:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

زنگ معاملات بورس تهران را مدير سايپا نواخت

در مراسمي نمادين بيستمين سالروز عرضه سهام شركت سايپا در بورس اوراق بهادار تهران به مهدي جمالي مديرعامل سايپا سپرده شد تا با نواختن زنگ معاملات، دادوستد سهام در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شود. گروه خودروسازي سايپا با سرمايه 39هزار و 267ميليارد ريال و ارزش بازار 49هزار و 633ميليارد ريال، جزو 50شركت بزرگ است و اين مراسم براي تقدير از مديرعامل، اعضاي هيات‌مديره و كاركنان آن مجموعه برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

خبر اقتصادی - يادآور مي‌شود سهام شركت در اواخر سال74 در بورس اوراق بهادار تهران درج و سهام آن در خرداد75 در بورس تهران عرضه شد. در حال حاضر موسسه صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان فولاد با دراختيار داشتن 17.3درصد از سهام شركت سايپا، بزرگ‌ترين سهامدار آن به‌شمار مي‌آيد. سايپا سرنام گروه اسمي «شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل» است و با در دست داشتن حدود 40درصد از سهم بازار خودرو ايران، به‌عنوان يكي از خودروسازان بزرگ ايران شناخته مي‌شود.

در اين جلسه مهدي جمالي مديرعامل گروه خودروسازي سايپا به تحريم صنعت خودرو اشاره كرد و گفت: طي چند سال گذشته صنعت خودروسازي بعد از تحريم‌ها با چالش‌هاي اساسي روبه‌رو شد و طي سال‌هاي89 الي91 بدترين تاريخ صنعت خودروسازي كشور رقم خورد و بعد از تحريم نفت، بزرگ‌ترين تحريمي كه رسما عليه يك صنعت در كشور اتفاق افتاد، صنعت خودروسازي بود. بعد از روي كارآمدن دولت تدبير و اميد خوشبختانه با طراحي‌هايي كه شد مذاكرات خوبي تحت عنوان برجام در اقتصاد كشور اتفاق افتاد و گروه خودروسازي سايپا به عنوان نخستين اقدام نسبت به شفافيت صورت‌هاي مالي خود در يك سال گذشته اقدام كرد. مديرعامل سايپا، بورس تهران را بزرگ‌ترين منبع شفاف‌سازي سرمايه‌هاي ملي عنوان كرد و اظهار داشت: من اعتقاد دارم كه بورس تهران بزرگ‌ترين منبع براي شفاف‎سازي سرمايه‌هاي ملي است كه متاسفانه به دلايل مختلفي اين شفاف‌سازي براي بسياري از شركت‌هاي بزرگ رخ نداده است. به عنوان نخستين تصميم، تصميم به شفاف‌سازي صورت‌هاي مالي شركت گرفتم، چراكه اعتقاد دارم ترازنامه شركت، اساسي‌ترين فونداسيون هر شركتي است.

جمالي تصريح كرد: همان‌گونه كه استحضار داريد در سال گذشته در يك اقدام بسيار منسجم و هماهنگ با كارشناسي دارايي‌هاي شركت توسط كارشناسان رسمي دادگستري، ترازنامه شفاف شد و اين شفاف‌سازي مورد استقبال سهامداران قرار گرفت. در گذشته به‌دليل عدم شفافيت مالي و ترازنامه و سود و زيان نامناسب، شركت سايپا در مذاكرات با خارجي‌ها يا در فروش دارايي‌ها با مشكلات اساسي روبه‌رو بود؛ چراكه ترازنامه و حساب سود و زيان يكي از اساسي‌ترين منابع براي مذاكرات است. مديرعامل سايپا افزود: امروز كه در خدمت شما هستيم طرف‌‌هاي خارجي به صورت روزانه با ما در حال مذاكره هستند و علاقه‌مندند در زمينه‌هاي مختلفي همچون تامين مواد اوليه، تامين مالي و توليد و سرمايه‌گذاري با ما مشاركت داشته باشند. اين نتيجه كاري است كه در سال گذشته توسط گروه سايپا و همكاري بسيار خوب بورس و اوراق بهادار تهران و سازمان بورس انجام گرفت.