:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هشدار داد

لزوم توجه دارندگان اوراق تسهیلات مسکن به تاریخ خرید و انقضا

مدیر امور حقوقی و بازرسی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، به دارندگان اوراق تسهیلات مسکن درباره مبادلات این اوراق و لزوم آگاهی از ویژگی های آن هشدار داد.
کد خبر: ۸۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

خبر اقتصادی - «محمدصادق دبیری» افزود: با توجه به اینکه متقاضیان خرید مسکن برای اخذ تسهیلات باید معاملات خود را از طریق فرابورس انجام دهند، بنابراین ضرورت دارد به ویژگی های این اوراق علم و آگاهی کافی داشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی اضافه کرد: اوراق تسهیلات مسکن مقید به زمان است و تاریخ اعتبار و انقضای آن به مدت دو سال ذیل اوراق نوشته شده است، بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که مشتریان این اوراق مطلع باشند تا چه زمانی برای اخذ تسهیلات مسکن یا فروش اوراق در بازار فرصت دارند.
دبیری گفت: متاسفانه مشتریان زیادی به دلیل ناآگاهی یا غفلت از تاریخ انقضای اوراق تسهیلات مسکن، متضرر شده اند و اوراق آنها باطل شده است.
مدیر امور حقوقی و بازرسی سمات افزود: نکته مهم دیگر این است که دارندگان آن از تاریخ خرید اوراق به مدت دستکم چهار ماه نمی توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند و پس از انقضای این مدت، اوراق آنها قابلیت معامله دارد.
وی ادامه داد: چنانچه این اوراق دوباره مورد معامله قرار گیرد باز هم از تاریخ معامله جدید، نمی توان به مدت چهار ماه معامله ای روی آن انجام داد، بنابراین دارندگان اوراق تسهیلات مسکن باید این موضوع مهم را همواره در نظر گیرند تا در معاملات این اوراق دچار ضرر و زیان نشوند.
به گزارش ایرنا، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در فرابورس ایران آغاز شده است و اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه معامله می شود.
مجموع افرادی که از سال 1389 تا پایان مردادماه امسال با استفاده از اوراق تسهیلات مسکن خانه دار شده اند به یک میلیون و 207 هزار نفر رسیده است.
خریداران مسکن می توانند با تهیه این اوراق از وام های تسهیلات مسکن استفاده کنند. 
سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 600 میلیون ریال و در مرکز استان های بالای 200 هزار نفر مبلغ 500 میلیون ریال است. 
شمار اوراق مورد نیاز در تهران 120 ورقه و در مرکز استان ها 100 ورقه است.