:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
انتقاد از تخفیف های غیرمنطقی بیمه شخص ثالث

رییس کل بیمه مرکزی: رقابت غیرمکارانه و اصولی نیاز جدی صنعت بیمه است

رییس کل بیمه مرکزی تامین امنیت و اطمینان در کشور را در گرو گستردگی فعالیت سالم و مطمئن در صنعت بیمه دانست و گفت: رقابت غیرمکارانه و اصولی و مبتنی بر شرایط فنی از نیازهای جدی صنعت بیمه است.
کد خبر: ۸۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
خبر اقتصادی-رییس کل بیمه مرکزی تامین امنیت و اطمینان در کشور را در گرو گستردگی فعالیت سالم و مطمئن در صنعت بیمه دانست و گفت: رقابت غیرمکارانه و اصولی و مبتنی بر شرایط فنی از نیازهای جدی صنعت بیمه است.

به گزارش بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در جمع اعضای کانون و انجمن های صنفی نمایندگان بیمه تاکید کرد «باید تغییراتی در نظام رقابتی شرکت های بیمه براساس اصول رقابت طراحی و اعمال شود». 
همتی اضافه کرد: احراز صلاحیت های فنی و تخصصی تضمین کننده سلامت و پایداری شرکت های بیمه است و این موضوع درباره نمایندگان شرکت های بیمه نیز صدق می کند. 
به گفته وی، نزدیک به 40 هزار نفر نماینده و کارگزاران رسمی بیمه و 18هزار نفر نیز کارکنان صنعت بیمه اند که به همراه اعضای خانواده شان جمعیت مهمی را تشکیل می دهند و نمی توان نسبت به سرنوشت آنان بی تفاوت بود. 
رییس کل بیمه مرکزی گفت: کانون ها و انجمن های صنفی صنعت بیمه باید در این صنعت نفوذ داشته باشند و شرکت ها با ثبت کانون و انجمن صنفی، مسیر را برای ارتباط نزدیک تر نهاد ناظر و نمایندگان شرکت های بیمه آماده و تسهیل کنند. 
رییس شورای عالی بیمه میانگین درآمد نمایندگان شرکت های بیمه را مناسب و منطقی ارزیابی کرد و گفت: اختصاص 80 درصد از فروش بیمه از طریق نمایندگان، رقم مناسبی است و به اعتقاد من توزیع عادلانه کارمزد در مجموعه، اهمیت ویژه ای دارد و تبعیض ها در این زمینه باید با تدابیر خاص برطرف شود. 
وی درباره پیشنهاد یکی از اعضای کانون های صنفی برای یکسان سازی قراردادهای نمایندگان صنعت بیمه گفت: یکسان سازی قراردادها می تواند جلو اعمال سلیقه را بگیرد. البته باید در این زمینه کار کارشناسی صورت بگیرد تا از لحاظ قوانین و آیین نامه ها نیز مشکلی وجود نداشته باشد. 
رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد مساله درجه بندی نمایندگان شرکت های بیمه باید توسط شرکت های بیمه ای صورت بگیرد. 
وی از مدیران شرکت های بیمه خواست تشکیلاتی را راه اندازی کنند که ارتباط نمایندگان شرکت ها و ستاد مرکزی خودشان را محکم تر کند. 

** انتقاد از تخفیف های غیرمنطقی بیمه شخص ثالث 
همتی به آسیب پذیری صنعت بیمه در رشته بیمه شخص ثالث اشاره کرد و گفت: ارایه تخفیف در رشته های زیانده هیچ معنا و مفهومی ندارد و کسب درآمد مقطعی بدون در نظر گرفتن حجم گسترده ای از تعهدهای آینده توجیه اقتصادی ندارد. 
رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: اگر ضریب خسارات شخص ثالث بالا برود در درجه نخست نمایندگان شرکت های بیمه آسیب می بینند. به همین دلیل توصیه می کنم از تخفیف های غیرمنطقی پرهیز شود. 
وی افزود: صنعت بیمه در نظام اقتصادی چندان نقش آفرین نبود اما امروز باید میزان حق بیمه تولیدی را به اندازه ای برسانیم که در بازارهای مالی حرف های جدی برای گفتن داشته باشیم. 
رییس کل بیمه مرکزی بر اهمیت نظارت مدیران شرکت ها بر فعالیت نمایندگان و رسیدگی به تخلف آنان تاکید کرد و توسعه بیمه عمر در کشور را راهکار اصلی همگانی سازی بیمه و افزایش نقش این صنعت در بازارهای مالی دانست. 
به گزارش ایرنا، قانون جدید بیمه شخص ثالث خردادماه امسال به صنعت بیمه ابلاغ شد و آیین نامه های مورد نیاز آن قرار است تا پایان سال تدوین و در مراجع مربوط به تصویب برسد. 
هشتم شهریورماه مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی بیمه مرکزی در گفت و گو با ایرنا از پرداخت روزانه 340 میلیارد ریال(34 میلیارد تومان) خسارت در رشته شخص ثالث خبر داد و گفت: مبالغ پرداختی از سوی صندوق فقط مربوط به مواردی است که با نبود یا انقضای بیمه نامه، فراری بودن مقصر حادثه یا ناکافی بودن پوشش بیمه ای روبرو باشیم. 
«علی جباری» افزود: در قانون جدید بیمه شخص ثالث مسوولیت های اقتصادی و اجتماعی رانندگان و شرکت های بیمه و صندوق افزایش یافته و تکالیف بیشتری برای راننده و دارنده وسیله نقلیه پیش بینی شده است.