینگ اداره می شود.
 

تغییر ماهیت ابزار تسهیل کننده خدمات به موتور محرک

مدیر فناوری اطلاعات بانک ملی در این مراسم با اشاره به دغدغه‌های فناوری اطلاعات در شبکه بانکی گفت: استراتژی کسب و کار، حضور در سطوح کسب و کار، انحصارگرایی در خدمات، برون سپاری و ساختار نیروی انسانی ریشه اصلی مشکلات در این بخش هستند.

مسعود خاتونی اظهار داشت: کشور در حال حاضر در حال گذر به دهه سوم فناوری اطلاعات در شبکه بانکی است از این رو نقش فناوری در شبکه بانکی متفاوت شده است.

وی تصریح کرد: فناوری امروز از ابزار تسهیل کننده خدمات بانکی به موتور محرکه شبکه بانکداری تغییر ماهیت داده است از این رو عملیات پشتیبانی در شبکه بانکی مسئولیت‌ها را در این بخش دو چندان کرده است.

خاتونی اذعان داشت: انتخاب راه درست و اجرا و عملیاتی سازی آن و در گام بعدی پشتیبانی و تجهیز سامانه های بانکی حلقه فناوری اطلاعات در شبکه بانکی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: البته ضعف‌هایی در هر یک از زنجیره های این حلقه وجود دارد که با بررسی این ضعف ها باید به سمت رفع آن حرکت کرد.

خاتونی با اشاره به نگاه عمیق به حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد: امروز این حوزه در شبکه بانکی جدایی ناپذیر است و فناوری در شبکه بانکی ایجاد ارزش افزوده می‌کند از این رو شکل گیری نظام بانکی امروز در حوزه فناوری اطلاعات خلاصه شده است.

وی یادآور شد: بانکداری کشور در حال حاضر هم راستا با دنیا در حرکت است، البته در بخش ابزارهای الکترونیک ضعف هایی وجود دارد که با رفع آن می توان در این بخش عملکرد مناسب‌تری ارائه داد.

وی با اشاره به پنج شاخص در حوزه فناوری اطلاعات در شبکه بانکی گفت: اولین دغدغه در این بخش استراتژی‌های کسب و کار است و کمبود نیروی انسانی متخصص در این بخش یکی از چالش ها در این حوزه است.

خاتونی اذعان داشت: حضور در سطوح کلان کسب و کار یکی دیگر از چالش‌ها در این بخش است از این رو مدیران این حوزه باید با فناوری‌های روز آشنایی و در حوزه‌های کلان و نوین کسب و کار ورود کنند.

وی انحصارگرایی در فناری اطلاعات را روند مناسبی ندانست و گفت: امروز دانش و نیروی انسانی متخصص به صورت تمرکز در یک جا جمع شده اند که این رویه باید تغییر کند.

وی مباحث برون سپاری پروژه‌های بانکی را رویکردی مهم عنوان کرد و گفت: انتخاب مناسب در شرکت‌هایی که پروژه‌های بانک به آنها سپرده می شود، نقش کلیدی دارد از این رو یک انتخاب اشتباه بانک را متحمل هزینه‌های سنگین می‌کند.

خاتونی عمده مشکلات در بخش فناوری اطلاعات را در ساختار نیرونی انسانی دانست و اظهارداشت: خلاء نیروی انسانی متخصص همواره از چالش های این بخش بوده که باید در صدد رفع آن گام برداشت.

نصب سرویس‌های تعاملی در پایانه‌های فروشگاهی

همچنين معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی با بیان اینکه شرکت‌های پرداخت باید از پوسته خود خارج شوند، گفت:‌ صرف اینکه شرکت‌های پرداخت تنها بر پایانه‌های فروشگاهی متمرکز باشند درست نیست و می‌توانند سرویس‌های تعاملی ارائه کنند.

مسعود خاتونی گفت: نفوذپذیری پایانه های فروشگاهی بسیار بالاست و می توان مدل های جدیدی برای تامین نیازهای مشتری بر روی آنها نصب کرد؛ می توان سرویس های تعاملی برای پایانه های فروشگاهی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه شرکت های پرداخت هنوز به حوزه سرویس های تعاملی ورود پیدا نکرده اند، افزود: امکان نصب صندوق های فروشگاهی با توجه به رقم سنگین آن در همه جا وجود ندارد، ولی شرکت های پرداخت می‌توانند این قابلیت را ارائه دهند.


معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی، تعداد دستگاه های پایانه های فروشگاهی را در سراسر کشور بیش از ۵ میلیون اعلام کرد و گفت: جابه جایی و استقرار پایانه های فروشگاهی کار بسیار سختی است ولی می توان سرویس های تعاملی بر روی آنها نصب کرد.به گفته این کارشناس بانکی، هر صنف می تواند نیازهای متعلق به خود را از پایانه های فروشگاهی برطرف کند.

خاتونی پیشنهاد داد: شرکت های پرداخت به سرویس های پرداخت موبایلی و بدون کارت مهاجرت کنند زیرا تنوع آنها بسیار بالا و مهم است.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی درباره لزوم سرمایه گذاری بیشتر بانک ها در زیرساخت ارتباطات و مخابرات اظهارداشت: در طول ۱۰ سال گذشته با سرمایه گذاری فراوان، انقلابی در زیرساخت خدمات بانکی رخ داده و هر روز بر کیفیت و قابلیت ارائه خدمات اضافه می شود.

وی با مقایسه خدمات بانکی در ایران با تمامی کشورهای دنیا تصریح کرد: این طور نیست که در تمام کشورهای دنیا خدمات بانکی به طور ۲۴ ساعته و آنی باشد؛ حتما در طول ۲۴ ساعت زمانی وجود دارد که بانک های ایرانی با دلایل منطقی سرویس های «آف لاین» ارائه می دهند و این ارتباطی با اشکال در سیستم ندارد.

به گفته خاتونی، بانک ها برای کنترل گردش های مالی و به روز رسانی حساب ها ضرورت دارد تا سرویس های خود را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر شبانه روز از دسترس خارج کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای پرتراکنش بانکی در دنیاست، اظهارداشت: در بانک ملی به طور میانگین ۲۲ میلیون تراکنش داریم و این رقم در برخی از روزها به بیش از ۳۰ میلیون تراکنش در روز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال در اسفندماه پیش بینی می شود که تعداد تراکنش ها در بانک ملی به ۲۴ تا ۲۵ میلیون تراکنش در روز افزایش یابد، افزود: خوشبختانه سهم خودپردازها در حوزه پرداخت های نقدی بتدریج در حال کاهش است و تمایل مردم به دریافت وجوه فیزیکی کمتر شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: