:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
با كاهش 2 پله ایران به رتبه 75 شاخص توسعه انسانی رسيد

گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۴، رتبه ۱۱۲ ایران در "شاخص رضایت از زندگی"، نرخ بیکاری ایران ۲ برابر متوسط جهانی

ضریب جینی ایران 38.3، ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان، درآمد سرانه ایران 13 هزار 451 دلار، ادامه افزایش سطح جهانی توسعه انسانی
کد خبر: ۲۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
خبراقتصادي: هر ساله برنامه توسعه انسانی سازمان ملل(UNDP) گزارشی تحت عنوان گزارش توسعه انسانی برای بررسی و نشان دادن وضعیت توسعه یافتگی کشور های جهان ارائه می دهد. 

در آخرین گزارش این نهاد بین المللی که 23 جولای سال جاری میلادی منتشر شده است برنامه توسعه سازمان ملل «ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب پذیری ها و افزایش جهش ها» را به عنوان موضوع گزارش توسعه انسانی 2014 انتخاب کرده است. در این گزارش رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی(HDI) در میان کشورهای جهان 75 اعلام شده است که نسبت به سال گذشته با دو پله نزول روبرو بوده است. درادامه بخش هایی از گزارش توسعه انسانی سال 2014 را می خوانیم.

ادامه افزایش سطح جهانی توسعه انسانی 

بر اساس این گزارش سطح توسعه انسانی در جهان همچنان در حال افزایش است. این گزارش متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی در سال 2013 را 0.702 اعلام کرده است که از نمره تعیین شده برای سال 2012 که 0.700 بوده است اندکی بیشتر است.
در عین حال رشد شاخص های توسعه انسانی در همه مناطق کند شده است. البته کشورهای با توسعه انسانی پایین تر ظاهرا با سرعت بالاتری در حال پیشرفت هستند و این موجب افزایش خوش بینی در مورد کاهش شکاف بین گروه های با توسعه انسانی بالاتر و پایین تر شده است.
در عین حال، رتبه بندی کشورها از نظر شاخص توسعه انسانی کمابیش بدون تغییر باقی مانده است.
به رغم رشد کلی توسعه انسانی، روند رو به جلو در تمام مناطق در بازه زمانی 2008 تا 2013 در مقایسه با بازه زمانی 2000 تا 2008 کند شده است. در کشورهای عربی، منطقه آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، متوسط نرخ رشد سالانه در شاخص توسعه انسانی در مقایسه این 2 بازه زمانی به حدود نصف کاهش یافته است.
شدیدترین کاهش در شاخص توسعه انسانی امسال در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و سوریه اتفاق افتاده است. در این کشورها، درگیری های داخلی منجر به کاهش درآمد مردم شده است.
بر اساس این گزارش، نابرابری درآمدی در جهان همچنان در حال رشد است و برخورداری از آموزش نیز همچنان نابرابر است. نابرابری کلی در اکثر مناطق اندکی کاهش یافته است که عمدتا ناشی از بهبود وضعیت سلامت در سال های اخیر است. اما نابرابری درآمدی در چندین منطقه و از جمله کشورهای برخوردار از توسعه انسانی بسیار بالا افزایش یافته است.
گزارش امسال، به رغم ثبت بزرگترین کاهش در نابرابری کلی، منطقه آمریکای لاتین و کارائیب همچنان از بیشترین میزان نابرابری درآمدی در بین مناطق مختلف جهان رنج می برد.
در این گزارش نابرابری در میزان دسترسی به تحصیل در سطح جهان همچنان بالاست. نسل های قبل تر همچنان با مشکل بی سوادی مواجه هستند، در حالی که جوان تر ها برای رفتن از تحصیلات ابتدایی به تحصیلات متوسطه با دشواری مواجه اند. بالاترین سطح نابرابری تحصیلی در آفریقای جنوبی، کشورهای عربی و آفریقای سیاه مشاهده می شود.

1.5 میلیارد نفر از جمعیت کشورهای درحال توسعه فقیرند

بر اساس معیارهای اندازه گیری فقر بر مبنای درآمد، 1.2 میلیارد نفر از مردم جهان با درآمد روزانه 1.25 دلار یا کمتر زندگی می کنند. اما جدیدترین برآوردهای انجام شده از سوی برنامه توسعه سازمان ملل بر مبنای شاخص چند بعدی فقر نشان می دهد که تقریبا 1.5 میلیارد نفر در 91 کشور در حال توسعه گرفتار فقر هستند. هرچند میزان کلی فقر در جهان رو به کاهش است، اما تقریبا 800 میلیون نفر از مردم جهان در خطر گرفتار شدن در فقر قرار دارند.
بر اساس این گزارش، تهدیداتی نظیر بحران های مالی، نوسانات قیمت مواد غذایی، بلایای طبیعی و جنگ ها و درگیری ها به میزان قابل توجهی در کاهش رشد توسعه انسانی موثر بوده است.در این گزارش تاکید شده است که کاهش فقر و آسیب پذیری مردم نسبت به خطر دچار شدن به فقر باید به موضوع محوری طرح های آینده برنامه توسعه سازمان ملل تبدیل شود.

* نزول 2 پله‌ای ایران در رده بندی شاخص توسعه انسانی

گزارش توسعه انسانی 2014 که بر پایه آمار و اطلاعات مربوط به سال 2013 تهیه شده است نشان می‌‌‌‌دهد نمره ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در این سال نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است. بر این اساس ایران در بخش توسعه انسانی در سال 2013 نسبت به سال قبل پیشرفت یا پست رفتی نداشته است.
شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا یک را دربر می‌‌‌‌گیرد که هر چه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلالت بر توسعه یافتگی بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد.
ایران در شاخص توسعه انسانی در سال 2013 نمره 0.749 را بدست آورده است. برای سال 2012 نیز نمره ایران در این شاخص 0.749 اعلام شده بود.با این حال ایران در رتبه‌بندی جهانی از نظر توسعه انسانی نزول 2 پله ای داشته است. رتبه ایران از نظر میزان توسعه انسانی بین 187 کشور جهان در سال 2013، 75 اعلام شده است. این در حالی است که ایران در سال 2012 رتبه 73 را از این نظر به خود اختصاص داده بود.
سازمان ملل ایران را در میان کشورهای دارای توسعه انسانی بالا به حساب آورده است. در گزارش این سازمان کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه تقسیم بندی شده اندکه عبارتند از کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا،‌کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین.
در گزارش جدید سازمان ملل 49 کشور در گروه نخست قرار گرفته اند یعنی دارای توسعه انسانی بسیار بالا هستند و 53 کشور در گروه دوم، 42 کشور در گروه سوم و 43 کشور نیز در گروه چهارم قرار داده شده اند.

* نروژ رتبه 1 توسعه انسانی جهان را کسب کرد

گزارش توسعه انسانی سازمان‌ملل، کشور نروژ را به عنوان توسعه یافته ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی کرده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی 0.944 اعلام شده است. استرالیا با نمره 0.933 و سوئیس با نمره 0.917 به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.
کشورهای هلند، آمریکا، آلمان، نیوزیلند، کانادا، سنگاپور و دانمارک نیز به ترتیب در رتبه‌های 4 تا 10 جهان از نظر میزان توسعه یافتگی انسانی قرار گرفته اند.
کشور آفریقایی نیجر با کسب نمره 0.337 در شاخص توسعه انسانی رتبه آخر رده بندی جهانی را از این نظر به خود اختصاص داده است. متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی 0.702 اعلام شده است که با توجه به کسب نمره 0.749 توسط ایران در این شاخص نشان می دهد توسعه انسانی در ایران از متوسط جهانی بیشتر است.
بر اساس این گزارش توسعه انسانی در ایران طی 14 سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه 1.07 درصدی داشته است.ایران از نظر متوسط رشد توسعه انسانی در سال های 2000 تا  2013 رتبه 45 جهان را کسب کرده است. متوسط رشد توسعه انسانی در جهان طی این دوره 0.73 درصد اعلام شده است.
در میان کشورهای جهان دو کشور آفریقایی رواندا و اتیوپی بیشترین رشد توسعه انسانی را طی این سال ها داشته اند. توسعه انسانی در این دو کشور به طور متوسط 3.35 درصد در سال رشد داشته است.
ایران در منطقه خاورمیانه رتبه دوم را از نظر میزان رشد توسعه انسانی طی سال های 2000 تا  2013 کسب کرده است. یمن با رشد 1.22 درصدی در رتبه نخست قرار گرفته است.

ضریب جینی ایران 38.3

سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی 2014 متوسط ضریب جینی ایران بین سال های 2003 تا 2012 را 38.3 اعلام کرده است. این رقم نسبت به گزارش قبلی این سازمان که در سال گذشته منتشر شد تغییری نداشته است.
ایران میان 138 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 70 قرار گرفته است.نکته جالب آنکه بر اساس این گزارش ضریب جینی در کشور آمریکا 40.8 اعلام شده که بیشتر از ایران است.
در میان کشورهای جهان سوئد کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره این کشور در ضریب جینی 25 اعلام شده است. نروژ با نمره 25.8 در جایگاه دوم و اسلواکی با نمره 26 در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
کشور جزیره ای  سیشلز در اقیانوس هند بالاترین شکاف درآمدی را دارد. ضریب جینی این کشور 65.8 اعلام شده است. نامیبیا با ضریب جینی 63.9 و آفریقای جنوبی با ضریب جینی 63.1 به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

رتبه 109در شاخص نابرابری جنسیتی

ایران در میان 152 کشور جهان رتبه 109 را از نظر شاخص نابرابری جنسیتی کسب کرده است. در گزارش توسعه انسانی سال گذشته رتبه ایران از این نظر 107 اعلام شده بود که بدین ترتیب ایران در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی 2 پله نزول داشته است.
گزارش امسال، نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی را 0.51 اعلام کرده است. شاخص نابرابری جنسیتی ارقامی از 0 تا 1 را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر نابرابری بیشتر میان مرد و زن در یک کشور دارد. در گزارش سال پیش نمره ایران در این شاخص 0.496 اعلام شده بود که نشان می دهد نابرابری جنسیتی در ایران طی سال 2013 نسبت به سال قبل از آن اندکی بیشتر شده است.
سهم زنان از کرسی های مجلس، میزان برخورداری زنان از تحصیلات متوسطه و میزان سهم آن ها از بازار کار از جلمه شاخص هایی است که برای تعیین میزان نابرابری بین زن و مرد در هر کشور مورد بررسی قرار گرفته اند.
بر اساس گزارش توسعه انسانی 2014 سهم زنان از مجلس کنونی ایران تنها 3.1 درصد است. همچنین 62.2 درصد از زنان ایرانی دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر هستند که این رقم در مقایسه با برخوداری 67.6 درصدی مردان از تحصیلات متوسطه، کمتر است.
این گزارش برای نشان دادن توسعه انسانی بر اساس جنسیت اقدام به تعریف شاخص توسعه انسانی به تفکیک جنسیت کرده است.
در این شاخص ایران امتیاز 0.672 را مطرح کرده که نسبت توسعه انسانی زنان به مردان هم 0.84 است.
این گزارش نرخ مشارکت مردان بالای 15 سال در بازار کار را 73.1 درصد برآورد کرده و این رقم را برای زنان تنها 16.4 درصد اعلام کرده است.
رتبه نخست جهان از نظر شاخص نابرابری جنسیتی را اسلونی با نمره 0.021 کسب کرده است و سوئیس با نمره 0.030 در جایگاه دوم و آلمان با نمره 0.046 در رتبه سوم جای گرفته‌اند. یمن نیز با نمره 0.733 در انتهای رده بندی نابرابری جنسیتی بین 152 کشور قرار گرفته است.

رتبه ۱۱۲ ایران در "شاخص رضایت از زندگی"

این گزارش شاخصی را به نام شاخص رضایت از زندگی منتشر کرده و به هر کشور نمره ای از صفر تا 10 داده که هر چه نمره کشوری بیشتر باشد دلالت بر رضایت بیشتر شهروندان از زندگی خود دارد.
این گزارش که بر پایه آمار سال های 2007 تا 2012 تهیه شده است ایران در شاخص رضایت از زندگی نمره 4.6 را بدست آورده و رتبه 112 را در جهان به خود اختصاص داده است. 
در نظرسنجی انجام شده از شهروندان ایرانی برای تهیه این گزارش 55 درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند از حق آزادی انتخاب برخوردارند، 55 درصد نسبت به برخورداری از امنیت ابراز رضایت کرده اند، 67 درصد از شغل خود ابراز رضایت کرده اند، و 67 درصد از سطح زندگی خود ابراز رضایت کرده اند.
همچنین 52 درصد مردم ایران از کیفیت خدمات بهداشتی و 61 درصد از کیفیت آموزش در کشورشان راضی بوده اند. 58 درصد پاسخ دهندگان تلاش های دولت برای مبارزه با فقر را راضی کننده دانسته اند و 61 درصد نیز از برنامه های دولت باری حفاظت از محیط زیست ابراز رضایت کرده اند.
این گزارش میزان اعتماد شهروندان ایرانی به دولت وقت را 56 درصد اعلام کرده است.
بررسی های دفتر برنامه توسعه سازمان ملل نشان می هد مردم کشور آفریقایی بنین کمترین رضایت از زندگی را دارند. نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 3.2 اعلام شده است. پس از بنین، کشور رواندا با نمره 3.3 و ماداگاسکار با نمره 3.6 در رده های بعدی قرار دارند.
بیشترین میزان رضایت از زندگی در سوئیس دیده می شود به طوری که نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 7.8 اعلام شده است. نروژ با نمره 7.7 و سوئیس با نمره 7.6 به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

نرخ بیکاری ایران ۲ برابر متوسط جهانی

این گزارش متوسط نرخ بیکاری در ایران طی سال های 2004 تا 2013 را 13.5 درصد اعلام کرده است. 34 کشور از 148 کشور بررسی شده نرخ بیکاری بیشتری نسبت به ایران طی این مدت داشته اند.
متوسط نرخ بیکاری ایران در سال های 2004 تا 2013 تقریبا معادل 2 برابر متوسط نرخ بیکاری در جهان طی این مدت بوده است. متوسط نرخ بیکاری جهان در سال های 2004 تا 2013 بالغ بر 7.5 درصد برآورد شده است.
این گزارش نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 24 سال در ایران را طی مدت مزبور 23 درصد اعلام کرده است. همچنین 44.7 درصد جمعیت ایران شاغل بوده است.
تعداد کودکان کار در ایران طی سال های 2005 تا 2012 نیز معادل 11.4 درصد کل جمعیت کودکان ایران برآورد شده است.
بر اساس این گزارش کمترین نرخ بیکاری در سال های 2004 تا 2013 به دو کشور قطر و ازبکستان مربوط می شود. نرخ بیکاری قطر و ازبکستان در این سال ها 0.4 درصد بوده است. بیشترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقدونیه بوده است. متوسط نرخ بیکاری مقدونیه در سال های 2004 تا 2013 بالغ بر 31 درصد اعلام شده است.

درآمد سرانه ایران 13 هزار 451 دلار

برنامه توسعه سازمان ملل در بخشی از گزارش توسعه انسانی 2014 به بررسی میزان درآمد سرانه ملی در 187 کشور جهان از جمله ایران پرداخته است.
این گزارش درآمد سرانه ملی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2013 را 13 هزار 451 دلار اعلام کرده است.
ایران از نظر میزان درآمد سرانه ملی بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2013 رتبه 79 جهان را به خود اختصاص داده است. 
جمهوری دموکراتیک کنگو کمترین و قطر بیشترین درآمد سرانه ملی را در سال 2013 داشته اند. درآمد سرانه ملی کنگو در این سال 444 دلار و قطر 119 هزار 29 دلار برآورد شده است.

ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان

بر اساس این گزارش جمعیت ایران در سال 2013 بالغ بر 77.4 میلیون نفر بوده است. ایران در سال 2013 به‌عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت جهان شناخته شده است و بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل در سال 2030 نیز همین رتبه را حفظ خواهد کرد.
این گزارش متوسط رشد جمعیت ایران در سال های 2000 تا 2005 را 1.2 درصد اعلام و پیش‌بینی کرده است متوسط رشد جمعیت ایران در فاصله سالهای 2010 تا 2015 به 1.3 درصد افزایش یابد.
با این حال در سال های 2000 تا 2005 نرخ باروری به‌ازای هر زن در ایران 2 تولد بوده است و پیش بینی شده است این رقم در سال های 2010 تا 2015 به 1.9 تولد کاهش یابد.
جمعیت شهری نیز که در سال 2000 بالغ بر 64 درصد کل جمعیت ایران بوده است در سال 2013 به 69.2 درصد افزایش یافته است.
بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل جمعیت جهان که در سال 2013 به 7 میلیارد و 162 میلیون نفر رسیده است در سال 2030 به 8 میلیارد و 424 میلیون نفر خواهد رسید. متوسط رشد جمعیت جهان در فاصله سال های 2010 تا 2015 نیز 1.1 درصد پیش بینی شده است.


 

 

 

شاخص توسعه انسانی سال 2013

شاخص توسعه انسانی سال 2012

امید به زندگی(سال)

میانگین تحصیلات (سال)

تحصیلات مورد انتظار (سال)

سرانه درآمد ملی(براساس قدرت خرید برابر سال 2011

رتبه در سال 2013

رتبه در سال 2012

نروژ

0.944

0.943

81.5

12.6

17.6

63,909

1

1

استرالیا

0.933

0.931

82.5

12.8

19.9

41,524

2

2

سوئیس

0.917

0.916

82.6

12.2

15.7

53,762

3

3

هلند

0.915

0.915

81

11.9

17.9

42,397

4

4

آمریکا

0.914

0.912

78.9

12.9

16.5

52,308

5

5

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
موسي حامد مرادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
گزارش توسعه انساني
خوب و قابل استفاده