:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون وزیر صمت:

ایمیدرو همچنان پشتیبان زیرساخت‌های صنایع معدنی جنوب کرمان خواهد بود

معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت گفت: جنوب کرمان نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه معادن و صنایع معدنی است که از طریق ایمیدرو تا جایی که قانون اجازه دهد، فراهم خواهند شد.
کد خبر: ۲۰۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

اقتصادگردان- رضا محتشمی پور امروز ۱۰ خردادماه در نشست با فعالان حوزه صنعت و معدن در جنوب کرمان با حضور معاون امور اقتصادی استاندار و فرمانداران جنوب کرمان، توسعه زیرساخت های لازم را در مقایسه با سایر مناطق مثبت ارزیابی کرد و افزود: جنوب استان نسبت به سایر مناطق  کشور از رشد صنعتی و معدنی قابل قبولی برخوردار است و سازمان صمت نیز در این موارد به خوبی عمل کرده که این روند باید مورد حمایت قرار بگیرد.

وی افزود: با ورود سرمایه گذار به منطقه، اشتغال به عنوان  اولین نیاز محقق می شود.

محتشمی پور تشکیل شورای مسئولیت های اجتماعی را در راستای تحقق اهداف تعریف شده و  بر اساس اولویت های منطقه دانست و گفت: باید مسئولیت های اجتماعی به صورت متمرکز، هدفمند و تخصصی جمع بندی و در دستور کار قرار بگیرند.

معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت آینده صنعت و معادن جنوب کرمان را پویا و امیدوارکننده توصیف کرد که با روحیه همدلی و تلاش به نتیجه نهایی خواهد رسید.

وی همچنین از آموزش به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه ای نام برد و اظهار کرد: توجه به بحث آموزش یک اقدام به موقع و ضروری است که در جنوب کرمان به صورت تخصصی شروع شده است.

محتشمی پور جنوب کرمان را نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه معادن و صنایع معدنی عنوان کرد و افزود: از طریق ایمیدرو تا جایی که منع  قانونی وجود نداشته باشد، برای توسعه و تامین زیرساخت های  معادن و صنایع معدنی استفاده خواهد شد.

در ادامه مسلم مروجی فرد رئیس سازمان صمت جنوب کرمان از احداث ۵۵ کارخانه صنایع معدنی کوچک مقیاس خبر داد و گفت:  در حال حاضر به دلیل مشکلات زیرساختی برای توسعه و افزایش صنایع معدنی کوچک مقیاس با مشکل روبرو هستیم.

وی معارضین محلی را  از دیگر مشکلات حوزه معادن در جنوب استان دانست و گفت:
واگذاری زمین برای طرح های صنایع معدنی زمان بر است که با توجه به تورم غیر قابل پیش بینی طرح از توجیه اقتصادی خارج می‌شود.

مروجی فرد سوخت را از جمله مشکلات فراروی حوزه معادن و صنایع معدنی جنوب کرمان عنوان کرد که باعث چالش‌های متعددی شده که با ارائه راهکار های مختلف در صدد حل شدن این مشکل با همکاری فرمانداری ها هستیم.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان از ممنوعیت خروج سیلیس از منطقه سخن به میان آورد و گفت: در کنار اقدامات لازم جهت احداث صنایع معدنی از  خروج مواد معدنی خام از جنوب کرمان جلوگیری بعمل آمده و تا کنون خروج سیلیس را  ممنوع کردیم که این امر باعث احداث کارخانه برای فرآوری در منطقه شده که با اشتغال زایی رو به رشدی نیز به همراه است.
 
ضرورت تشکیل نظام مهندسی معدن در جنوب کرمان

محمد مجاز معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت جنوب کرمان در این جلسه با برشمردن ظرفیت های معدنی در منطقه گفت: در جنوب کرمان تعداد ۱۱۶ پروانه بهره برداری و ۳۳۰ پروانه اکتشاف صادر شده که بیش از ۲۰۰۰ درخواست اکتشاف نیز در دستور کار داریم.

وی با تشریح ظرفیت معادن شاخص جنوب کرمان افزود: تیتانیوم کهنوج به عنوان بزرگترین معدن تیتانیوم کشور، معدن کرومیت فطر بزرگترین معدن کرومیت کشور، معدن مس کرور یکی از بزرگترین معادن مس کشور، معادن طلای زرتُرشت و زهمکان، معدن کرومیت آسود، معدن مس سرگز و معدن مس حسین آباد از مهمترین معادن جنوب کرمان هستند که در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه به صورت مستقیم تاثیر دارند.

مجاز با بیان موانع و مشکلات فراروی توسعه معادن جنوب کرمان گفت: عدم تشکیلات نظام مهندسی معدن در جنوب کرمان، نبود زیرساخت های مورد نیاز نظیر آب، برق و جاده، قوانین و مقررات دست و پاگیر در روند کار اختلال ایجاد شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت جنوب کرمان افزود: عدم صدور مجوز فعالیت توسط محیط زیست برای مجموعه معادن منطقه بحرآسمان، محاسبه حقوق دولتی معادن مس رمشک، آهن کناروئیه و مس گمرکان و تیتانیوم کهنوج و افزایش مساحت معدن کرومیت دیوان مراد از جمله مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

مجاز اشتغال معادن و صنایع معدنی جنوب کرمان را قابل توجه اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۴۵۶۰ نفر به صورت مستقیم در حوزه معادن و صنایع معدنی جنوب کرمان مشغول به کار هستند.

در این جلسه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی بخشی از مشکلات و موانع توسعه معادن و صنایع معدنی را بیان کردند که معاون وزیر صمت جهت‌ حل موارد ذکر شده در چارچوب قانون و با هدف حفظ اشتغال قول مساعدت و همکاری داد.