:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آمادگي مركز ماهر براي پيگيري هك سايت‌هاي دولتي

معاون امنيت اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات ايران از اعلام آمادگي مركز ماهر، براي پيگيري فني و بين‌المللي حملات اخير به سايت سازمان‌هاي دولتي خبر داد و گفت: منشا اين حملات هنوز مشخص نشده است.
کد خبر: ۷۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

خبر اقتصادی - سيد هادي سجادي در مورد انتشار اخباري مبني بر هك برخي سايت‌هاي دولتي و دانشگاهي در ايران كه طي چند روز اخير اتفاق افتاده است، اظهار داشت: مركز ماهر به عنوان مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌يي در كشور، در زمان بروز رخدادهايي همچون حملات سايبري و هك سايت‌ها، آمادگي خود را براي همكاري فني و پيگيري‌هاي بين‌المللي به سازمان‌هاي مربوطه اعلام مي‌كند. براين اساس چنانچه سازمان‌ها تمايل داشته باشند نسبت به حل مشكلشان، اقدام خواهد شد. وي با اشاره به حملات اخير به سايت‌هايي چون مركز آمار و سازمان ثبت اسناد تاكيد كرد: در اين زمينه مركز ماهر آمادگي خود را براي كمك به اين سازمان‌ها در جهت حل مشكل و پيگيري‌هاي فني و بين‌المللي اعلام كرده است اما اين سازمان‌ها، ابراز داشتند كه مشكلي نداشته و خودشان موضوع را پيگيري و حل مي‌كنند.

سجادي با تاكيد براينكه توصيه‌هاي امنيتي و اطلاعات جلوگيري از آسيب‌پذيري‌ها را براي اين سازمان‌ها ارسال كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: بروز رخدادي مانند هك سايت‌ها و پرتال‌هاي سازماني، جرياني دايم و متداول در دنياست و تنها مختص به ايران نبوده و نيست.

معاون امنيت اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات ايران، در مورد منشا اين حملات گفت: تا زماني كه بررسي علمي در مورد اين حملات و آسيب‌پذيري‌ها صورت نگيرد، نمي‌توان تحليل درستي ارائه داد. براين اساس مركز ماهر به دنبال بررسي منشا حملات و تحليل رخداد، براساس مستندات است.

وي با بيان اينكه پيشگيري از حملات هك امري ساده نبوده و نمي‌توان آن را به‌طور دقيق تعيين كرد، ادامه داد: اما سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي مي‌توانند با رعايت توصيه‌هاي ايمني و دريافت اطلاعات آسيب‌پذيري اين تهديدات را كاهش دهند. سجادي انتشار برخي اخبار مبني بر هك گروهي سايت هاي دولتي و دانشگاهي (كه حدود ۱۰ سايت در روزهاي اخير را شامل مي‌شود) را تاييد نكرد و به مهر گفت: اين اطلاعات دقيق نيست و در برخي موارد شاهد بزرگنمايي در مورد انتشار اطلاعات هستيم.

وي گفت: مركز ماهر پس از تحليل دقيق رويداد و بررسي اطلاعات براساس مستندات علمي، در اين باره اظهارنظر خواهد كرد.