:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تغییر نمای «بانک ملی» معماران را دور هم جمع کرد

جمعی از معماران و دانشجویان رشته معماری در اعتراض به تغییر نمای بنای بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، مقابل این بنا تجمع کردند.
کد خبر: ۶۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
1446024579486_photo_2015-10-28_12-52-41.jpg

خبر اقتصادی - دکتر شیوا آراسته - معمار و مدرس دانشگاه - در این تجمع گفت: طی پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، حرف‌های ضد و نقیض زیادی از مسؤولان بانک ملی شنیدیم، به‌طوری که مسؤولان «دایره ساختمان بانک ملی» از وقوع این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند در تعطیلات تاسوعا این کار بدون اطلاع اداره ساختمان بانک انجام شده است و از سوی دیگر، رئیس شعبه به ما گفت که برای تعویض تابلو و نمای این ساختمان، از دفتر زیباسازی منطقه مجوز گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: خریدن کامپوزیت برای نمای ساختمان، پروژه‌ای زمان‌بر است و نمی‌تواند فقط در مدت یک روز انجام شود و اظهار بی‌اطلاعی دایره ساختمان بانک ملی، این موضوع را مبهم می‌کند.

کسانی که صبح ششم آبان‌ماه در مقابل بانک ملی تجمع کرده بودند، با امضای نامه‌ای خواستار ابطال مجوز تغییر نمای این ساختمان شدند.

در این نامه آمده است: از ریاست کل بانک ملی شعبه دانشگاه و ریاست اداره ساختمان بانک ملی تقاضای رسیدگی به وضعیت ناهنجار بنای ارزشمند شعبه دانشگاه را داریم. این بنا با قدمت بیش از نیم‌ قرن و به‌دلیل داشتن طراح بین‌المللی، جزو آثار فاخر ایران و دنیا در دوره معاصر محسوب می‌شود. مقتضی است با برنامه‌ریزی و کمک گرفتن از متخصصان معمار، مرمت و احیا، بانک ملی نسبت به حفظ این اثر اقدامات شایسته‌ای را انجام دهد.


آراسته همچنین گفت: حتی اگر ادعای مسؤولان مبنی بر نصب تابلو روی این بنای فاخر صحیح باشد، باید از قوانین خاصی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی پیروی کند.

او ادامه داد: بانک ملی موظف است برای مرمت و نگهداری این بنا از کارشناسان و مشاوران متخصص در این امر استفاده کند. دکتر پیروز حناچی - معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی - درپی انتشار این خبر و اهمیت آن، ثبت شعبه دانشگاه بانک ملی در فهرست آثار ملی را در اولویت قرار داده است.

در چند روز گذشته، بخصوص روز تاسوعا، داربست‌هایی روی بنای بانک ملی در خیابان انقلاب نصب شد و قسمت‌هایی از سنگ نما برای جوش دادن این داربست‌ها شکسته و کنده شد.

این ساختمان متعلق به 51 سال پیش و از آثار «یورن اوتزن» معمار نامدار دانمارکی و خالق اپرای سیدنی است. محدود بودن تعداد آثار این هنرمند در دنیا، بنای شعبه دانشگاه بانک ملی را به یک اثر بین‌المللی تبدیل کرده است.