:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

دريافت اطلاعات مكاني با محتواي داخل ایران، «گوگل مپ» بومي مي‌شود

يك مقام مسوول از سازمان فناوري اطلاعات از شناسايي دو شركت توليدكننده محتواي ديجيتالي براي اجراي زيرساخت‌هاي پروژه خدمات مكان محور (گوگل مپ بومي) به عنوان زيرپروژه جويشگر بومي خبر داد.
کد خبر: ۷۹۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
خبراقتصادی - خسرو سلجوقي در تشريح عملياتي كردن پروژه بومي خدمات مكان محور(نقشه برخط بومي) كه طرحي مانند «گوگل مپ» خواهد بود و امكان توليد اطلاعات مكان محور را فراهم مي‌كند از اعلام فراخوان و شناسايي دو شركت توليدكننده محتواي ديجيتالي براي اجرا و توسعه زيرساخت‌هاي پروژه خدمات مكان محور(گوگل مپ بومي) به عنوان زيرپروژه جويشگر بومي خبر داد.



عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: اين طرح يكي از زيرپروژه‌هاي جويشگر بومي است كه امكان توليد خدمات برمبناي داده‌هاي تصويري و نقشه را فراهم مي‌كند.

وي ادامه داد: هم‌اكنون دو شركت بخش خصوصي در اين زمينه اعلام آمادگي كرده‌اند و به صورت داوطلب درحال اجراي اين طرح هستند كه در صورت اتمام آن، امكان ارائه خدمات تصويري نقشه بر مبناي محتواي بومي براي كاربران فراهم مي‌شود.

سلجوقي اجراي اين پروژه را يكي از اهداف پروژه ۱۰برابر كردن توليد محتواي داخلي با رويكرد كسب و كار ديجيتالي و با مشاركت حداكثري بخش خصوصي به عنوان يكي از پروژه‌هاي مد نظر اقتصاد مقاومتي عنوان كرد و افزود: آمارها نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي اخير نزديك به ۸۳درصد داده‌ها به سمت داده‌هاي ويديويي در حركت است و با توسعه همزمان تلفن‌هاي هوشمند و اينترنت پرسرعت همراه، يك فيلم به سرعت در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينكه به تدريج داده‌هاي متني و نوشتاري درحال كاهش است، گفت: بايد زمينه‌هاي توسعه ويديو و تصوير بر بستر شبكه فراهم شود. بر همين اساس يكي از اين پروژه‌ها مي‌تواند توليد اطلاعات مكان محور باشد.

عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات اجراي پروژه‌هاي مرتبط با توليد محتواي بومي را در راستاي تكاليف قانوني راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات برشمرد و گفت: بايد رفتار استفاده از محتواي رايا فضا (فضاي مجازي) در كشور تغيير يابد. متاسفانه هم‌اكنون به دليل نبود فرهنگ استفاده از اطلاعات و داده‌هاي مفيد در كشور شاهد انتشار و جابه‌جايي حجم عظيمي از اطلاعات غيرمفيد، بي‌اساس و شايعه در شبكه‌هاي اجتماعي هستيم.

مجري پروژه توليد محتوا در راستاي اقتصاد مقاومتي با تاكيد بر اينكه در جهت فرهنگ‌سازي و توليد محتواي مفيد، موضوع دو برابر كردن محتواي داخلي تا پايان سال و نيز ۱۰برابر كردن آن تا پايان برنامه ششم به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تكليف شده است، تصريح كرد: در اين نهضت، مردم بايد هم توليدكننده و هم مصرف‌كننده محتوا باشند و دولت به عنوان ايجاد زيربنا، نقش خود را ايفا كند.

وي با اشاره به ۸۰ پروژه‌يي كه از اين بابت دريافت شده است، خاطرنشان كرد: يكي از اين پروژه‌ها طرح جويشگر بومي است كه در ايجاد ارزش‌افزوده در حوزه محتوا و استفاده حداكثري از توان داخلي و كسب درآمد براي بخش خصوصي بسيار مفيد خواهد بود.

سلجوقي با تاكيد بر اينكه با اجراي طرح توليد داده‌هاي مكان محور، ديگر نيازي نيست كه گوگل بخواهد مشخصات مكان‌ها و نشاني‌هاي كشور ما را در اختيار كاربران قرار دهد، اضافه كرد: اين اطلاعات بايد به صورت بومي توليد شود و مصرف‌كنندگان اين محتوا را توليد و مديريت كنند.

وي با بيان اينكه در اين پروژه قصد الگوبرداري از «گوگل مپ» را نداريم، افزود: از زمان تولد وب ۲ واژه‌هايي مانند «كرات فاندينگ»و«كرات سورسينگ» وارد فضاي كسب و كار شد كه اين اصطلاحات براي تامين جمعي سرمايه و جمع سپاري سرمايه‌ها به كار گرفته مي‌شد. به اين معني كه در دنياي توليد محتوا، تنها يك نفر نبايد سرمايه‌گذاري كند و علاقه‌مندان به توليد محتوا نيز مي‌توانند به روش‌هاي مختلف در اين زمينه حضور داشته باشند.

عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به اينكه با اين روش توليد محتوا، اطلاعات با كمترين هزينه و سريع‌ترين زمان ممكن، ديجيتالي مي‌شود، گفت: برآوردها نشان مي‌دهد كه در سطح جهاني، مقوله توليد محتوا به سرعت در جريان است به نحوي كه توليد محتوا به طور سالانه ۴برابر مي‌شود.

 اين درحالي است كه هدف‌گذاري ما در توليد محتوا براي سال جاري دو برابر است. اين به معني نصف ميانگين رشد جهاني محتواست و هدف‌گذاري غيرقابل دسترسي نيست.