:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تهران عنوان کرد:

تحول فضای کسب‌و کار ایران پس از برجام

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران از رقابت به عنوان اصل مهم در کسب‌وکار نام برد و گفت: در صورت برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بازار کسب‌وکار و تجارت ایران با تحولات شگفت‌انگیزی روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
1410946466286_01.jpg

خبر اقتصادی - حمیدرضا خانپور در نشست خبری سمینار جهانی‌شدن کسب‌وکار اظهار کرد: در حال حاضر چهار میلیون و 700 هزار دانشجوی آماده ورود به بازار کار داریم، در حالی که بیکاری به بحرانی برای کشور تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که فارغ‌التحصیلان 40 درصد کارگاه‌های آموزشی را تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر از هر 100 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی 20 نفر معادل یک پنجم به واحد‌های کاریابی مراجعه می‌کنند و این امر از اهمیت نقش کاریابی‌ها در معرفی کارجویان به بنگاه‌ها حکایت دارد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه داد: شاید واحد‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی با مشکل برند‌سازی، بازاریابی و فروش محصولات خود مواجه‌اند، از این‌رو سازمان فنی و حرفه‌ای با همکاری بخش خصوصی و موسسات و آموزشگاه‌های آزاد، کارگاه‌های تخصصی و نشست‌هایی را در راستای تعامل با واحد‌های بزرگ تولیدی، صنعتی و خدماتی، شناسایی مشاغل جدید در حوزه‌های مختلف و ارتقاء مهارت نیروهای کار برنامه‌ریزی کرده است.

خانپور تصریح کرد: هدف ما ارتباط بین واحد‌های بزرگ آموزشی کشور با واحد‌های تولیدی صنعتی و خدماتی در جهت اشتغالزایی جوانان، گسترش مباحث کارآفرینی و کسب‌وکار و ارتقاء مهارت است.

وی گفت: پس از برجام شاهد حضور سران کشورهای مختلف در ایران هستیم به همین دلیل در تلاشیم با همکاری بخش خصوصی و کارآفرینان دوره‌های آموزشی و تخصصی را برای آموزش و معرفی واحد‌های صنعتی بزرگ به جهان برگزار کنیم و از این طریق زمینه‌ رقابت و رونق اقتصادی را با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی فراهم کنیم.

به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در صورتی که تحریم‌های اقتصادی ایران در آینده‌ای نزدیک از میان برداشته شود، بازار کار و تجارت ایران با وضعیتی جدید و تحولی شگفت‌انگیز روبه‌رو خواهد شد.

وی اظهار کرد: با شیوه سنتی، غیرعلمی و غیرپویا که هم‌اکنون در بازار بسته کار حاکم است نمی‌توان در بازار‌های جهانی حضور یافت و رقابت کرد. در این حالت تنها با دستیابی به علم نوین مدیریت کسب‌وکار می‌توان زمینه‌های بهبود فضای کسب‌وکار، رونق اقتصاد، بازاریابی و فروش را در کشور فراهم کرد.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست مجتبی امیری، رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اظهار کرد: فضای امروز جامعه انحصاری، رانتی و غیررقابتی است و در کشوری که زندگی می‌کنیم که نرخ بهره در آن به صورت دستوری تعیین می‌شود. در حالی که در فضای جدید کسب و کار و جهانی شدن اگر به دنبال تعامل با دنیا هستیم باید الزامات و قوانینی را رعایت کنیم. چون رفتار دستوری دیگر پذیرفته و کارساز نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جامعه‌ای که بابک زنجانی‌ها متولد می‌شوند و فردی جوان با برخورداری از رانت و پیوند با نهادهای قدرت، سرمایه هنگفتی به هم می‌زند و قلدرمابانه با دولتمردان حرف می‌زنند باید در ساختار قدرت، نظام اقتصادی و نظام بودجه‌ریزی یک بازنگری جدی و اساسی صورت بدهیم.

امیری متذکر شد: پس از برجام اگر تکلیف روشن شود کشورهایی که از حضور در ایران استقبال کرده‌اند با احساس امنیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند.

به گفته وی، امروز بدون آنکه برای کشورهای خارجی فرش قرمز پهن کنیم علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در ایران هستند لذا باید از این فرصت مغتنم به نحو شایسته استفاده و فضای مساعدی برای خلق فرصت‌های شغلی، بهبود فضای کسب و کار و رشد اقتصادی فراهم کنیم.

شهریار شفیعی، عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی نیز در این نشست گفت: دیدگاه ما این است که در سمینار مذکور رهنمودهای عملی برای فضای جدید پساتحریم ارائه و چشم‌انداز جدیدی در این زمینه ترسیم شود.

وی مهمترین اهداف و رویکردهای سمینار جهانی شدن کسب و کار را توسعه برند و بازاریابی، ایجاد تفکر و تحول مدیریتی، سواد مالی در جهت درآمدزایی و سوددهی و رفتار فردی و گروهی در جهت رشد سازمانی عنوان کرد و گفت: در این سمینار به دنبال معرفی جدیدترین روش‌های اجرایی در رابطه با رشد سازمان‌ها و بهبود فرآیند کسب و کار و بازاریابی هستیم.

شفیعی اعطای مدرک از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای، امکان ارسال مطالب از سوی پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند در حوزه مدیریت و اقتصاد و برگزاری پنل‌های تخصصی و تحلیلی با حضور کارآفرینان پولساز را از برنامه‌های جانبی این سمینار عنوان کرد.

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی در عین حال بازاریابی و بازارسازی را از جمله عوامل موثر در فروش کالا و خدمات ذکر کرد و گفت: بسیاری از برندها و تجارت‌ها از بازاریابی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تجارت بازاریابی است و موفقیت در آن می‌تواند تمام جنبه‌های مختلف یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: بازاریابی موجب می‌شود نام یک برند برای مخاطب و مصرف‌کننده به اندازه کافی شناخته شده باشد در این حالت محصول باکیفیت‌تر تولید می‌شود و مصرف‌کننده به دنبال محبوبیت و شهرت یک نام تجاری از خرید آن استقبال می‌کند و این فرآیند به افزایش میزان فروش آن محصول کمک خواهد کرد.

شفیعی در پایان با اشاره به نقش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در اشتغالزایی و توسعه خرده‌بنگاه‌های اقتصادی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش در احیای نقش ایران در تجارت جهانی به عنوان یک قدرت اقتصادی در منطقه تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، نخستین سمینار کاربردی به سوی جهانی شدن در روزهای 29 و 30 آذرماه و 6 و 7 دی‌ماه سال جاری با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای برگزار می‌شود.