خبراقتصادي - متن ترانه كجايي با صداي محسن چاووشي و سينا سرلك
یه پاییز زرد و زمستون سرد و
یه زندون تنگ و یه زخم قشنگ و
غم جمعه عصر و غریبی حصر و
یه دنیا سوالو تو سینم گذاشتی
جهانی دروغ و یه دنیا غروب و
یه درد عمیق و یه تیزی تیغ و
یه قلب مریض و یه آه غلیظ و
یه دنیا محالو تو سینم گذاشتی
رفیقم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من، تو بی من کجایی
رفیقم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من، تو بی من کجایی
آه ای حبیبم
یه دنیا غریبم
کجایی عزیزم
بیا تا چشامو تو چشمات بریزم
نگو دل بریدی
خدایی نکرده
ببین خواب چشمات با چشمام چه کرده
همه جا رو گشتم
کجایی عزیزم
بیا تا رگامو تو خونت بریزم
بیا روتو رو کن
منو زیر و رو کن
بیا زخمامو یه جوری رفو کن
عزیزم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من، تو بی من کجایی
عزیزم کجایی دقیقا کجایی
کجایی تو بی من، تو بی من کجایی
آقايوني كه ترجمه ميفرماييد، اينو كه خودمونم حدس ميزديم.
بحث اينه كه از نظر ادبيات اين جمله اشتباه هست و هيچ مفهومي نداره.
واقعا عجيبه چطور ميخواد رگاشو تو خون طرف بريزه، يه خرده فكر كنيد....
اما علاوه بر اين شعرها در محاوره افراد و محل كار و كوچه و بازار هم برخي كلمات به اشتباه جا افتاده و بدون معني خاصي استفاده مي شود.
البته در طول تاريخ نيز كلمات مختلقي مثل قالتاق، بي لاخ، و... برخلاف معناي مثبت داستاني خود الان بد معني مي دهد
و يا كلمات بي معني و نامناسبي مانند آكبند، اسگل و.... به شدت رواج يافته در حالي با معناي آن متفاوت است. اين موضوع نشان دهنده حالتي است كه به لحاظ هيجان يا عدم امكان استفاده از كلمات مناسب تر و يا به خاطر وزن و آهنگ و بار معنايي كه پشت واژه ها قرار دارد وارد محاوره و شعر مي شود و مخالف ادبيات پارسي است .
برخي هم به بهانه اي كلماتي را وارد مي كنند مانند تيزي، خون، رگ و... كه فقط از نظر وزن و آهنگ مناسب است اما معناي مورد نظر را ندارد.
اين موضوع به حدي پيشرفته كه اگر به كسي تو بگويي آن را اهانت فرض مي كند و بايد شما بگويي و جالب است كه اگر يارو بگويي يا كلمات نامناسب ديگر .... آن را شوخي و طنز تصور مي كند
البته در سريال شهرزاد كلمات بسيار قشنگي كه ديگر استفاده نمي شود را دوباره احيا كرده كه اميداوريم دوباره وارد محاوره شود.
عشق و عاشقی و مرد ضعیف و نا توانی مثل فرهاد که تا تقی به توقی می خورد گریه می کرد ، اخه اینا کجاش درسه
بعد میگن چرا دوره ما انقدر کارای زشت و دوست پسر و دوست دختر بازی و ......... زیاد شده.!
والا اصن تو مدرسه ی دختر خالم , یکی از همکلاسیاش این فیلمرو دیده رفته تو دستشویی به خاطر دوست پسرش رگش رو زده بعد میگین درسه؟؟!!!
دوم اين كه به قول خود شما برخي آدم ها ضعيف هستند و منتظر فرصت و بهانه اند كه خودنمايي كنند و مثلا رگ دست خودشان را براي يك موضوع احساسي بزنند. اين موضوع ربطي به فيلم ندارد.
قرار نيست كه هر كتاب و فيلم و نوشته و اثر هنري تمام دنيا را راضي كند و به شما هم درس بدهد. براي بخشي از كساني كه اين فيلم را ديده اند هم آموزنده بود و هم از نظر سرگرمي و مشاهده فيلم موثر بود
بسياري از افراد هرهفته اين فيلم را دنبال كردند و به جاي مشاهده ماهواره ها و برخي فيلم هاي نامناسب ، جذب اين فيلم شدند.
همچنين عده اي با تاريخ آشنا هستند و از تاريخ درس مي گيرند و عده اي هم بي تفاوت هستند و به تاريخ و نوشته ها و گفته ها و سريال و فيلم بي توجه هستند و يا پيامي را از آن درك نمي كنند. نمي توان انتظار داشت كه همه به يك سطج با اين فيلم برخورد كنند. اين فيلم نظر اكثريت مخاطبان فيلم و سريال ايراني را جذب كرده و با وجود محدوديت و اشكالاتي كه قطعا داشته اما درمجموع خوب بود.
نظر شما هم محترم است اما اگر بسياري از مشكلات در جامعه ما هست كه نبايد آن را به فيلم ربط دهيم. در دوره قبل از انقلاب، هم با فيلم قيصر، بسياري دست به آدم كشي زدند تا سال ها كفش فيصري مد شد و... حق يا ناحق درست يا غلط اين اتفاق ها در جامعه رخ داده و نمي توان جلوي توليد فيلم را به اين بهانه ها گرفت اگر عده اي درك و ظرفيت ندارند و صحنه هاي فيلم را اينگونه تحليل مي كنند مشكل ديگران و فيلم سازان چيست....؟
متاسفانه در جامعه ما هميشه عده اى هستند كه فقط غر ميزنند.
شمایی که می گویید در دهه 20 و30 سالهای سختی بر مردم ایران گذشت سؤال من این است که اصلاً کی آسان گذشته؟ ......... همیشه کسانی به ضعفا زور گفته اند و کسی هم به آنها اعتراضی نکرده و........
بسیار.......