:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

محمد جواد ظريف: حاضريم از اوفك تضمين‌نامه بگيريم

حمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اظهار كرد اگر فضاسازي‌هاي رسانه‌يي كه توسط گروه‌هاي مخالف توافق هسته‌يي در امريكا دوستان را نگران كرده، ما اين آمادگي را داريم كه از بخش كنترل دارايي‌هاي خارجي (اوفك) وزارت خزانه‌داري ايالات متحده براي بانك‌هايي كه تمايل به همكاري با ايران دارند نامه آرامش‌بخش letter of comfort تهيه كنيم تا بدون نگراني بتوانند با ايران ارتباط داشته باشند
کد خبر: ۸۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
خبراقتصادی - او كه در راس يك هيات اقتصادي و سياسي به امريكاي لاتين سفر كرده است، در چهارمين روز از سفر خود در شيلي در كميسيون مشترك تجاري ايران و شيلي بر اين نكته تاكيد كرد و گفت: امكان ايجاد كارگزاري بين بانك مركزي ايران و بانك‌هاي شيليايي، با حضور مسوول مربوطه در بانك مركزي ما فراهم است.

به گفته ظريف، براساس توافق هسته‌يي محدوديت‌هاي بين‌المللي براي همكاري بانكي با ايران رفع شده و دوستان شيلي مي‌توانند بدون نگراني از واكنش منفي امريكا يا ساير كشورهاي غربي با ايران وارد ارتباطات بانكي شوند.

به گزارش اداره كل ديپلماسي رسانه‌يي وزارت خارجه، وزير خارجه كشورمان در ادامه سفر خود به شيلي با حضور در نشست مشترك تجاري دو كشور با اشاره به بازگشايي سفارت شيلي در تهران پس از 37سال اظهار داشت: شيلي به عنوان يك كشور بزرگ، مهم و با توسعه و پيشرفت قابل ملاحظه در اين منطقه و ايران به عنوان يك كشور تاثيرگذار در منطقه خليج فارس و آسياي ميانه مي‌توانند علاوه بر همكاري‌هاي سياسي و ديپلماتيك در صحنه‌هاي مختلف بين‌المللي ازجمله سازمان ملل و جنبش عدم تعهد و ساير سازوكارهاي بين‌المللي روابط اقتصادي مكمل يكديگر را به صورت ويژه پيگيري كنند.

وي با تاكيد بر اينكه آمادگي داريم در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي برنامه روابط منسجم اقتصادي با شيلي را آغاز كنيم، گفت: آمادگي داريم از موفقيت‌هاي شيلي در حوزه خصوصي‌سازي و جلب سرمايه‌گذاري خارجي استفاده كنيم. در اين زمينه بخش خصوصي و دولتي ما آمادگي استفاده از تجربيات خوب و موفق دولت شيلي و بخش خصوصي اين كشور را دارد. از طرف ديگر با حضور بخش‌هاي مهم حامي اين همكاري‌ها از بخش دولتي اين آمادگي را در اين هيات ايجاد كرديم كه تفاهمات بخش خصوصي توسط بخش دولتي حمايت مي‌شود. مسوولان كشتيراني ايران در اين هيات است، با توجه به اينكه ايران مي‌تواند دروازه ورود شيلي به آسياي ميانه و خاورميانه باشد.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين روز پنج‌شنبه در ديدار با خانم ميشله باچلت، رييس‌جمهور شيلي با اشاره به همراهي يك هيات بزرگ اقتصادي ايراني در سفر به شيلي، تصريح كرد كه همزمان با گسترش روابط سياسي علاقه‌مند گسترش روابط اقتصادي با شيلي هستيم.

وزير خارجه كشورمان همچنين در ملاقات با هرالدو مونيوس همتاي شيليايي خود، پس از 3دور رايزني، يادداشت تفاهم برقراري مكانيسم مشورت‌هاي سياسي بين ايران و شيلي را امضا كردند. وي در اين ديدار گفت: معتقديم روابط خوب ايران و شيلي امكان استفاده از شرايط ويژه دو كشور براي گسترش ثبات و پيشرفت و توسعه اقتصادي مردم دو كشور و دو منطقه را فراهم مي‌كند.

 وي افزود: امروز يك هيات بزرگ اقتصادي ايراني با شركاي شيليايي بحث‌هاي مختلفي براي همكاري‌هاي آينده اقتصادي بين دو كشور را مطرح كردند.

وزير خارجه شيلي نيز در اين ديدار تاكيد كرد: باتوجه به برداشته شدن تحريم‌ها فصل نويني از توسعه روابط تجاري را خواهيم داشت و پس از يك سالي كه از توافق هسته‌يي مي‌گذرد روابط تجاري ايران و شيلي ٢٠٠درصد افزايش يافته است. اميدواريم ثمره گفت‌وگوها به زودي بروز پيدا كند.

گفتني است وزير خارجه كشورمان پس از سفر به شيلي، وارد بوليوي شد و پس از ديدار با مقامات اين كشور، صبح ديروز، آن كشور را به مقصد ونزوئلا ترك كرد.