:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
از سوی اتاق بازرگانی ایران دنبال می‌شود

پیگیری توسعه همکاری‌های حمل و نقلی با روسیه

اتاق بازرگانی ایران از برنامه ریزی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی با روسیه و استفاده از توان بخش‌های خصوصی دو کشور در این حوزه خبر داد.
کد خبر: ۲۰۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
اقتصادگردان- در راستای توسعه فعالیت‌های حمل‌ونقلی، ترانزیتی و تجاری در مسیر کریدور شمال-جنوب، امور حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آت‌آ اتاق ایران و نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران (موسسه آسماپ) تصمیم گرفتند، ابعاد و زمینه‌های لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه را بررسی کنند.

در همین رابطه رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران با بهنام فرامرزیان، مدیر امور حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آت‌آ اتاق ایران دیدار کرد.

در این نشست بر اهمیت نقش حمل‌ونقل و لجستیک در تقویت مراودات اقتصادی بین دو کشور اشاره و همکاری در قالب یک تفاهم‌نامه بین اتاق ایران و موسسه آسماپ مورد تأکید قرار گرفت.

به همین منظور مقرر شد رایزنی‌های لازم از سوی دو طرف صورت گیرد و زمینه‌های همکاری هرچه سریع‌تر مشخص و مورد توافق قرار گیرد.

چندی قبل، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران با تشریح مسائل مهم حوزه کارنه تیر میان ایران و روسیه بیان کرده بود: روس‌ها در این حوزه دو موضوع مهم دارند که اخیراً هم در کمیسیون‌های مشترک حمل‌ونقلی مطرح بوده است. اول موضوع مجوز تردد است. در حال حاضر مجوز تردد دو طرفه در توافقات حمل‌ونقلی و وزارتخانه‌های راه دو کشور برداشته شده اما دو کشور فقط برای کشور ثالث به یکدیگر مجوز می‌دهند.

او افزود: طرف ایرانی مایل است مجوز ثالث هم برداشته شود و این پیشنهاد را قبلاً هم به روس‌ها ارائه کردیم. اما روس‌ها به عکس به دنبال افزایش و نه حذف این مجوزها هستند. قرار است این موضوع را هم‌زمان با حضور هیات روسی در تهران با بخش خصوصی و دبیر کل اتحادیه حمل‌ونقل روسیه مطرح کنیم.

فرامرزیان ادامه داد: موضوع مهم بعدی برای روس‌ها، نرخ مابه‌التفاوت سوخت است که این موضوعی دولتی و حاکمیتی است و ما به عنوان بخش خصوصی از مسئولین خواسته‌ایم که در جلسات c2b شرکت کنند و به سؤالات درباره نرخ مابه‌التفاوت سوخت و چگونگی ارائه سوخت در جایگاه‌ها به کامیون‌های روسی پاسخ دهند.

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران با اشاره به اینکه برای بخش خصوصی ایران حذف مجوزهای ثالث با روسیه و روان‌سازی کامل حمل‌ونقل میان دو کشور اهمیت زیادی داشته و خواستار لابی‌های دولتی برای عملیاتی شدن آن هستیم گفت: علاوه بر این مشخص شدن نرخ مابه‌التفاوت سوخت و شفافیت در این بخش نیز برای ما مهم است.

او افزود: دلیل اهمیت این موضوع این است که مایلیم کامیون‌های روس به عمق ایران بیایند و فقط در مرز آستارا تخلیه و بارگیری نشوند. این امر سبب می‌شود هم نوعی توازن حمل‌ونقلی بین دو کشور ایجاد شود و هم شرکت‌های حمل‌ونقل فعال در مسیر با مشکلات یکدیگر بیشتر آشنا شوند و در رفع این مشکلات بیشتر کوشا باشند.