:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
پاسخ نوبخت به همه ابهامات مربوط به افزایش قیمت سوخت

کالاها و کرایه‌ها با افزایش قیمت بنزین گران نمی‌شوند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اظهار امیدواری نسبت به این که قیمت کالاها و خدمات تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار نخواهد گرفت، به عدم افزایش قیمت‌ها در حمل و نقل عمومی اشاره کرد.
کد خبر: ۵۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
1429600964298_ photo - hamid forootam-5.jpg


خبر اقتصادی - محمدباقر نوبخت که برای توضیح در مورد مصوبات اخیر دولت مبنی بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی از جمله بنزین در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود با اشاره به الزامات قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: خلاصه این قانون این است؛ گران کن، قیمت را افزایش بده و بخشی از آن را بین مردم تقسیم کن. در عین حال که باید با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نرخ‌ها به قیمت منطقه نزدیک شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که افزایش قیمت بنزین تصمیمی از بین خوب و خوب‌تر نبود، بلکه از بین بد و بد‌تر انتخاب شد، گفت: یکی از استدلال‌های قوی در این زمینه از بین‌بردن فساد ناشی از دونرخی بودن قیمت بنزین بود که آسیب‌های زیادی را طی این سال‌ها به اقتصاد وارد کرده بود.

افزایش 1 تا 2 درصدی تورم در بدبینانه‌ترین حالت
نوبخت در رابطه با این‌که افزایش قیمت بنزین در سایر کالاها و همچنین تورم تاکید کرد: محاسبات اقتصادی ما میزان سهم افزایش قیمت بنزین در زندگی مردم و تورم را به خوبی نشان می‌دهد براین اساس در بدمینانه‌ترین حالت با تغییرات قیمتی اخیر در حامل‌های انرژی نرخ تورم می‌تواند بین یک تا دو درصد تحت تاثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده همچنین با توجه به بخشنامه پیش‌تر معاون اول رییس جمهور در رابطه با عدم افزایش قیمت‌ها مگر با هماهنگی و اجازه دولت می‌توان امیدوار بود که قیمت سایر کالاها و خدمات تحت تاثیر این تغییرات قرار نگیرد در عین حال که دولت به شدت این موضوع را نظارت و کنترل خواهد کرد.

حمل‌و‌نقل عمومی به تازگی افزایش قیمت داشته است
وی همچنین درباره این‌که افزایش قیمت بنزین و حذف سهمیه‌ها تا چه اندازه بر حمل‌و‌نقل عمومی تاثیر‌گذار خواهد بود، بیان کرد: افزایش قیمت بنزین که تا حدود 20 درصد است، باید در نهایت موجب رشد 20 درصدی هزینه‌ها در حمل‌و‌نقل عمومی شود. این در حالی است که اخیرا و به تازگی نرخ کرایه‌ها در این بخش تا 20 درصد افزایش یافته بود و دیگر دلیلی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد.

باید از یکماه قبل می‌گفتیم که قرار است بنزین گران شود؟
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره‌ی افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح کرد: باید چه زمانی اطلاع‌رسانی می‌کردیم؟ مثلا از یکماه قبل می‌گفتیم؟ آنگاه عده‌ای شروع می‌کردند به تخریب و فشار که نتیجه‌ای جز التهاب در کشور نداشت.

وی درباره این‌که چرا سوم خرداد‌ماه را برای آزاد‌سازی نرخ بنزین انتخاب کرده و همزمان با آزاد‌سازی خرمشهر است، گفت: باید چه روزی را انتخاب می‌کردیم اگر دوم خرداد بود آنگاه چیز دیگری می‌گفتند و اگر چهارم بود باز هم حرف دیگری می‌زدند به هر حال واقعیت این است که این یک تصمیم قانونی بود و ما در دوماه اول سال تلاش کردیم تا از انواع روش‌ها برای انتخاب گزینه درست استفاده کنیم در عین حال که رییس جمهور به شدت تاکید داشت افزایش قیمتی نداشته باشیم و حتی تا روزهای آخر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نمی‌پذیرفت.

در حالی که نوبخت در پایان سال گذشته بارها تاکید کرده بود که برای سال 1394 هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی نخواهیم داشت در این رابطه توضیح داد: به هر حال در آن زمان هیچ تصمیمی برای این موضوع نداشتیم و شرایط به سمتی بود که ناچار شدیم نسبت به این موضوع اقدام کنیم برای همین هم بود که ما پیشنهاد بنزین 1200 تا 1500 تومانی را نپذیرفته و تنها سهمیه 700 تومانی را حذف کردیم و نرخ 1000 تومان هم که از پیش به عنوان نرخ آزاد وجود داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطر نشان کرد: ما در آن زمان واقعا تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌ها نداشتیم و دراین مدت هم بارها و بارها راهکارهای متفاوتی را مورد بررسی دقیق انجام دادیم و باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ دولتی علاقه ندارد دست به اقدامی بزند که از یکسو اثرات ناخوشایندی در زندگی مردم داشته و از سوی دیگر با آزرده کردن آنها شرایط خود را نامطلوب کند. این درحالی است که ما با همین سه هزار میلیارد تومان به دست آمده از محل افزایش قیمت بنزین را باز بین خود مردم تقسیم کرده و برای رفاه و تامین هزینه‌های بهداشت و درمان آنها صرف خواهیم کرد در عین حال که در ماه‌های اخیر توانستیم حدود 300 میلیارد تومان به عنوان مابه‌التفاوت تسهیلات دریافتی به تولید اختصاص داده و به آن بپردازیم.

پیشنهاد بنزین 1500 تومانی
وی با اعلام کسری 16 هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: با بنزین 1000 تومانی فقط سه هزار میلیارد تومان از این کسری جبران می‌شود.

نوبخت با اشاره به تعیین سقف 48 هزار میلیارد تومانی برای منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه امسال افزود: این در حالی است که عملکرد سال گذشته و پیش‌بینی سال جاری تا قبل از افزایش‌های اخیر در قیمت سوخت نشان می‌دهد منابع به دست آمده از این بخش فقط در حد 32 هزار میلیارد تومان است که البته باید طبق آن قانون نصف آن بین خانوارها تقسیم شده، 30 درصد برای تولید و 20 درصد دیگر به خزانه اختصاص یابد، اما در شرایط موجود به دلیل روش اشتباه و غلط پایه گذاری شده از گذشته ناچاریم تمام این رقم و حتی با برداشت از خزانه و اضافه کردن به آن را بین مردم توزیع کنیم.

نوبخت با بیان اینکه بین 48 هزار میلیارد تومان بودجه و 32 هزار میلیارد تومان عملکرد هدفمندی یارانه‌ها از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی 16 هزار میلیارد تومان فاصله وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید برای جبران این کسری قیمت بنزین و سایر سوخت‌ها را در حد این 16 هزار میلیارد تومان گران می‌کردیم، اما با توجه به مخالفت شدید رییس جمهور و دولت با افزایش یک‌باره قیمت‌ها، دست به چنین اقدامی نزدیم.

وی گفت: تمام منابعی که از محل حذف سهمیه 700 تومانی بنزین و تک نرخی شدن آن با قیمت 1000 تومان برای دولت به دست می‌آید در حد سه هزار میلیارد تومان است.

نوبخت این را هم گفت که حتی پیشنهادهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا 1200 و 1500 تومان هم برای دولت مطرح بوده که به هیچ عنوان آن را نپذیرفته است.

توضیح نوبخت در رابطه با حذف یارانه‌بگیران پردرآمد و مشکلات پیش‌روی آن
وی در ادامه با اشاره به فاصله 10 هزار میلیارد تومانی بین 32 هزار میلیارد تومان عملکرد به دست آمده از منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و 42 هزار میلیارد تومانی که باید بین خانوارها تقسیم شود، گفت: در این حالت ما باید به اندازه این 10 هزار میلیارد تومان خانوارها را از لیست یارانه حذف کنیم که البته این موضوع به راحتی امکان‌پذیر نیست و اکنون هم که نسبت به حذف اقدام کرده‌ایم گاها می‌بینیم افرادی که نباید حذف می‌شدند یارانه آنها قطع شده است. این در حالی است که ما سعی کرده‌ایم پایگاه اطلاعاتی خود را به شدت تقویت کرده و با بررسی دقیق نسبت به حذف اقدام کنیم. بنابراین این گزینه نمی‌تواند تمام کسری موجود در هدفمندسازی یارانه‌ها تامین کند و باید اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در این رابطه نقش مهمی داشته باشد.

نوبخت تاکید کرد: حتی اگر سه هزار میلیارد تومان به دست آمده از افزایش نرخ بنزین را هم به منابع قبلی اضافه کنیم باز هم باید 6300 میلیارد تومانی که مجوز برداشت آن از خزانه به منظور مصرف در هدفمندسازی یارانه‌ها وجود دارد را برداشته و به آن اضافه کنیم و بین مردم توزیع شود این در حالی است که این 6300 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته و نقش موثری در اقتصاد داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به کاهش سقف توزیعی یارانه نقدی در بودجه امسال از 42 به 39 هزار میلیارد تومان خاطر نشان کرد: در این حالت باید شش میلیون نفر حذف شوند اما با این تعداد حذف هم باز منابع و هزینه ما در این بخش متوازن نخواهد شد.

نوبخت با بیان این‌که امسال باید سال پایانی اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و تکمیل آن باشد، گفت: اما با اشتباهاتی که در اجرای این قانون وجود داشته و هزینه‌های سنگینی که در آن انجام شده امکان پایان آن در سال جاری وجود ندارد. متاسفانه زمانی که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 1389 به اجرا درآمد و دولت تصمیم به توزیع 45 هزار و 500 تومان بین مردم گرفت، برخلاف قانون رفتار کرد و باید در صورت عمل به قانون به هر نفر 12 هزار تومان اختصاص می‌داد که این کار را نکرد وهمه را گرفتار کرده است، چرا که اکنون مردم زندگی خود را بر پایه 45 هزار و 500 تومان قرار داده و نمی‌توانیم به این رقم دست بزنیم هرچند که در زمان تصمیم‌گیری برای قیمت بنزین این پیشنهاد هم وجود داشت که بخشی از کسری را از طریق کاهش یارانه نقدی تا 20 و یا 30 هزار تومان جبران کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان با اشاره به این‌که زمانی کشور با درآمد 120 میلیارد دلاری و نفت بشکه‌ای 108 دلاری اداره می‌شده است، خاطر نشان کرد: اما امروز منابع ما به 24 میلیارد تومان و نفت به بشکه‌ای 50 دلار رسیده است بنابراین دولت در مضیقه و سختی است و از مردم می‌خواهد که با درک شرایط به آن کمک کنند تا بتواند اوضاع را به سمت بهبود و تقویت وضعیت زندگی آنها پیش ببرد.