:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

پروژه «نذر علم» با پرداخت وام بدون ضامن و بدون کارمزد در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آغاز شد

دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» در نشست خبری رونمایی از پروژه «نذر علم» گفت: امکان دریافت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و اعطای آن به بنیاد علم و فناوری مصطفی در قالب طرح نذر علم فراهم شد. این وام بدون ضامن و بدون کارمزد است.
کد خبر: ۲۰۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی و امور مشتریان، نشست خبری رونمایی از طرح مردمی «نذر علم» با حضور دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
در این نشست شمسی‌نژاد اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دنبال می‌کنیم، حمایت از توسعه علم و فناوری است. بر همین اساس همکاری مطلوبی را با بنیاد علم و فناوری مصطفی به عنوان یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی و همچنین بزرگ‌ترین بنیاد علم و فناوری کشور داشته‌ایم.
وی در همین رابطه افزود: این بنیاد در بعد دانش‌آموزی، دانشجویی و حمایت از دانشمندان برتر جهان اسلام فعالیت می‌کند. هم جایزه علمی اعطا می‌کند و هم در توسعه علم و فناوری فعال است. اتکای این بنیاد به توان مردمی است و به هیچ عنوان از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند.

حمایت از دانشمندان تراز اول و مؤثر در سطح جهان

شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: آقای «اوگور شاهین» که در سال ۱۳۹۸ برنده جایزه مصطفی شد، سازنده واکسن کرونا در شرکت بایون‌تک بود و سپس امتیاز آن به شرکت فایزر آمریکا اعطا شد. وی یک دانشمند مسلمان ترک‌تبار است که در آلمان زندگی می‌کند. این یعنی نتیجه حمایت از این دانشمندان می‌تواند خدمت به کل بشریت باشد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه خوشبختانه یکی از اقداماتی که بانک پیشگام آن است، همکاری با این بنیاد در چارچوب توسعه علم و فناوری است، افزود: سال گذشته، در چارچوب صندوق نیکوکاری جایزه مصطفی، بانک همکاری خود با بنیاد را کلید زد.
شمسی‌نژاد درباره صندوق نیکوکاری بنیاد گفت: این صندوق منابعی را از آحاد مردم و شرکت‌ها جمع‌آوری می‌کند. بخشی منابع را به صندوق هبه می‌کنند، بخشی دیگر سود آن را هبه می‌کنند و برخی نیز قسمتی از سود را هبه می‌کنند. بنیاد نیز از این محل کارهای عام‌المنفعه خود را انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه صندوق توفیقات خوبی داشته و گزارشات آن نیز به‌صورت شفاف روی کدال وجود دارد و همه می‌توانند مشاهده کنند. اکنون اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی به این صندوق کمک می‌کنند.
شمسی‌نژاد با اشاره به توسعه همکاری بانک و بنیاد گفت: گام دومی که با همکاری بنیاد مصطفی پیگیری کردیم، بحث «نذر علم» بود. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شمولیت بالایی دارد و سال گذشته رکورد پرداخت ۳ میلیون فقره وام را شکستیم. رشد مبلغ وام نیز بیش از ۹۱ درصد بود و از ۶۰ همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۴ همت در سال ۱۴۰۱ رسید.
وی با اشاره به عملکرد درخشان بانک در شاخص‌‌های مختلف، افزود: بیش از ۸۰ درصد نیز رشد منابع را تجربه کردیم و منابع بانک از ۸۵ همت به ۱۵۶ همت رسید که از نظر درصدی بالاترین رشد در شبکه بانکی به شمار می‌رود. معوقات این بانک نیز در سطح شبکه بانکی بی‌نظیر بوده و از ۰.۴۸ درصد به ۰.۳۸ درصد رسید. همچنین در سال گذشته ۲.۵ میلیون نفر به مشتریان بانک افزوده شدند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: با توجه به شمولیتی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارد و اعتمادی که مردم به این بانک دارند، تصمیم گرفتیم طرح نذر علمی را راه‌اندازی کنیم.

وام بدون ضامن و بدون کارمزد برای نذر علم

وی درباره جزئیات این طرح گفت: ما تعهد می‌کنیم هر یک از افراد جامعه بتوانند با مراجعه به شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از یک میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان که سقف وام قرض‌الحسنه در سال جاری است، وام بگیرند. این وام که به حساب بنیاد مصطفی منتقل می‌شود، بدون نیاز به ایجاد معدل حساب است و اقساط آن از ۶ تا ۴۸ ماه است. کارمزد وام یاد شده نیز صفر درصد است.
شمسی‌نژاد افزود: این وام‌ها حتی نیاز به ضامن نیز ندارد و فقط با یک قرارداد لازم‌الاجرا پرداخت می‌شود. سازوکار آن در شعب بانک تعریف شده و بخشنامه آن نیز صادر شده است. بنیاد نیز به بانک اطمینان خاطر داده که اگر بخشی از این وام‌ها نکول شد، خود بنیاد نکول و معوقات را به ما باز گرداند.
وی تأکید کرد: هدف ما این است که مردم به‌راحتی نیت خیر خود را اجرا کنند. در مرحله بعدی نیز یک پروژه مشترک را با سازمان اوقاف و سازمان بورس پیگیری می‌کنیم که بحث وقف سهام و دارایی‌های مالی مطرح است.
شمسی‌نژاد گفت: در بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ما سال گذشته، به ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان وام قرض‌الحسنه برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت کردیم. این اقدام نیز در همان راستای حمایت از توسعه علم و فناوری است. سال جاری نیز سقف وام قرض‌الحسنه اشخاص حقوقی به ۷.۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

پیشگامی کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نذر علم

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: طرح مذکور برای کل آحاد جامعه است، اما در عین حال کارکنان بانک نیز در این طرح مشارکت می‌کنند. خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کارمندان سخت‌کوشی دارد که به فعالیت در این حوزه‌ها نیز علاقه‌مندند.
شمسی‌نژاد افزود: پیش از این نیز طرح‌های همیاران مهر و اندوخته اجتماعی در بانک اجرایی شده و بخشی از حقوق کارکنان بانک در چارچوب این طرح‌ها برای امور خیر مصرف شود. در طرح نذر علم نیز کارکنان بانک پیش‌گام شدند و منابعی را برای این کار اختصاص دادند که آن را به حساب بنیاد واریز می‌کنیم. همه پرسنل بانک در این طرح مشارکت کرده‌اند.
در ادامه جلسه مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود. وی در پاسخ به اینکه چرا برای شرکت در طرح نذر علم باید به شعب بانک مراجعه کرد و امکان انجام این کار به‌صورت غیرحضوری وجود ندارد، گفت: این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های دائمی ما در بانک خواهد بود. همکاران من در حال فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام این کار به‌صورت غیرحضوری هستند تا در همراه‌بانک مهریران که دومین همراه‌بانک برتر کشور از نظر نصب و تراکنش است، ارائه شود. گفتنی است که هم‌اکنون ۳۰ درصد وام‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود.
خبرنگار دیگری درباره رقم کلی طرح نذر علم پرسید که شمسی‌نژاد پاسخ داد: هر چه مردم بخواهند وام بگیرند، مشکلی نیست و ما منابع این موضوع را تأمین می‌کنیم.
چه تمهیدی برای مشتریان بانک اندیشیده شده که پیش از این وام‌هایی را دریافت کرده‌اند و هنوز به بانک مقروض هستند؟ مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: سقف وام قرض‌الحسنه به تازگی افزایش یافته و افراد مختلف می‌توانند در این نذر شرکت کنند. باز بودن و افزایش سقف وام به این موضوع کمک می‌کند.
وی افزود: ممکن است فردی وام داشته باشد، اما خویشاوندانش در این طرح شرکت کنند. کما اینکه میانگین وام‌های بانک در سال گذشته ۳۸ میلیون تومان بوده و تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان فاصله زیادی است و مردم قادر خواهند بود این کار را انجام دهند و از این بابت نگرانی نداریم.

توسعه فعالیت‌های بنیاد مصطفی به پشتوانه ظرفیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

«سید علی عمرانی» مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی نیز در جلسه حاضر بود. وی سخنان خود را این طور آغاز کرد: از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قدردانی می‌کنم. مدیران و کارکنان بانک برای این بخش، بسیار پرتلاش ظاهر شدند. با ورود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و ظرفیتی که این بانک دارد، امیدواریم در این طرح بتوانیم به توسعه فعالیت‌های بنیاد مصطفی کمک کنیم.
عمرانی گفت: این اتفاق محدود به ایران نیست. ما افرادی از کشورهای مختلف داریم که علاقه‌مند هستند به بنیاد کمک کنند. البته ما برای نقل و انتقال‌های بین‌المللی محدودیت‌هایی داریم که باید تلاش کنیم راهکاری برای آن بیابیم.
وی با اشاره به اینکه در رأس فعالیت‌های بنیاد مصطفی اعطای جایزه مصطفی است، گفت: جوایز علم و فناوری مانند جوایز سینمایی و... بسترسازی و جهت‌دهی یک حوزه را بر عهده دارند. اگر در حوزه علم، مقالات و ژورنال‌هایی که ضرایب تأثیر دارند، تلاش می‌کنند اولویت‌هایی را در حوزه علمی را مشخص کرده تا دانشمندان حول آن محورها کار کنند.
عمرانی افزود: بسیاری از دانشمندان تلاش می‌کنند در آن مجله‌ها و کنفرانس‌ها حضور داشته باشند. زمانی که از سطحی عبور می‌کنند که دیگر ژورنال‌ها نمی‌توانند آن‌ها را تأمین کنند، جوایز ایفای نقش می‌کنند.
مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی ادامه داد: ۱۴۰۰ جایزه داریم که دانشمندان را بر حوزه‌های خاصی از دانش متمرکز می‌کنند. نهادهای مختلف بسترسازی مختلفی انجام می‌دهند که بتوانند منابع مورد نیاز را برای اهدای جوایز خود تأمین کنند. معمولاً نیز این منابع مردمی است و چنین بنیادهایی وابسته به دولت‌ها نیستند.
وی با بیان اینکه در بنیاد مصطفی از صندوق نیکوکاری استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم اصل منابع را استفاده نکنیم، اظهار داشت: این منابع در بسترهایی که بورس مجوز می‌دهد سرمایه‌گذاری می‌شود و بنیاد از سود آن استفاده می‌کند. جایزه به ستارگان علم و فناوری جهان اسلام اهدا می‌شود و تا کنون ۱۴ نفر آن را دریافت کرده‌اند.
عمرانی ادامه داد: افزون بر این، سایر فعالیت‌های بنیاد در حوزه‌های مختلفی انجام می‌شود. مثلاً رقابت علمی کنز، بستری است که دانشمندان جوان و دانشجویان در آن شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان در یک مسیر ارزیابی به مراحل بالاتر می‌رسند و کسانی که می‌توانند خود را در آنجا اثبات کنند، از حمایت‌ها و جوایز مادی و معنوی بهره‌مند می‌شوند.
وی گفت: در حوزه دانش‌آموزی نیز مسابقاتی برگزار می‌کنیم. همچنین محفلی داریم که دانشمندان جهان اسلام در آنجا جمع شده و پروژه‌های مشترکی تعریف می‌کنند.
عمرانی خاطرنشان ساخت: صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری داخلی و خارجی را برای همکاری دعوت کرده‌ایم و آن‌ها منابعی را برای پروژه‌هایی که به‌صورت مشترک انجام می‌شوند، تخصیص داده‌اند. امیدواریم با منابعی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارد، بتوانیم قدرت جایزه مصطفی را به حدی برسانیم که بتوانیم در سرمایه‌گذاری‌هایی که نیاز کشور و کشورهای اسلامی است شرکت کنیم.
وی تصریح کرد: به‌طور کلی بنیاد مصطفی نهاد سرمایه‌گذار نیست، بلکه نهاد تسهیلگر است. پروژه‌ای را با نهاد جمع‌سپاری مالی دیگری نیز دنبال می‌کنیم که بتوانیم منابع مردمی را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که اولویت‌های آن در بنیاد مشخص می‌شوند، اختصاص دهیم.