:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

رییس اتاق تهران: تک نرخی شدن ارز به بهبود وضع تولیدکنندگان منجر می

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، خواستار کاهش نرخ شدن ارز برای رفع مشکل تولید شد و تاکید کرد که تک نرخی شدن ارز، تاثیر زیادی در بهبود وضعیت تولیدکنندگان در کشور دارد.
کد خبر: ۷۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳

خبر اقتصادی - «مسعود خوانساری» عصر(شنبه) در همایش «روز صنعت» در محل اجلاس سران همچنین تاکید کرد: ضروری است برای رفع مشکل تولید، فشار تامین اجتماعی از دوش تولیدکننده برداشته شود.  

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وی با تاکید بر اینکه با برطرف شدن این دو مشکل، رشد اقتصادی محقق خواهد شد، افزود: باید تحریک تقاضاها با استفاده از وارد کردن درآمد به چرخه تولید انجام شود.  

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت :صنعت کشور در سال جاری نیز با کاهش تقاضا مانند سال‌ گذشته روبرو است و صنایع کشور به‌علت کاهش تقاضا ناشی از شرایط افت تورمی امسال نمی‌توانند انتظار افزایش تقاضا در داخل داشته باشند.  
وی افزود: سال ۹۴ یکی از سخت‌ترین دوران اقتصادی برای کشور بود و گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصاد را چند دهم بالای صفر ذکر کرده و شاخص‌های صنعتی نیز منفی بود.  
به گفته خوانساری رشد چهار درصدی برای امسال پیش بینی شده و عمده این رشد مربوط به افزایش قیمت نفت است وپیش‌بینی می‌شود صنعت کشور امسال رشد چندانی نداشته باشد.  
وی اضافه کرد:نداشتن رشد صنعتی ناشی از کاهش واردات در سه ماهه نخست امسال است که ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته و این افت واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای است، ضمن آنکه در بخش صادرات نیز در این دوره پنج درصد کاهش ثبت شد.  
رییس اتاق بازرگانی تهران گفت : تزریق اعتبار برای بهبود شرایط صنعت کشورضروری است تا چرخه تولید دوباره به حرکت درآید.  
وی خاطرنشان ساخت:تسهیلات باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود، اما به نظر می‌رسد که جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کوتاه‌مدت امکان پذیر نباشد و اختلاف نظربین مسئولان نیز در این امر تأثیرگذار است.  
خوانساری افزود: بانک‌ها برای خود مشکلات زیادی دارند و نمی‌توانند تسهیلات مناسب را در اختیار صنایع تولیدی قرار دهند، زیرا با مشکل کمبود منابع روبرو هستند و اعتباراتی که پرداخت کرده اند، برگشت نشده تا بتوانند اعتبارات و تسهیلات جدیدی اختصاص دهند.  
وی اضافه کرد: تک‌نرخی ارز کمک می کند که مبادلات به‌قیمت واقعی انجام شود و در اقتصاد‌های پیشرفته دنیا از سوخت، سیگار و ... عوارض دریافت می‌شود، اما در ایران از سوخت یارانه‌ای دریافت نمی‌ شود، بلکه گازوییل به‌قیمت کم عرضه می‌شود.  
خوانساری گفت: تامین اجتماعی به‌دلیل فشارهایی که به صنایع وارد کرده، تعداد زیادی از کارخانه‌ها را با تعطیلی روبرو ساخته یا ناگزیر از تعدیل کارگران شده اند و بازرسی‌های مربوط به ۱۰ سال گذشته را به جریان انداخته‌اند تا این سازمان بتواند دریافت بیشتری از صنایع داشته باشد.  
رییس اتاق بازرگانی افزود: اکنون و در شرایطی که صنایع وضعیت مناسبی ندارند انصاف نیست که سازمان تامین اجتماعی بخواهد جبران ۱۰ سال گذشته را انجام دهد.