:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عامل بیشتر تصادفات جاده ای خطای انسانی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز در جهت کاهش تصادفات جاده ای تاکید کرد و افزود: متاسفانه ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امور جاری شده و ۱۰ درصد باقی مانده مبلغ قابل توجهی برای استانداردسازی جاده ها نیست.
کد خبر: ۷۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
خبراقتصادي - عبدالرضا عزیزی با اشاره به روند افزایشی تصادف اتوبوس ها درجاده های کشور، گفت: کیفیت نامناسب جاده ها، استاندارد نبودن خودروها ، وضعیت نامناسب گاردریل ها و مهمتر از آن بی توجهی رانندگان نسبت به علائم هشداردهنده از جمله عواملی است که در بروز تصادفات جاده ای کشور نقش قابل توجهی دارند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه زیرساخت ها برای کاهش سوانح رانندگی در کشور فراهم نیست بر لزوم شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز جاده ای تاکیدکرد و افزود : دستگاه های مرتبط با ایمنی راه ها باید سازوکار مناسبی را برای فرهنگ سازی بهتر در جهت کاهش تصادفات رانندگی در پیش گیرند تا روند روبه افزایش آمار تصادفات کاهش یابد، همچنین در کنار این موارد توجه به استفاده از ترمز استاندارد ( ای بی اس )، استانداردسازی جاده ها در جهت توجه به تامین روشنایی، بهسازی، نصب دوربین های کنترل سرعت، اجباری شدن نصب کیسه هوا برای راننده و دیگر سرنشینان در خودروهای تولیدی و تشدید نظارت پلیس بر عملکرد رانندگان می تواند در کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی موثر باشد.

وی با انتقاد از اینکه 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می شود، تصریح کرد: متاسفانه در عمل بودجه ای برای پرداختن به مسائل و امور عمرانی یعنی استانداردسازی و بهسازی جاده ها باقی نمی ماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، عمده عامل بروز تصادفات جاده ای را خطای انسانی خواند و گفت: شرط لازم در کاهش تخلفات رانندگی فرهنگ سازی مناسب در جهت رعایت اصول و قوانین رانندگی است، زیرا همانطور که استفاده از کمربند ایمنی با فرهنگ سازی مناسب در کشور تا حدودی نهادینه شد؛ می توان با توجه به این مورد دیگر تخلفات رانندگی را هم کاهش داد.

عزیزی ادامه داد: نقش فرهنگ سازی در کاهش تصادفات جاده ای به اندازه ای است که در گذشته نه چندان دور میزان کشته های ناشی از تصادفات رانندگی 25 هزار نفر ولی در حال حاضر به 18 هزار نفر در سال رسیده است، البته کاهش این تعداد نیز مستلزم فرهنگ سازی بیشتر، شناسایی و رفع عوامل موثر در تصادفات است.

وی با بیان اینکه افزایش جرائم رانندگی تاثیر چندانی در کاهش تخلفات رانندگی ندارد، گفت: در کنار افزایش جرائم رانندگی باید به فرهنگ سازی توجه داشت زیرا افزایش جرائم در حالی کارساز است که قبل از آن زمینه بروز تخلفات رانندگی رفع و فرهنگ سازی ها افزایش یابد.

عزیزی فرسودگی اتوبوس ها را در تصادفات جاده ای موثر دانست و افزود: نوسازی و ارتقای ایمنی اتوبوس های برون شهری در جهت کاهش تصادفات رانندگی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، رسیدگی سریع تر به مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی را در کاهش مرگ و میرها موثر دانست و افزود: هلال احمر و وزارت بهداشت در جهت کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی باید سرعت عمل بیشتری در خدمات دهی به مصدومان داشته باشند