:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
علينقي مشايخي اقتصاددان

لزوم قرينه‌سازي ماهيت نهادهاي دولتي

برجام تنها پايان مناقشات هسته‌يي نبود بلكه نقطه شروع اصلاحات ساختاري ايران نيز است. از اين‌رو دولت يازدهم بار برزمين مانده تجديد ساختارهاي خود را بايد با عزمي جدي‌تر آغاز كند و براي سروسامان دادن به زيربناهاي اقتصادي از اين فرصت نهايت استفاده را داشته باشد.
کد خبر: ۸۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۹
خبراقتصادی - يكي از مهم‌ترين تغييراتي كه دولت يازدهم بايد آن را پيگيري كند، تجديد طراحي ساختار دولت است. نهادهاي دولتي سازمان‌هايي هستند با اينرسي بالا، بسيار بزرگ با مقررات بسيار كه بهره‌وري چنداني هم ندارد. اين ساختار ضمن اينكه هزينه‌هاي گزافي براي كشور دارد، فاقد كارآيي و چابكي لازم براي رشدهاي جهش‌گونه است؛ به‌طوري‌كه همچنان اين نارسايي‌ها با ايجاد مشكلات بسيار انرژي زيادي نيز تلف مي‌كند. 


بنابراين به نظر مي‌رسد تجديد ساختارهاي دولتي بسيار اهميت دارد؛ به‌طوري كه ماموريت‌هاي وزارتخانه‌هاي دولتي بايد دوباره بازبيني شود. به عبارت ديگر لازم است، ماموريت‌هاي سازمان‌هاي دولتي را دوباره بازتعريف كرد؛ چراكه از ابتداي انقلاب اين ماموريت‌ها همچنان ثابت مانده و هيچ‌گونه تغييري نكرده است و حتي در دور‌ه‌هاي بعد نيز هم بر وظايف آنها افزوده شده است. اين در حالي است كه نگرش اداره جامعه توسط دولت تغيير يافته است، به‌طوري كه در اوايل انقلاب گرايش به دولتي بودن بود اما پس از ابلاغ اصل 44قانون اساسي قرار شد، دولت نقش حاكميتي را بپذيرد و تصدي‌گري را به مردم واگذار كند. 
ساختار دولت در اين نگرش جديد هيچ تغييري نكرده است. دولتي كه در گذشته در تلاش بود تا همه امور را در دست داشته باشد و هم‌اكنون در نگرش جديد نقش خود را تغيير داده و مي‌خواهد تنها نقش حاكميتي داشته باشد، بايد در ماموريت سازمان‌هاي دولتي خود هم تغيير ايجاد كند. به‌طور مثال وزارت كشاورزي، وزارت صنايع و نيرو قبل از تغيير نگرش هيچ تغييري نكرده‌اند، در حالي كه تغيير نگرش دولت بايد اثرات عميقي بر ساختار سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها داشته باشد. 
اين موضوع در دولت‌ قبل كاملا فراموش شده بود اما هم‌اكنون كه دولت با اصلاح ساختار سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در اين راه گام برداشت و البته براي ادامه اين فرآيند راه بسيار مهم و سختي هم در پيش دارد، نياز به برنامه‌ريزي و بررسي بسيار زياد وجود دارد.
 همين موضوع كه با تحقيق و بررسي‌هاي بسيار، وظايف وزارت خانه‌ها را دوباره باز تعريف كنيم و به‌طور مثال ببينيم كه اصلا وزارت جهادكشاورزي در برهه كنوني چه وظيفه‌يي دارد و با وجود سابقه 80-70ساله كه مدام هم بر وظيفه آن افزوده شده، دوباره ارزيابي شود ضمن اينكه بررسي كنيم كه چه وظايف جديدي در آينده به آن محول شود و با استفاده از چه نيروهايي مي‌تواند از عهده اجراييات لازم بربيايد تا وزارتخانه مورد نظر را به سوي جايگاه اصلي خود سوق دهد. اگرچه اين اصلاح سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود اما بسيار ضروري و حايز اهميت است.