:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
عضو کانون دانش آموختگان اقتصاد خبر داد:

مهندس علی مدنی استاد صاحب نام آمارواحتمالات دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در اثر ایست قلبی درگذشت

آقای باستانی کیا مدیرعامل و یکی از اعضای هیات مدیره کانون دانش آموختگان اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار خبراقتصادی، با تایید این خبر گفت: مراسم تشییع پیکر این استاد دلسوز و علاقه مند به مباحث علمی در رشته اقتصاد، آمار،احتمالات و آمار ریاضی، پس از مراجعت فرزندان ایشان از خارج کشور برگزار می شود.
کد خبر: ۲۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰



خبراقتصادی - محسن شمشيري: با خبر شدیم که مهندس علی مدنی استاد سرشناس و نامدار آمار واحتمالات در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، چهار شنبه شب گذشته به تاریخ 10 اردیبهشت 1393 در سن 94 سالگی براثر ایست قلبی در گذشت



استادان صاحب نام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران:
از راست به چپ، دکتر صمدی، دکتر محمودی، دکتر باقر قدیری اصلی، دکتر رحمت اله نیکنام، مهندس علی مدنی

آقای باستانی کیا مدیرعامل و یکی از اعضای هیات مدیره کانون دانش آموختگان اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار خبراقتصادی، با تایید این خبر گفت: مراسم تشییع پیکر این استاد دلسوز و علاقه مند به مباحث علمی در رشته اقتصاد، آمار،احتمالات و آمار ریاضی، پس از مراجعت فرزندان ایشان از خارج کشور برگزار می شود.
کانون دانش آموختگان اقتصاد کشور، ضمن تسلیت به خانواده و نزدیکان ایشان و جامعه علمی کشور، اقتصاددانان، مسوولین اقتصادی، دانشجویان ایشان، متخصصان و فعالان بخش آمار کشور، برای روح ایشان رحمت و آمرزش و برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر مسئلت دارد.
امید است که دانشجویان و مسوولان اقتصادی کشور  که روزگاری شاگردان ایشان بوده اند، توصیه های ایشان را در کار و تحصیل و تدریس به کار بگیرند و در بالندگی و رشد و توسعه اقتصاد کشور اثرگذار باشند.
مهندس مدنی،  پس از باز نشست شدن از دانشگاه به عنوان استاد تمام دانشگاه تهران، چند سال در تهران و در سال های اخیر در کرج اقامت داشت.
شادروان علی مدنی، جزو اولین استادان و علاقه مندان به مباحث اقتصادی و آمار ریاضی و آمار و احتمالات بوده که در رشد و توسعه دانش اقتصاد در دانشکده های اقتصادی تاثیر عمیق و ویژه ای داشته است.
استاد مدنی پس از تحصیلات در دانشگاه های اتحاد جماهیر شوروی سابق و تسلط بر دانش آمار ریاضی و اقتصاد سنجی، در دانشگاه تهران و مراکز علمی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد ودارایی و... مشغول به کار می شود.
بسیاری از اقتصاددانان صاحب نظر کشور، بسیاری از مسوولین اقتصادی امروز و دیروز کشور، شاگردان شادروان علی مدنی بوده اند.
روش تدریس مدنی، در دانشگاه تهران، باعث تقویت بنیه علمی و آمار ریاضی، اقتصاد سنجی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و سایر موسسات آموزشی و اجرایی کشور شد.
به دنبال درس های استاد علی مدنی، تسلط دانشجویان و اقتصاددانان کشور به مسائل اقتصاد سنجی و آمار ریاضی، آمار و احتمالات، تخمین پارامترها، شناخت رفتار متغیرهای اقتصادی، روش های بررسی و تحقیق متغیرهای اقتصادی و... روز به روز بیشتر شده و انقلابی در دانش اقتصادی در ایران ایجاد کرد.
روش های مطالعه متغیرهای اقتصادی و مباحث اقتصاد ایران، بدون شک تحت تاثیر دانش و روش تدریس شادروان علی مدنی بوده و هست.
مهندس علی مدنی کتاب های مختلفی با عنوان آمار واحتمالات، آمار ریاضی، استنتاج آماری و... نوشته است و خیل دانشجویان رشته آمار و اقتصاد در کشور، در قبل و بعد از انقلاب، از آثار و کتاب ها و روش تدریس ایشان استفاده های بسیاری برده اند.
مدنی، شاگردان زبده و مسلط مانند مهندس خشنود و مهندس مرآت  تربیت و به جامعه علمی ایران معرفی کرده است.
بسیاری ازوزرای اقتصادی، معاونان بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصادی، معاون و روسای سازمان برنامه و بودجه، خود را شاگرد استاد می دانند و ابراز ارادت می کنند.

مهندس مدنی سال ها نیز در دوره های سازمان های مختلف از جمله سازمان برنامه، وزارت بهداری و وزارت دارایی، به تدریس ریاضیات پایه، نظریه احتمال، آمار ریاضی، روشهای آماری مشغول بود و سال ها نیز در دانشگاهها در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکتری تربیت مدرس، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی،آموزشگاه عالی علوم تغذیه، مدرسه عالی بیمه تهران، مدرسه عالی ریاضیات، دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس اشتغال داشته است

راهش پر رهرو .....



نام استاد مدنی در کنار نام آوران اقتصاد ایران از جمله دکتر منوچهر فرهنگ، دکتر حسین پیرنیا، دکتر منوچهر زندی حقیقی، دکتر باقر قدیری اصلی، دکتر تمدن جهرمی و نام آوران دیگر همواره می درخشد و آسمان دانش اقتصاد در ایران را درخشان خواهد کرد. قدردان حضور این بزرگان در جامعه علمی کشور هستیم. 


سال 1370 مهندس مدنی درکنار حمید امیری دانشجوی آن سال در سلف سرویس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران.
روحش شاد. مهندس سرزنده و قوی بود یک کیف پر از وسایل همراه داشت. مثل یک جوان نیرومند در آن سال ها می توانست دو پرس غذا را نوش جان کند. با همه خوش و بش می کرد و سالن غذاخوری با حضور او پر از شور و حال می شد. دانشجویان، کارمندان, استادان و همه افراد شور و حال دیگری پیدا می کردند. سلف آن سال ها کوچکتر از امروز بود ... یادش گرامی 

نهاوندیان تسلیت گفت 

 رییس دفتر رییس جمهوری در پیامی درگذشت استاد«علی مدنی» را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم وی تسلیت گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در متن پیام «محمد نهاوندیان» آمده است: درگذشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر علی مدنی موجب تاثر و تالم گردید؛ آن مرحوم، سال های متمادی عمر خود را در تعلیم و پرورش دانشجویان، اساتید و همچنین صاحب نظران اقتصادی کشور سپری نمود و با عشق و اخلاص، خدمات ارزشمندی را در حوزه «آمار و ریاضیات» به میهن اسلامی ارایه نمود و به درستی «پدر علم آمار ایران» نام گرفت.



متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«انّا لله و انّا الیه راجعون»

درگذشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر علی مدنی موجب تاثر و تالم گردید. آن مرحوم، سال های متمادی عمر خود را در تعلیم و پرورش دانشجویان، اساتید و همچنین صاحب نظران اقتصادی کشور سپری نمود و با عشق و اخلاص، خدمات ارزشمندی را در حوزه «آمار و ریاضیات» به میهن اسلامی ارائه نمود و به درستی «پدر علم آمار ایران» نام گرفت.

ضمن تسلیت به خانواده محترم آن مرحوم، جامعه علمی و شاگردان ایشان، رحمت و مغفرت الهی را برای آن فقید سعید از درگاه ایزد منّان مسئلت می نمایم.

محمد نهاوندیان

رئیس دفتر رئیس جمهور

وی یکی از استادان بنام کشور بود که دردانشگاه های مختلف تهران و آزاد اسلامی تدریس می کرده است.
بسیاری از کتاب های اولیه حوزه آمار و ریاضی محض و کاربردی از تالیفات مرحوم مدنی است.
وی در دوران پربار زندگی خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد که ازآن جمله جمع کثیری از اقتصاد دانان کنونی و مدیران بلند پایه در دوره های مختلف هستند؛ «علی طیب نیا» وزیر کنونی اقتصاد و امور دارایی، «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهوری و برخی نمایندگان مجلس از جمله شاگردان وی به شمار می آیند.

بسیاری از کتاب های اولیه حوزه آمار و ریاضی محض و کاربردی از تالیفات مرحوم مدنی است .
وی در دوران پربار زندگی خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد که ازآن جمله جمع کثیری از اقتصاد دانان کنونی و مدیران بلند پایه در دوره های مختلف هستند، علی طیب نیا وزیر کنونی اقتصاد و امور دارایی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و برخی نمایندگان مجلس از جمله شاگردان وی هستند.

شادروان علی مدنی، جزو اولین استادان و علاقه مندان به مباحث اقتصادی و آمار ریاضی و آمار و احتمالات بوده که در رشد و توسعه دانش اقتصاد در دانشکده های اقتصادی تاثیر عمیق و ویژه ای داشته است. 

استاد مدنی پس از تحصیلات در دانشگاه های اتحاد جماهیر شوروی سابق و تسلط بر دانش آمار ریاضی و اقتصاد سنجی، در دانشگاه تهران و مراکز علمی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد ودارایی و... مشغول به کار می شود. شادروان علی مدنی، جزو اولین استادان و علاقه مندان به مباحث اقتصادی و آمار ریاضی و آمار و احتمالات بوده که در رشد و توسعه دانش اقتصاد در دانشکده های اقتصادی تاثیر عمیق و ویژه ای داشته است.
استاد مدنی پس از تحصیلات در دانشگاه های اتحاد جماهیر شوروی سابق و تسلط بر دانش آمار ریاضی و اقتصاد سنجی، در دانشگاه تهران و مراکز علمی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد ودارایی و... مشغول به کار می شود. مهندس مدنی سال ها نیز در دوره های سازمان های مختلف از جمله سازمان برنامه، وزارت بهداری و وزارت دارایی، به تدریس ریاضیات پایه، نظریه احتمال، آمار ریاضی، روش‌های آماری مشغول بود و سال ها نیز در دانشگاهها در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکتری تربیت مدرس، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی،آموزشگاه عالی علوم تغذیه، مدرسه عالی بیمه تهران، مدرسه عالی ریاضیات، دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس اشتغال داشته است.


خاطره ای از دیدار کانون دانش آموختگان اقتصاد با استاد

سه سال پیش هنگامی که به همراه جمعی از دوستان(کانون دانش آموختگان اقتصاد ) به دیدار استاد مدنی رفتیم شنیده بودیم در منزل بر اثر زمین خوردن آسیب دیده و چندان حال مساعدی ندارد و نمی دانستیم که این دیدار آخرین دیدار ما با حکیم برتر دانش آمار می باشد که حکمت ایشان را همه باور داشتیم. ولی تعصب و تعلق ایشان به صحت و درستی تدریس دانش آمار بیشترین دغدغه بود که حتی در آخرین دیدار بیش از دوساعت به نوع آموزش آمار پرداخت و همچون گذشته با صدای رسا و پر از انرژی از کوتاهی و قصور متون جدید در عرصه دانش آمار می گفت نمود بازر ان را در کتابها دیده بود .
این نوع نگاه برای ما غریبه نیست همان نگاهی که در لحظات آخر عمر حکیم ابوریحان به یاد داریم که دانستن را قبل از ترک دنیا بر ندانستن ترجیح می داد و یا تک تصویری که استاد حسابی را در حال مطالعه بر روی تخت بیمارستان نشان می داد و همه و همه بیانگر سلوک عارفانه از تمامی بزرگان می باشد .





کاش می توانستیم در مقابل دریای دانش این بزرگان بخشی از عمر خود را هبه می کردیم تا شاید یادگاری بر یادگاریهای نگارش شده اشان بیافزاید و یا تک جمله ای دیگر به ما بیاموزند .
استاد عزیزم، برخیز و دوباره من را با همان صدای پر انرژی پخمه بخوان که این لقب را تا آخر عمر، تنها لقبی می باشد که با افتخار بر آن می بالم. خاطرمان هست که وقتی درس نمی خواندیم فریاد می زنی ای ملت پخمه! ....
استادم ، چگونه با چشمانی اشکبار این متن را به پایان ببرم که هنوز باور ندارم شما با ترک دنیا از یاد ها بروی
استادم ، برخیز که هنوز بر بودن در کلاس تو سخت محتاجم ،
برخیز


منوچهر فرهنگ مترجم کتاب جان مینارد کینز و رئیس انجمن اقتصاد دانان ایران
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
0
7
خدا رحمت کند استاد را چه قدر با جدیت درس می داد ای کاش جوانان ما از او درس بگیرند
شمس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
3
خدا وند رحمتش کند.درسالهای 1351و1352درمدرسه عالی بیمه استاد ما بودند
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
4
روحت شاد استاد
لحظه هایی فراموش ناشدنی از کلاسهای درس آمار داریم
احمد جعفری صمیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
0
5
یکی از بهترین استادان من بودند. بسیار پر انرژی دلسوز و منظم بودند. من هرچه از آمار می دانم مدیون این استاد بزرگ هستم.
روحش شاد
معصومه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
4
وقتی خبر فوت استاد را شنیدم بی اختیار تمام لحظه های درس آمار برایم تداعی شد. جدیت ایشان در تدریس و تفهیم صحیح آمار ستودنی بود. بعد از فارغ التحصیلی به همراه همسرم که از دانشجوبان ممتاز استاد بودند در کلاس درس زندگی از استاد و همسر مهربانشان(روحشان شاد) شرکت میکردیم. آموزه های زندگی را در کنار ایشان کامل کردم. نصایح و نکته های ارزشمند این دو عزیز، راه گشای بسیاری از مشکلات زندگی مان بود. حتی پسرم نیز در هر ملاقات با استاد، تحت تاثیر صحبت های ایشان راه سخت کوشی می آموخت. استاد میدانم که مرگ پایانی برای شما نیست. کتاب های شما همچنان دانشجو تربیت میکند. همچنان کتاب های برتر در دانشگاه خواهد بود. فقط نمی دانم دیگر از چه کسی مشورت بگیرم. گریه تنها علاج تنهایی است.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
با سلام خدمت تمامی دوستان. من رضا همسر معصومه خانم هستم و از دانشجویان استاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی سال های 70-65 بودم. شاید به جرأت به توانم بگویم که بیشتر از درس آمار و احتمالات، درس زندگی را در محضر استاد گرامی و همسر مهربانشان آموختم. درس صبوری در برابر مشکلات و تحمل با درایت برای پیشبرد اهداف زندگی. ایشان همیشه به ما در کنار هم بودن را توصیه می کردند و امروز هم دوستان قدیمی دور هم جمع می شویم تا بار دیگر به یاد آن دوران درسهای زندگی را دوباره مرور کنیم. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.
محمود رضایی شهمیرزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
4
بنده افتخار شاگردی استاد مدنی را در اخرین دوره شبانه دانشگاه تهران در سال 54 به بعد را داشتتم بای استاد شکسته بود ودر گچ بود اخر شب بس بایان کلاس استاد را با با اتوموبیلم به منزلشان که در تخت طاووس مطهری امروز است میرساندم در طی مسیر خاطرات خوشی از ایشان دارم خدایش بیامرزد
گلنار
|
Australia
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
0
4
خدابیامرزدشان همیشه خاطرات کلاسهایشان برایم زنده بود و از خاطرات دانشکده که صحبت می کردیم حتما یک مورد از دکتر مدنی بود
زمانی
|
United States of America
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
0
3
بسیار با انرژی و روش کار او منحصر به فرد بود . یک روز کلاس درس به عللی تعطیل شد . در انتهای جلسه بعد ، استاد پیشنهاد دو روز را برای جبران به دانشجویان داد . یک نفر گفت آن روز که تعطیل بود و استاد جمله خاصی را به طنز که برای تمام دانشجویان ایشان مصطلح است شنیدند و در ادامه ایشان گفتند مگر درس آمار ، آدامس است که بخواهیم کش بیاورد و بخواهیم جمع شود . یادش بخیر و دعای خیر همگان و آرزوی بخشش الهی بدرقه ایشان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
0
0
روش نجات ایران همان روش نجات فرانسه در زمان بعد از جنگ جهانی دوم هست که پیشنهاد آقای دکتر منوچهر زند حقیقی راه گشای آنها بود . بروید اطلاعات کسب کنید
مدیر پایگاه اگر مطلبی خبری در این زمینه دارین برای ما ارسال کنید چون دسترسی به این بزرگان و شاگردان آنها هم سخت است و هم ناممکن.. در نتیجه اگر خود شما یا دوستان نکته ای دارین یا شماره ای برای ما ارسال کنید
از استادان قدیمی هر مطلبی یا عکسی در دسترس دارین ارسال کنید تا یادشان را زنده نگه داریم ممنون از لطف مخاطبان گرامی