:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مفاهیم توسعه از نگاه دکتر عظیمی

وقتی تحصیلکرده ها 14 برابر شده اند اما تولید سرانه کاهش یافته یعنی دویده ایم اما نرسیده ایم!

مشاهدات نشان می‌دهد که طی 23 سال اخیر تولید سرانه کشور 20 الی 30 درصد پایین آمده و در همین دوران آموزش عالی 14 برابر شده است. این‌ها یعنی چه؟ این‌ها یعنی همان دویدنی است که ما را به هیچ کجا نمی‌رساند
کد خبر: ۲۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۵


خبراقتصادی: در این شرایط، من به عنوان یک متخصص ایرانی از این تعجب نمی‌کنم که سرمایه‌گذاری کم انجام می‌شود بلکه از این تعجب می‌کنم که همین میزان سرمایه‌گذاری کم هم که انجام می‌شود، چگونه انجام می‌شود؟! تنها توجیه این است که بالأخره افرادی هستند که عرق ملی دارند و دل کندن از این سرزمین برایشان ساده نیست و یا امکان و راه دیگری برای خرج پولشان نمی‌شناسند و یا سرمایه‌گذاری برای آن‌ها بهانه است برای استفاده از مزیت‌های دیگر کشور و ...  
نگاه کنید به سیستم‌ها و نهادهای ایران و به اتلاف منابعی که همه جا هست. نهادها، همه نهادها اعم از نهادهای قضایی، آموزشی، رسانه‌های گروهی، همه مسائل خاص خودشان را دارند. بهتر است با مثالی موضوع را روشن‌تر کنم. حکایت ایران  حکایت جماعتی است که از فراز یک قله با یک چشم‌انداز به سوی دامنه‌ها روان شدند. در جریان این حرکت آن‌ها بر سرعت خود افزودند اما خستگی و مشکلات آن چشم‌انداز را خیلی تیره و تار کرده؛ ابتدا، چون چشم‌اندازی در کار بود معطل نکردند و سرعت گرفتند معقول به نظر می‌رسید و سرعت، شاخص پیشرفت بود؛ ولی آرام‌آرام چشم‌انداز مخدوش شد و سرعت از دستشان خارج شد و حالا هم اصلاً فرصت ندارند بایستند و فکر کنند که مثلاً این سرعت خوب است یا بد؟
 این سرعت به جایی رسیده که ممکن است آن‌ها را به زمین پرتاب کرده و حتی بکشد. بحث من با همکارانم در مؤسسه(موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی) این بود که می‌خواهم برخلاف هر مدیری بگویم آقا کمی بنشینید! من اصلاً نمی‌خواهم کار بکنید، می‌خواهم یک مقدار دور هم بنشینیم. بگذارید یک خرده بنشینیم. به قول سهراب سپهری چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید. بیایید قدری باهم فکر کنیم. اگر دیدیم همین مسیر را باید بدویم خوب یک مقدار ناراحت خواهیم بود که ندویده‌ایم ولی شاید هم به نتایج دیگری رسیدیم. چرا که مشاهدات نشان می‌دهد که طی 23 سال اخیر تولید سرانه کشور 20 الی 30 درصد پایین آمده و در همین دوران آموزش عالی 14 برابر شده است. این‌ها یعنی چه؟ این‌ها یعنی همان دویدنی است که ما را به هیچ کجا نمی‌رساند


تنظیم از خسرو نور محمدی - محسن شمشیری


فهرست منابع ماخذ:

 

  حسين عظيمي، اصول و مكاتب فكري در مباحث توسعه، قسمت آخر، روزنامه سلام، 20/9/1374.

1.        حسین عظیمی، مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران، نشرنی، چاپ هشتم، 1387.

2.        ام.جی.سی ساری، مقدمه ای بر اقتصاد سنجی، مترجم: دکتر حسین عظیمی، انتشارات امیرکبیر، 1359.

3.        حسين عظيمي، ايران امروز در آينه مباحث توسعه، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1378.

4.        دکتر حسین عظیمی، به کوشش خسرو نورمحمدی، اقتصاد ایران: توسعه، برنامه ریزی، سیاست و فرهنگ، نشرنی، 1391.

5.    دکتر حسین عظیمی، کارکردهای نظام سیاسی در فرایند توسعه در اندیشه‌های دکتر حسین عظیمی، تهران، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، 1384.

6.        بیمه، توسعه و زندگی اقتصادی در جامعه-دکتر حسین عظیمی. مجله صنعت بیمه، پاییز 1375 - شماره 43.

7.        کتابخانه تخصصی سازمان حج و زیارت، گفتار یکم: بستر اقتصادی انقلاب ایران (از منظر اقتصاد سیاسی)، میزگرد دکتر حسین عظیمی.

8.        حسين عظيمي، اصول و مكاتب فكري در مباحث توسعه، قسمت آخر، روزنامه سلام، 20/9/1374.

9.        حسین عظیمی، انسان باوری، خرد باوری، دین‌باوری، همایش توسعه استان گیلان، 1377.

10.    حسين عظيمي، بر بستر اين اقتصاد، جامعه مدني شكل نمي‌گيرد، هفته‌نامه ميهن، 15/6/1376.

11.    حسین عظیمی، خروج از بحران نیازمند برنامه یا معجزه، همشهری، 25/11/78، ص8.

12.    حسين عظيمي، دولت، حضور در كدام حوزه‌ها، بخش سوم، 1375، همشهري، 2/11/1375.

13.  حسین عظیمی، سخنرانی ایرادشده در مهر 1381 با عنوان "الزامات توسعه ای و ساختار نهادی حکومت"، دو ماهنامه‌ی بررسیهای بازرگانی، شماره اول، مرداد و شهریور 1382.

14.    حسین عظیمی، ماهیت و روش‌ در علم اقتصاد، نشریه دانشگاه انقلاب، بهار و تابستان 1373، شماره 102-101، ص 132-115.

15.    حسین عظیمی، سخنرانی دکتر حسین عظیمی در کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1381.

16.  دکتر حسین عظیمی، آموزش ابتدایی و آینده توسعه در جامعه ایران، مجموعه مقالات سمپوزیم نقش آموزش ابتدایی و جایگاه مطلوب آن در جامعه، آموزش و پرورش استان اصفهان،  1373.

17.    دکتر حسین عظیمی، توسعه و دولت، سخنرانی و پرسش و پاسخ در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، 21/2/1373.

18.    دکتر حسین عظیمی، مقاله فرهنگ و توسعه، مجله ایران فردا، شماره1، خرداد و تیر،ص14-19، شماره 2، مرداد و شهریور، ص46-55، 1371.

19.  دکتر حسین عظیمی، تحولات شهرسازی و معماری کشور در گذر توسعه‌ای، چهارمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، همایش تخصصی بافت‌های شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، مشهد، 1376.

20.  دکتر حسین عظیمی، مناسبات اقتصادی طراحی‌شده در قانون اساسی، سخنرانی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، برگزارکننده: موسسه دین و اقتصاد، 1381.

21.  حسین عظیمی، رسالت‌ها و وظائف در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، 22/8/1381.

22.  حسین عظیمی، تحلیل شرایط و سیاست‌های اقتصادی در دوره جنگ ایران و عراق، فصلنامه مطالعات دفاعی و امنیتی، سال هشتم، شماره 27، 1380.

23.    گفتگو با دکتر حسین عظیمی، نفت و توسعه، روابط عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، 2/12/1379، مکان: دفتر پروژه.

24.  مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی، مسائل اقتصاد ايران و راهكارهاي اساسي آن  سخنراني آقاي دكتر حسين عظيمي در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي (ويرايش اول)، زمستان 1381.

25.  دکتر حسین عظیمی، آموزش عالی در ایران و نقش آن از دیدگاه علم اقتصاد و مباحث توسعه، مجموعه مقالات نخستين سمینار آموزش عالی در ایران (جلد اول)، 1376.