:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

تغییر فرآیند بررسی سیستمی سابقه واردات برای برخی تعرفه‌ها

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای از تغییر فرآیند بررسی سیستمی سابقه واردات برای برخی تعرفه‌ها خبر داده است.
کد خبر: ۲۰۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
اقتصادگردان- طبق این اطلاعیه‌ در راستای اجرایی شدن «مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری»، آخرین تغییرات مرتبط با بررسی سابقه واردات بازرگانان اعلام شده است.

طبق این فهرست برای ۲۵ ردیف تعرفه‌، بررسی سابقه واردات به صورت کلی حذف شده است. همچنین برای ۱۶۲ ردیف تعرفه‌، بررسی سابقه واردات برای واحدهای تولید (حالت ثبت سفارش "نیاز تولید خود") و برای ۲۷ ردیف تعرفه‌، بررسی سابقه واردات برای واحدهای دارای جواز تأسیس با پیشرفت فیزیکی حداقل ۳۵(حالت ثبت سفارش "مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید واحد دارای جواز تأسیس") حذف شده است.

گفتنی است برای ۲۵ ردیف تعرفه، میزان مجاز سابقه، به اندازه حداکثر سابقه واردات در دو سال گذشته و برای ۴۳ ردیف تعرفه، بررسی سیستمی سابقه واردات بازرگان به صورت تجمیعی بر روی ۴ رقم محاسبه خواهد شد. همچنین برای کالای تلفن همراه غیرهوشمند ذیل ردیف تعرفه ۸۵۱۷۱۴۲۰، سابقه به صورت سیستمی و به اندازه میانگین واردات دو سال اخیر کنترل خواهد شد.

برای ۱۵ ردیف تعرفه نیز بررسی سیستمی سابقه واردات حذف شده و جهت بررسی سابقه به کارتابل دفتر تخصصی مربوطه ارجاع می‌شود و مابقی ردیف تعرفه‌هایی که پیش از این مشمول سابقه بوده، بررسی سابقه واردات آن‌ها همانند روال سابق انجام خواهد شد.

گفتنی است طبق اعلام سامانه جامع تجارت از ساعت ۱۲:۰۰ روز سه شنبه نهم خرداد، در استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت‌سفارش برای کالاهای با تعرفه‌های مذکور در ردیف‌های ۵ و ۶، مجوزدهنده جدیدی با عنوان《بررسی سیستمی سابقه واردات اجباری شده است. اما برای اخذ مجوز《بررسی سیستمی سابقه واردات》نیازی به پیگیری یا مراجعه حضوری متقاضیان نیست.

️همچنین در این اطلاعیه تاکید شده که تمامی درخواست‌ مجوزهای سیستمی ارسالی کاربران از ساعت ۱۲:۰۰ تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ به بعد برای تعرفه‌های ردیف‌های ۵ و ۶، حداکثر تا آخر این هفته پاسخ داده خواهد شد و پس از آن، پاسخ درخواست این مجوزها حداکثر ظرف یک ساعت به صورت خودکار صادر می‌شود.