:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اولین قرارداد نفتی با مدل جدید با ستاد اجراي فرمان امام امضا شد

اولین قرارداد نفتی با مدل جدید (IPC) صبح امروز در تهران امضا شد.
کد خبر: ۸۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
خبراقتصادي -  توافق‌نامه اصولی نخستین قرارداد جدید نفتی با محوریت توسعه میدان مشترک یاران و میادین کوپال و مارون امروز (سه شنبه، ١٣ مهر ماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و غلامحسین نوذری، رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرای فرمان امام (ره) میان غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و ناجی سعدونی، مدیر عامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.
به گزارش ایسنا، شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا (ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از هشت شرکت ایرانی است که در فرایند تعیین صلاحیت شرکت‌های مستعد برای فعالیت اکتشاف و تولید (E&P) از سوی وزارت نفت صاحب صلاحیت تشخیص داده شده است.
امروز افزون بر توسعه میدان مشترک یاران، اجرای فعالیت‌های ازدیاد برداشت به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت در مخازن آسماری و بنگستان میدان کوپال و مخزن بنگستان میدان مارون نیز در قالب ٢ قرارداد دیگر به شرکت نفت و گاز پرشیا واگذار شد.  

شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود، شرکت‌های ایرانی مستعد برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید می توانند راهبری میدان‌های کوچک و متوسط را به عهده گیرند و در صورت نیاز از همکاری شرکت‌های خارجی در این زمینه استفاده کنند.

میدان مشترک یاران که توسعه آن در ٢ بخش یاران شمالی و یاران جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، از میدان‌های مشترک منطقه غرب کارون است که فعالیت‌های توسعه ای بخش شمالی آن در قالب قرارداد بیع متقابل از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا در دست اجراست و طرح تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه از آن در آستانه بهره برداری قرار دارد.