:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

شکایت جگوار بابت کپی‌کاری مدل معروف

جگوار لندروور از خودروساز چینی جیانگ لینگ موتور به دلیل کپی کردن شاسی بلند رنجروور اووک شکایت کرد.
کد خبر: ۷۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳

خبر اقتصادی - منابع آگاه به رویترز گفتند این یک اقدام کم سابقه از سوی یک خودروساز خارجی در چین به شمار می‌رود که بزرگترین خودروساز جهان است.

سخنگوی شرکت انگلیسی جگوار لندروور که متعلق به شرکت تاتا موتورز هند است، در ایمیلی به رویترز اعلام کرد که دادگاهی در منطقه چائویانک پکن به شکایت کپی کاری و رقابت غیرمنصفانه رسیدگی می‌کند.

این شکایت مربوط به شاسی بلند ایکس 7 لندویند جیانگ لینگ است که طراحی اووک را کپی کرده است. شاسی بلند اووک نخستین مدل جگوار لندروور است که در چین ساخته شده و سال گذشته به بازار روانه شد.

خودروسازان جهانی با وجود کپی‌کاری گسترده از سوی همتایان چینی خود، معمولا در چین به اقدام حقوقی دست نمی‌زنند زیرا شانس چندانی برای برنده شدن نمی‌بینند. همچنین شکایت برای وجهه یک برند چندان جالب نیست زیرا ممکن است اذهان عمومی چین تصور کنند که یک شرکت خارجی رقیبان چینی خود را اذیت می‌کند.

به گفته یک حقوقدان چینی، اگر جگوار لندروور در این پرونده برنده شود، ممکن است سایر خودروسازان را به اقدام حقوقی مشابه تشویق کند و روند اجرای حقوق مالکیت معنوی در چین را تسریع کند.

شرکت لندویند مدل جدید از شاسی بلند ایکس 7 را در نوامبر سال 2014 رونمایی کرد که اعتراض جگوار لندروور را به دلیل شباهتهای ظاهری این مدل با اووک برانگیخت.

این دو شاسی بلند از نظر ظاهر سقف و پنجره و چراغها و موارد دیگر کاملا شبیه یکدیگر هستند و تفاوتهای اندکی که وجود دارند با خرید لوازمی که امکان می‌دهد لوگو و نشانهای لندروور در ایکس 7 نصب شود، به طور کلی برطرف می‌شود. لوازم مذکور در وب سایت تائوبائوی علی بابا تنها 128 یوان (19.43 دلار) قیمت دارد.

قیمت شاسی بلند ایکس 7 تقریبا حدود یک سوم قیمت اووک است و از نظر فناوری و عملکرد بسیار پایین‌تر از اووک قرار دارد.

جگوار لندروور حکم ممنوعیت فروش ایکس 7 در برزیل را اخیرا بدست آورده است.

منابع آگاه اظهار کرده اند که دو خودروساز در حال حاضر سرگرم مذاکره درباره تغییراتی هستند که لندویند باید در به‌روزرسانی طراحی ایکس 7 صورت دهد.

فروش جگوار لندروور در چین در فاصله ژانویه تا مارس سال گذشته که اووک به بازار عرضه شد، یک پنجم کاهش یافت در حالیکه در مدت مشابه سال 2014 به میزان 36 درصد رشد کرده بود. فروش جگوار لندروور در چین در مدت مشابه امسال 19 درصد رشد کرده است.

اما شکایت در چین یک پروسه طولانی و فرسایشی دارد؛ به عنوان مثال 12 سال طول کشید تا هوندا موتور در پرونده شکایت علیه یک خودروساز کوچک چینی برای کپی کردن شاسی بلند سی آر-وی برنده شود و تنها 16 میلیون یوان (2.43 میلیون دلار)‌ خسارت گرفت در حالیکه خواستار دریافت 300 میلیون یوان خسارت بود.