رويترز نوشته است كه سفارش هواپيماي پهن پيكر A380 تا حدي دلايل سياسي داشته و اكنون تهران رغبت چنداني براي تحويل گرفتن اين هواپيما ندارد
خبراقتصادی - رويترز، روز دوشنبه به نقل از افراد مطلع نوشته است كه قرارداد ايران براي خريد چندين فروند هواپيماي پهنپيكر ايرباس-380 با ترديد مواجه شده است. اين خبرگزاري با بيان اينكه تصميم تهران براي خريد ايرباس-380 اين تصور را ايجاد كرده بود كه ايران قصد دارد با خطوط هوايي منطقه رقابت كند، نوشته است كه اين اقدام در عين حال جان تازهيي در خط توليد اين هواپيماي غولپيكر دميده بود. با وجود اين، افراد مطلع ميگويند نشانههاي فزايندهيي وجود دارد مبني بر اينكه ممكن است ايران در مورد خريد اين مدل از هواپيماها تجديدنظر كند. يك مقام ايراني كه خواسته نامش فاش نشود، به رويترز گفته است: «ما همواره به صراحت گفتهايم كه اين يك گزينه است. اين امكان وجود دارد كه نظرمان را به مدلهاي ديگر تغيير دهيم.» يك منبع آگاه در صنعت هوانوردي گفته است كه ايران به خريد ديگر مدلهاي سفارشداده شده پايبند است، اما علاقه كمتري به تحويل گرفتن مدل A380 دارد. به نوشته رويترز، سفارش اين مدل تاحدي دلايل سياسي داشته است.
رويترز نوشته است كه براساس مفاد قرارداد، تا زماني كه ايرباس ساخت هواپيماها را آغاز نكرده باشد، ايران ميتواند خريد A380ها را بدون آنكه نيازي به پرداخت خسارت باشد، لغو كند. ارزش بخش مربوط به ايرباس-380 در قرارداد تهران و پاريس، 5.2ميليارد دلار تخمين زده شده است. يك منبع در صنعت هوانوردي هم گفته است كه باوجود فشار ايرباس به ايران براي خريد اين مدل كمفروش، «بخش مربوط به A380 كمتر قرص و محكم است.»
بنا بر اين گزارش، ايرباس پيش از فروش هواپيما به ايران، بايد از امريكا مجوز دريافت كند. ضمنا مشكلات مربوط به تامين مالي اين قرارداد همچنين توافق مربوط به شركت بويينگ نيز بايد حل شود. پابرجا بودن مشكلات بانكي سوالاتي را هم در مورد زمان تسويه پيشپرداخت اين قراردادها ايجاد كرده است. يك سخنگوي ايرباس گفته است: «پيرو توافق اوليه براي خريد 118هواپيما كه در ماه ژانويه با ايراناير امضا شد، مذاكرات پيشرفت داشته و مانند هر توافق ديگري، تثبيت و نهايي شدن آن زمان ميبرد.» به نوشته رويترز، باوجود ترديد در قرارداد A380ها، به نظر ميرسد تهران قصد دارد از بويينگ چهار فروند هواپيماي پهنپيكر 747 خريداري كند. هرچند 747 هم در سالهاي اخير با كاهش سفارش مواجه بوده، اما منابع آگاه ميگويند ايران اشتياق بيشتري به خريد اين مدل دارد، چراكه خلبانها و خطوط هوايي ايراني در نگهداري و كار با اين مدل در دوران تحريم تجربه دارند.