:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
تغییر قیمت دلار عقلانی می شود

پیش‌بینی قیمت سکه و ارز بعد از مذاکرات

ریس اتحادیه طلا و جواهر تهران با پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روزهای پس از توافق گفت: احتمال می‌رود بعد از مذاکرات قیمت طلا از گرمی ۸۸هزار تومان به حدود ۸۵هزار تومان برسد.
کد خبر: ۵۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

خبر اقتصادی - احمد وفادار، با بیان اینکه بعد از توافق، قیمت طلا و سکه، افت زیادی نخواهد داشت، افزود: قیمت سکه درحال‌حاضر از یک‌میلیون و ۵۰هزار تومان در ماه‌های اخیر به مدار ۸۰۰هزار تومان درحال‌حاضر رسیده که این کاهش تحت تاثیر مذاکرات است.وی افزود: پیش‌بینی می‌شود بعد از توافق، قیمت سکه، از قیمت فعلی به حدود۸۵۰هزار تومان برسد و روی همین قیمت ثابت بماند، البته این ثبات در کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در درازمدت برنامه دولت و وضع اقتصادی کشور به چه صورت درخواهد آمد. وفادار درباره قیمت دلار در روزهای پس از تحریم با بیان اینکه به نظر می‌رسد قیمت دلار روی ۳هزار تومان ثابت خواهد ماند، بیان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد قیمت دلار از ۳۲۶۰ تومان به ۳هزار تومان خواهد رسید و دولت دلار را تک‌نرخی خواهد کرد و قیمت ارز بانکی و بازار آزاد یکی خواهد شد.از سوی دیگر علی‌اکبر نیکواقبال یکی از کارشناسان اقتصادی در شرایط فعلی معتقد است که دلار و سکه کاهش قیمت خود را پیش‌خور کردند.وی با بیان اینکه در بازار سکه و ارز قبل از این، نشانه‌های مثبت مذاکرات روی این بازارها تاثیر گذاشته است، اضافه کرد: در چند روز اخیر قیمت سکه به پایین‌ترین حد خود در ۳ سال اخیر رسیده و دلار نیز روند خزنده کاهشی خود را آغاز کرده است، بنابراین نباید انتظار شوک قیمتی در این بازارها در روزهای پس از تحریم را داشت.همچنین مهدی تقوی یکی از کارشناسان اقتصادی، درباره قیمت ارز در دوران پس از تحریم معتقد است: بنا بر نظریه‌های پولی، نرخ تورم بالای ۴۰درصد کشور باعث شد قیمت ارز به شدت افزایش یابد.وی ادامه داد: از طرفی هم این افزایش تورم با افزایش حجم پول داخلی همراه بود در حالی که عرضه ارز به این میزان افزایش نیافت؛ بنابراین ارز گران شد. این کارشناس اقتصادی افزود: کاهش تورم تا ۱۵درصد در سال گذشته منجر به کاهش قیمت ارز می‌شود اما نمی‌توان مشخص کرد تا چه میزان کاهش می‌یابد.تقوی گفت: به هر حال، در دوران پس از تحریم قیمت دلار به زیر ۳۰۰۰ تومان می‌رسد. این اقتصاددان بیان کرد: با لغو احتمالی تحریم، واردات افزایش یافته و تورم کم می‌شود بنابراین دلار ارزان می‌شود. با این حال، نباید از تاثیر افزایش صادرات نفت بر کاهش قیمت دلار چشم‌پوشی کرد.
تقوی افزود: تمدید شدن مذاکرات هسته‌ای باعث شد انتظارات جامعه برای تغییر قیمت دلار عقلانی باشد تا به این ترتیب، کاهش قیمت آن شوکی به بازار وارد نکند.