:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

گشايش آزادراه شمال در بهار 96

معاون اول رييس‌جمهور و وزير راه‌وشهرسازي روز گذشته ضمن بازديد از آزادراه تهران- شمال متفق‌القول اعلام كردند كه كار قطعه يك اين آزادراه تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد و مسافران مي‌توانند در بهار 96 از اين بزرگراه براي سفر به شهرهاي شمالي كشور استفاده كنند.
کد خبر: ۷۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
خبراقتصادی - سارا حامدي: اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري در جريان بازديد از قطعه يك آزادراه تهران- شمال با بيان اينكه از ابتداي دولت سه بار از اين پروژه بازديد كرديم، تاكيد كرد: برخي از پروژه‌ها در كشور نماد بي‌عرضگي و ناكارآمدي هستند و در جوك‌ها از آن صحبت مي‌شود، گفت: اگر عيد نوروز مردم بتوانند از قطعه يك آزادراه تهران - شمال عبور كنند، كار بزرگي انجام شده است. آنگونه كه خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند، وي اظهار كرد: امروز شاهد پيشرفت كار زيادي در قطعه اول آزادراه تهران - شمال هستيم. در بازديد سال ۱۳۹۴ پيشرفت كار اين قطعه ۴۴درصد بود اما هم‌اكنون پيشرفت فيزيكي قطعه نخست به بيش از ۵۹درصد رسيده است.

معاون اول با اشاره به بودجه مورد نظر براي اجراي آزادراه تهران شمال گفت: بنا به گفته وزير راه‌وشهرسازي براي ادامه ساخت آزادراه تهران- شمال 8هزار ميليارد تومان بودجه مورد نياز است كه در قانون بودجه ۲۰ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه اين بيشتر شبيه يك شوخي است.

 وي محدوديت اصلي در اجراي پروژه‌ها را تامين منابع مالي عنوان كرد و گفت: اين بهانه‌يي شده كه سازندگان ايراني به طرف پيمانكاران خارجي بروند زيرا پيمانكاران خارجي مي‌توانند به سهولت منابع مالي خود را از سيستم بانكي‌شان تامين كنند.

معاون اول با بيان اينكه به‌طور قطع بودجه دولتي توان تامين مالي اين پروژه‌هاي بزرگ را ندارد، گفت: مسوولان اقتصادي بايد چاره‌يي بينديشند كه اين پروژه‌ها در داخل كشور و بدون وابستگي به بودجه دولتي تامين شود.

جهانگيري تاكيد كرد: براي تكميل پروژه‌ها، استفاده از توان مالي بازار سرمايه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد زيرا مردم در اين بازار منابع مالي زيادي در اختيار دارند، به‌طوري كه اخيرا يك شركت براي تامين  3هزار ميليارد ريال (۳۰۰ميليارد تومان) منابع مالي از بازار سرمايه مراجعه كرده بود و تقاضاي مردم ۳۲برابر آن بوده است.

 واگذاري پروژه‌ها از طريق رقابت و مناقصه

عباس آخوندي، وزير راه‌وشهرسازي نيز در حاشيه بازديد از آزادراه تهران- شمال اعلام كرد كه قطعه يك اين پروژه تا پايان سال جاري به اتمام رسيده و در بهار 96 مي‌تواند زير بار ترافيك برود.

 وزير راه‌وشهرسازي گفت: پيمانكاران در اين پروژه، به‌خصوص در قطعه اول تاكنون طبق برنامه زمان‌بندي شده كار خود را انجام داده‌اند و تمام كارهاي اين پروژه از طريق مناقصه و رقابت اجرا مي‌شود. وزير راه‌وشهرسازي افزود: هيچ پروژه‌يي از آزادراه تهران ـ شمال بدون رقابت و مناقصه به پيمانكاران واگذار نمي‌شود و هم‌اكنون ۶پيمانكار بزرگ ايراني در منطقه يك اين آزادراه مشغول كار هستند كه تنها يك پيمانكار آن به بنياد مستضعفان اختصاص دارد.

وزير راه‌وشهرسازي با اشاره به اينكه طبق برنامه‌ريزي، قطعات ۱، ۲ و ۳ آزادراه تهران شمال به خاطر مقاومت در برابر سرما و گرما و كاهش هزينه‌ها با كف بتني اجرا مي‌شود، گفت: امروز جبهه‌هاي كاري زيادي در اين پروژه فعال است و اين پروژه را مي‌توان جزو بزرگ‌ترين كارگاه‌هاي سازندگي كشور قلمداد كرد.

 در قطعه يك آزادراه تهران- شمال قرارداد قبلي با چيني‌ها به كمترين ميزان خود كاهش يافت و بستر براي پيمانكاران داخلي فراهم شد. آخوندي گفت: در پروژه آزادراه تهران- شمال ۶پيمانكار پروژه كه فعال هستند و فقط يك پيمانكار مربوط به بنياد مستضعفان است.



 افزايش رشد پيشرفت فيزيكي به 3درصد

علي نورزاد، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز در حاشيه بازديد مسوولان دولتي از آزادراه تهران- شمال با بيان اينكه پيشرفت فيزيكي قطعه اول اين آزادراه قبل از دولت تدبير و اميد ماهيانه 0.17درصد بود، گفت: هم‌اكنون پيشرفت فيزيكي ما ماهيانه به 3درصد رسيده و تا تيرماه امسال به 3.5درصد خواهد رسيد.

نورزاد گفت: براي سرمايه‌گذاري در منطقه3 اين آزادراه يك شركت كره‌يي در حال مطالعه است تا در صورت توافق نهايي بتوانيم اين قطعه را به صورت سرمايه‌گذاري، طراحي و اجرا برعهده بگيرد. مهران اعتمادي، مديرعامل شركت آزادراه تهران‌-شمال نيز با بيان اينكه قطعه يك اين آزادراه در حال حاضر به ۶۰درصد پيشرفت فيزيكي رسيده است، گفت: تكميل مابقي اين منطقه به ۱۰هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.

به گفته وي، ۱۲۰جبهه كاري در قطعه يك آزادراه تهران- شمال فعال است تا با تلاش 7پيمانكار شاغل، اين منطقه در بهار سال ۹۶ به بهره‌برداري برسد.



 مختصات آزادراه تهران- شمال

بيش از 18سال از آغاز ساخت آزادراه 121كيلومتري تهران- شمال كه از سال 1353 تصميم به ساخت آن گرفته شد، مي‌گذرد. آزادراهي كه تاكنون 4 قطعه از آن ساخته شده و لنگ پايان ساخت فاز يك آن است.

تاريخي‌ترين و مساله‌سازترين آزادراه كشور يعني آزادراه تهران- شمال 4قطعه دارد. قطعه يك اين آزادراه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت در تهران شروع شده و با عبور از كن، سولقان، امام‌زاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانك مي‌رسد. اين بخش از بزرگراه 32كيلومتر است كه حدود نيمي از آن را تونل‌ها تشكيل مي‌دهند.

قطعه دو آن از دو آب شهرستانك تا پل زنگوله را شامل مي‌شود و 22كيلومتر طول دارد. تونل‌ البرز كه با 6هزار و 450متر طول، بزرگ‌ترين تونل اين آزادراه محسوب مي‌شود، در اين قطعه قرار دارد و قرار است تا پايان 95 كار ساخت اين تونل تمام شود.

فاز سوم اين بزرگراه از پل زنگوله تا سه‌راهى دشت نظير و مرزن آباد است و 46كيلومتر طول دارد. در اين قطعه فعلا عمليات ساخت و ساز انجام نمي‌شود. و در نهايت قطعه چهار بزرگراه تهران شمال از سه‌راه دشت نظير و مرزن آباد تا سه‌راه كنيس و چالوس را در بر مي‌گيرد و 20 كيلومتر است كه در دولت دهم به بهره‌برداري رسيد و هم‌اكنون تردد در آن انجام مي‌شود.

در شرايطي بنياد مستضعفان دوباره اجراي اين پروژه را در دست گرفته است كه يك‌بار ديگر و در‌ سال ١٣٧٥‌ هاشمي‌رفسنجاني، رييس‌جمهوري وقت اجراي طرح آزادراه تهران- شمال را به اين ارگان سپرده و قرار بود با مشاركت بنياد مستضعفان و با هزينه‌يي معادل ٢٥٠‌ميليارد تومان طي پنج‌ سال اين آزادراه به بهره‌برداري برسد كه هزينه ساخت اين آزادراه در حال حاضر به ٥‌هزار ‌ميليارد تومان رسيده كه گوياي افزايش ٢٠برابري آن است.  پس از آغاز عمليات اجرايي احداث اين آزادراه به علت مشكلات زيادي كه وجود داشت احداث آن متوقف و بار ديگر در ‌سال ٨٢ با امضاي قراردادي با چيني‌ها به مبلغ ٢٤٥‌ميليون دلار قرار شد احداث اين پروژه بزرگ ملي با سرعت بيشتري دنبال شود اما اجراي اين آزادراه تا ‌سال ٨٥ دوباره با گره‌يي ديگر مواجه شد و اسناد اعتباري آن تا آخر اين‌ سال باز نشد.

با طولاني‌شدن قرارداد، شركت چيني خواستار افزايش قيمت آن تا ٧٩٠‌ميليون دلار شد اما درنهايت با اين شركت چيني قرارداد ٤٠٠‌ميليون دلاري به امضا رسيد و قرار شد قطعه يك آن از كن تا دوآب شهرستانك به طول ٣٢كيلومتر طي سه‌سال آينده به بهره‌برداري برسد. قطعه چهارم اين آزادراه به طول ٢٠كيلومتر هرچند در‌ سال ٩٢ به بهره‌برداري رسيد اما اين قطعه به علت مشكلات زيرساختي تاكنون مسدود مانده و قرار است با رفع مشكلات آن توسط پيمانكار يعني بنياد مستضعفان، تابستان امسال زير بار ترافيك برود. بايد منتظر ماند و ديد درنهايت عباس آخوندي و تيمي كه وي براي اتمام اين بزرگراه به كار گمارده، مي‌توانند در زمان اعلام شده كار ساخت فاز يك اين بزرگراه را به پايان برسانند و بخت پير دختر پروژه‌هاي عمراني كشور باز شود يا بار ديگر تكميل آزادراه تهران- شمال به گردن متوليان دولت بعدي مي‌افتد و آنها را نيز درگير خواهد كرد.