:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سكه ودلار ارزان شد

درخواست لغو تحريم هاي شوراي امنيت باعث کاهش 26 هزاري سکه، 86 تومانی دلار و افزايش 539 واحدي شاخص بورس شد

به دنبال درخواست كشورهاي غربي براي لغو تحريم هاي شوراي امنيت پس از توافق با ايران موج جديدي از كاهش نرخ دلار وسكه در بازار آغاز شد
کد خبر: ۴۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶



خبر اقتصادی -  اثر رواني  بحث لغو تحريم ها باعث شد تا صرافان بازار ارز و سکه روز شنبه نرخ هر دلار آمریکا را با 86 تومان کاهش نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته 3246  تومان  و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با 26 هزار تومان افت  913 هزار تومان تعیین كنند
به گزارش تعادل هر یورو در بازار آزاد با 110  تومان كاهش  نسبت به روز مذکور 3470 تومان  و هر پوند نیز با 150  تومان كاهش  4910 تومان قیمت خورد.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 26هزار تومان كاهش به  913 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 20 هزار تومان کاهش 915  هزار تومان به خریداران عرضه شد.
هر نیم سکه با 6 هزار تومان افت 498 هزار تومان و هر ربع سکه نیز با سه هزار تومان کاهش 268 هزار تومان فروخته شد.
هر سکه یک گرمی همانند روز پنج شنبه هفته گذشته 180 هزار تومان خرید و فروش شد و هر گرم طلای 18 عیار نیز 94 هزار تومان قیمت خورد قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1159 دلار بود.
كاهش فاصله نرخ دلاربانکی و آزاد

هرچند بانک مرکزی نرخ دلار بانکی را در روز شنبه 27998 ریال و در یک قدمی مرز 2800 تومان تعیین کرد اما روند قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی بود و این نرخ 3286 تومان تعیین شد بنابراین فاصله این دو نرخ در روز جاری تنها 486 تومان بود.
بانک مرکزی در روزشنبه نرخ دلار بانکی را 27998 ریال تعیین کرد که این رقم تنها دو ریال با 2800 تومان فاصله دارد که البته این رقم برای دلار بانکی نوعی رکورد به حساب می آید.
نرخ دلار بانکی در حالی در روزهای پایانی سال جاری افزایش یافته که درهفته گذشته ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی از آماده شدن مقدمات اجرای ارز تک نرخی در بازار در سال 94 خبر داد بود.
حال با این اقدام بانک مرکزی و رشد نرخ بانکی دلار در روزهای اخیر به نظر می رسد بانک مرکزی در حال هماهنگ کردن نرخ ارز رسمی با بازار آزاد است و تلاش دارد تا فاصله قیمت های بانکی و بازار آزاد را کاهش دهد تا بتواند برنامه اقتصادی خود را در زمینه ارز در سال آینده اجرایی کند.
ناگفته نماند که رشد نرخ بانکی دلار در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز در بودجه سال 94 نیز رقمی معادل 2850 تومان تعیین شده و برهمین اساس نرخ ارز بانکی هم اکنون تنها 50 تومان با نرخ ارز بودجه سال 94 تفاوت دارد.
این تغییرات قیمتی در بازار بانکی و آزاد ارز در حالی رخ داد که زمزمه های تک نرخی کردن ارز در سال 94 علاوه بر رییس کل بانک مرکزی از سوی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز شنیده شده بود.
کارشناسان بازار ارز معتقدند که زمزمه اجرای ارز تک نرخی در سال آتی بازار ارز را با جنب و جوش مواجه کرده و این امر مهمترین دلیل افت قیمت ها در بازار آزاد ارز است.
با توجه به اینکه مسوولان اقتصادی کشور طی یک سال و نیم گذشته اقدامات زیادی را برای سامان بخشیدن بازار ارز و ثابت نگه داشتن قیمت ها در این بازار انجام داده اند، به نظر می رسد دولت با تغییرات قیمتی در بازار آزاد و بانکی عزم خود را برای کاهش فساد در زمینه ارز در سال 94 جزم کرده باشد.


اثر درخواست لغو تحريم هاي شوراي امنيت بر بازار ارز و طلا و شاخص بورس

به دنبال درخواست كشورهاي غربي براي لغو تحريم هاي شوراي امنيت پس از توافق با ايران، موج جديدي از كاهش نرخ دلار و سكه و طلا در بازار و افزايش شاخص كل قيمت سهام در بازار سرمايه آغاز شده است و برخلاف سال هاي قبل كه معمولا بازار ارز و طلا با رشد نسبي قيمت ها مواجه مي شود، امسال در آستانه نوروز 94، اقتصاد ايران به مردم عيدي مي دهد و نرخ ها با ارقام قابل توجهي در بازار ارز و طلا رو به كاهش و شاخص كل سهام در بورس اوراق بهادار روبه افزايش است.
شاخص كل سهام نيز ظرف يك روز و متاثر از بازتاب اخبار درخواست لغو تحريم ها در سازمان ملل توسط كشورهاي غربي، 539 واحد رشد كرد و به 64 هزار و 652 واحد رسيد
عصر روز شنبه 23 اسفند 93، نرخ دلار آمريكا 3236 تومان معامله شد كه با كاهش 93 توماني نسبت به روز پنج شنبه همراه بود و البته در هفته هاي گذشته نيز كاهش قابل توجهي در نرخ ارز رخ داده و از بالاي 3450 تومان به 3236 توماني كنوني رسيده و ظرف دو هفته بيش از 200 تومان كاهش داشته است.
همچنين نرخ يورو نيز روز گذشته با 110 تومان كاهش به 3470 تومان رسيد. نكته قابل توجه اين است كه به دنبال افزايش قدرت خريد دلار در اثر انتشار گزارش اشتغال آمريكا و اعلام نرخ بيكاري 5.5 درصدي كه در 7 سال گذشته بي سابقه بوده است، نرخ يورو و دلار نيز به هم نزديك شده است.
از سوي ديگر،  نرخ پوند 4910 تومان و نرخ درهم امارات نيز 890 تومان معامله شد.
نرخ هر گرم طلاي 18 عيار نيز 93 هزار تومان، هرمثقال 17 عيار 88 هزار تومان و نرخ هر اونس طلا در بازار جهاني 1159 دلار گزارش شده است.
خبرگزاري "رویترز،" در خبري اعلام كرده كه کشورهای غربی در حال رایزنی برای لغو تحریمهای سازمان ملل براي ایران هستند. این مذاکرات برای تعیین تکلیف تحریم ها در صورت حصول توافق هسته‌ای میان گروه 5+1 و ایران انجام می‌شود.
سازمان ملل تا کنون 8 قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای کشورمان تصویب کرده که 4 مورد از آنها به موضوع "تحریم" می‌پردازد و ايران در روند مذاكرات تاكيد كرده كه لغو این تحریمها برای دستیابی به هر گونه توافق هسته‌ای ضروری است. ايران همچنين تاكيد كرده كه توافق جامع هسته اي با 5+1 بايد يك مرحله اي باشد و نبايد تدريجي و چند مرحله اي در نظر گرفته شود و هر نوع توافق و برنامه اي براي لغو تحريم ها بايد در يك مرحله و در توافق جامع نهايي و مورد توافق طرفين قرار گيرد.
هر 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در این مذاکرات حضور دارند. به باور تحلیلگران غربی، لغو تحریمها به وسیله سازمان ملل سنای تحت کنترل جمهوریخواهان را در آمریکا برای تغییر مفاد توافق احتمالی هسته‌ای تحت فشار قرار خواهد داد. جمهوریخواهان کنگره آمریکا مایلند مفاد توافق هسته‌ای احتمالی ایران و غرب را تغییر دهند؛ نکته‌ای که در نامه سرگشاده 47 سناتور جمهوري خواه كنگره به مقامات ايران به روشنی عنوان شده است.
اگرچه  هنوز زمان دقیق ارائه درخواست كشورهاي غربي به سازمان ملل و شوراي امنيت به منظور بررسی اعضا و صدور قطعنامه لغو تحريم هاي ايران در صورت توافق جامع مشخص نشده است، اما آثار رواني و خبري اين درخواست و مذاكرات مطرح شده، باعث شده كه بازار علامت هاي مثبت و اثرگذار از اين نوع اخبار دريافت كند و اقتصاد ايران با اميدواري نسبت به بهبود فضاي كسب وكار، مواجه شده است و در نتيجه باعث كاهش نرخ ارز و طلا و همچنين بهبود شاخص قيمت سهام و شاخص كل سهام در بازار سرمايه شده است.
كارشناسان معتقدند كه جزئيات توافق جامع هسته اي و روند حذف تدريجي يا لغو كامل و يك مرحله اي تحريم ها، مهمتر از اخبار كلي مربوط به درخواست لغو تحريم هاي شوراي امنيت است اما كارشناسان و فعالان بازار و عوامل بازارهاي مختلف در اقتصاد ايران  اين علامت مثبت را از محيط مذاكرات و فضاي بين المللي و ديدگاه مذاكره كنندگان ايراني و غربي دريافت كرده اند كه حداقل قرار نيست كه تحريم هاي جديدي عليه ايران صادر شود و يا باعث بدتر شدن فضاي كسب وكار و محيط كلان اقتصاد ايران شود.
در نتيجه از آنجا كه در ماه هاي آينده مي توان شاهد بهبود فضاي سياسي و سياست خارجي و تحريم ها بود، از هم اكنون ظرفيت هاي موجود اقتصاد كشور و كساني كه سرمايه و پول و تصميم گيري خود را منوط به نتايج مذاكرات كرده بودند، به تدريج سرمايه و فرصت هاي تجاري را به كار گرفته  و از ظرفيت ها و نقدينگي و سرمايه موجود خود استفاده مي كنند.