:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
برای نخستین بار در کشور

معرفی سرآمدان دیجیتال صنعت بانکداری در دانشگاه تهران

نخستین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی، 12 بهمن ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می شود.
کد خبر: ۸۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
خبراقتصادی - مهدی شامی زنجانی، دبیر این جایزه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی بسیاری از مؤسسات بین‌المللی، بانکداری دیجیتالی مدل اصلی صنعت بانکداری در سال 2020 خواهد بود بنابراین نوآوری، نیاز محیط رقابتی امروز است و بانک‌ها گریزی از سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های نوین ندارند.



عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در ادامه به شاخص های ارزیابی بانک های دیجیتالی کشور پرداخت و خاطر نشان کرد: بانکی که بانکداری متمرکز آن کاملاً دیجیتالی، کانال‌های ارتباط با مشتری همه‌کاره ، ،ساختار سازمانی و فرآیندهای بانک، مبتنی بر فناوری‌های دیجیتالی و دانش عمیق و کاملی از مشتری وجود دارد از جمله موارد یک بانکداری دیجیتال به شمار می رود.
وی در ادامه به ابعاد اصلی بانکداری دیجیتال پرداخت و گفت: بانکداری الکترونیکی صرفاً یکی از کانال‌‌های درآمدی هر بانک است؛ اما بانکداری دیجیتالی به عنوان یک مدل کسب‌وکار بر استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی بانک تأثیر می‌گذارد، تجربه دیجیتالی مشتری، تحلیل داده، شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، دیجیتالی شدن فرآیندها و زیرساخت‌های بانکداری، نوآوری باز و پرورش نیروی انسانی مستعد دیجیتالی به عنوان ابعاد اصلی بانکداری دیجیتالی شناخته شده‌اند. 
این متخصص حوزه سیستم های اطلاعاتی، افزود:  با بررسی عملکرد بانک‌های پیشرویی همچون کپیتال‌وان، سیتی، بارکلیز و بی‌بی‌وی‌ای نشان می‌دهد که اقدامات قابل‌توجهی در زمینه توسعه ابعاد بانکداری دیجیتالی از سوی آنها انجام شده است. توسعه ساختار سازمانی مرتبط و نیروی انسانی مستعد در این خصوص به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و محصولات و خدمات جدید مبتنی بر تلفن همراه و بر بستر شبکه‌های اجتماعی سهم قابل توجهی از نوآوری‌های آنها را به خود اختصاص داده‌ است. 
مهدی شامی زنجانی، اذعان کرد: در همین راستا اغلب بانک‌های پیشرو به نوآوری باز (استفاده از خبرگان فناوری، برنامه‌نویسان حرفه‌ای و خرید و اکتساب شرکت‌های کوچک فناور حوزه مالی) اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و به دنبال توسعه قابلیت‌های دیجیتالی خود از این طریق هستند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در ادامه به محور های تخصصی این جایزه پرداخت و گفت: زبدگی دیجیتالی، نوآوری دیجیتالی، رهبران دیجیتالی از جمله رویکردهای این مراسم دوروزه به شمار میرود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جایزه ملی تحول دیجیتالی که برای اولین بار در ایران، با هدف ارزیابی، ارائه بازخورد و در نهایت معرفی سازمان های پیشرو در تحول دیجیتالی در دانشگاه تهران طراحی شده است، در نخستین دوره برگزاری خود، تمرکز جدی بر صنعت بانکداری خواهد داشت، برگزیدگان نخستین دوره جایزه، همزمان با اختتامیه سومین کنفرانس ملی سیستم های اطلاعاتی معرفی خواهند شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت رسمی جایزه به نشانی www.DTaward.ir مراجعه نمایند.