:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تحليل پانگ سن سفير چين در ايران

فاصله اندك ايران براي عضويت دايم در شانگهاي

سخت است كه بگويم رقم كلي چقدر است ولي اين پروژه در قزاقستان خيلي پيشرفت كرده است و ساخت و ساز بزرگراه سريع‌السير نيز يك بخش از اين پروژهاي مهم است.
کد خبر: ۷۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
خبراقتصادي - انتظار مي‌رفت كه در آخرين نشست سازمان كشورهاي همسود شانگهاي، درخواست ايران براي عضويت در دستور كار قرار گيرد اما چنين نشد. در آخرين نشست، عضويت دايم هند و پاكستان پذيرفته شد اما از طرح درخواست ايران ممانعت به عمل آمد. با اينكه اعلام نشده است كه چه كشورهايي مخالف طرح درخواست ايران براي عضويت بوده‌اند اما گمانه زني‌ها حاكي از آن است كه چين يكي از كشورهايي بوده است كه با طرح درخواست ايران مخالف بوده است. با اينكه شي‌جين‌پينگ مدتي قبل به ايران سفر كرده بود و روابط گسترده اقتصادي كه ميان ايران و چين وجود دارد، اين موضوع اندكي عجيب به نظر مي‌رسيد.

پانگ سن سفير چين در ايران در گفت‌وگويي، درباره حرف و حديث‌هايي كه از آخرين اجلاس سازمان همكاري‌ شانگهاي درباره برخي مخالفت‌ها با عضويت ايران در اين سازمان مطرح شده است مي‌گويد: ارزيابي طرف چين از حضور فعالانه ايران در برنامه‌هاي مرتبط با سازمان همكاري شانگهاي عالي است. در كنفرانس اخير در تاشكند ازبكستان اعضا اين سازمان در مورد توسعه سازمان همكاري‌هاي شانگهاي بحث وسيعي كردند. درخواست عضويت كامل ايران در حال حاضر مورد قبول كشورهاي زيادي قرار گرفته و بر تعداد اين كشورها هم افزوده خواهد شد. ايران كشور مهمي در منطقه و موافق «روحيه شانگهاي» و هدف اصلي و اصول سازمان همكاري شانگهاي است. ايران به عنوان عضو ناظر سازمان شانگهاي همواره در زمينه‌هاي همكاري‌هاي مختلف اين سازمان فعالانه شركت مي‌كند و ارزيابي طرف چين از اين موضوع بسيار عالي است.

وي با تاكيد بر اينكه چين و ايران از روابط مطلوب دو جانبه برخوردار هستند، گفت: چين به درخواست ايران براي عضويت رسمي در سازمان شانگهاي اهميت داده و از آن استقبال كرد. همچنين از نقش بيشتر ايران براي پيشبرد توسعه اين سازمان نيز حمايت مي‌كند و اين موقعيت توسط مقام‌هاي عالي چين چندين بار مطرح شده است. ماه ژانويه سال جاري در سفر آقاي شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين به ايران دو طرف بيانيه مشترك را در راستاي برقراري روابط همكاري راهبردي همه‌جانبه اعلام كردند كه حاكي از اين بود كه «چين به تاثير مهم ايران به عنوان كشوري بزرگ در منطقه اهميت داده و حضور فعالانه ايران در برنامه‌هاي مرتبط سازمان همكاري شانگهاي را عالي ارزيابي كرده و از درخواست ايران جهت عضويت رسمي در اين سازمان حمايت مي‌كند.»

 در ماه جولاي امسال رهبران چين و روسيه نيز در بيانيه مشترك خود اعلام كردند كه مايل هستند درخواست ايران براي عضويت رسمي در سازمان همكاري شانگهاي را فعالانه مورد بررسي قرار دهند. سازمان همكاري شانگهاي بر اصول بازي پايبند است و تمايل دارد همواره همكاري‌هاي خود با كشورهاي مرتبط را تعميق كند.

به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد كه «در حال حاضر اعضاي سازمان شانگهاي برمبناي مقررات مربوطه اين سازمان و از طريق مشورت جهت موافقت مشترك همه اعضا در حال بررسي درخواست ايران است. ابراهيم رحيم‌پور معاون محترم وزير خارجه ايران بطور واضح اشاره كردند كه چين، روسيه، قرقيزستان، قزاقستان، هند و پاكستان همگي حامي عضويت كامل ايران هستند. الان فاصله عضويت ايران در شانگهاي كمتر شده است.

پانگ سن در بخش ديگري از سخنان خود در رابطه با موضوع جاده ابريشم و اهميت آن براي چين گفت: جاده ابريشم ايده‌يي با قدمت بيش از دو هزار سال است كه كشور چين و ايران را به هم متصل كرد و براي تبادلات و مراودات دو كشور نيز كمك موثري بود.

 اين جاده فقط راه تجاري و اقتصادي محسوب نمي‌شد بلكه در زمينه فرهنگي و انديشه نيز موثر بود و ايران همواره تقاطع مهم جاده ابريشم بوده است و قطعاً احياي آن نه تنها به نفع چين بلكه به نفع همه كشورهايي است كه در مسير آن قرار دارند. احياي جاده ابريشم گامي مهم در جهت احيا فرهنگ و اقتصاد چين است.

 احياء جاده ابريشم پنجره‌يي جديد به سوي كشورهاي در مسير و توسعه آنها است. براي احيا جاده ابريشم علاوه بر چين، بانك جهاني، صندوق بين‌المللي پول، بانك همكاري توسعه آسيا، بانك سرمايه‌گذاري زير ساخت آسيا و بنياد جاده ابريشم همكاري داشتند.

سفير چين در مورد ميزان هزينه‌يي كه براي احياء اين جاده در نظر گرفته شده و همچنين پيشرفت‌هاي اين پروژه بزرگ گفت: سخت است كه بگويم رقم كلي چقدر است ولي اين پروژه در قزاقستان خيلي پيشرفت كرده است و ساخت و ساز بزرگراه سريع‌السير نيز يك بخش از اين پروژهاي مهم است.

 ايده ما در مورد احيا جاده ابريشم براي توليد مشترك و برخورداري مشترك است. بسياري از كشورهايي كه در مسير اين جاده قرار دارند بازتاب مثبتي به ما داده‌اند. طرف ايراني هم در مورد طرح «يك كمربند، يك جاده» پاسخ مثبت داده و اعلام آمادگي كامل كرده است و من از آنها تشكر مي‌كنم.