:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

آخرین وضعیت احیای «بانک سرمایه» ، بازگشت سهام‌هایی که غیرقانونی به نام برخی اشخاص شده است

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان آخرین وضعیت احیای بانک سرمایه را تشریح کرد و گفت: مقدمات افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی در حال انجام است. این در حالیست که کسانی برخلاف قوانین و مقررات، سهام بانک سرمایه را به نام خودشان کردند که با اقدامات لازم سهام به نام فرهنگیان بازخواهد گشت؛ این سهام چند هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
کد خبر: ۲۰۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

اقتصادگردان- حمیدرضا نجف‌پور کردی دراین باره اظهار کرد: طرح احیای بانک سرمایه تدوین و مسیر احیای خودش را طی کرده است. در این مسیر دچار مشکلاتی جدی بوده و هستیم و حتما در آینده هم خواهیم بود.

وی افزود: مگر می‌شود یک بانک را با چهل و چند هزار میلیارد تومان زیان به سادگی از این مسیر پر پیچ و خم عبور داد؟.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه طرح احیای بانک سرمایه درحال انجام است گفت: این طرح دارای ابعاد گوناگونی است و همه در حال عمل به تعهدات هستیم. مرکز ثقل اجرای طرح احیای بانک سرمایه، خود بانک مرکزی است و جای قدردانی دارد که همراهی می‌کنند. 

نجف‌پور ادامه داد: این همراهی ناشی از نگاه متعالی در درون صندوق ذخیره و وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این بود که می‌شود یک بانک ورشکسته و زمین‌خورده را احیا کرد. این طرح تدوین شد و کار کارشناسی در بانک مرکزی نیز انجام و مورد قبول واقع شد. همکاران ما در بانک مرکزی، مسیرهای گوناگونی را طی و مجوزهایی دریافت کرده و در حال مراقبت حرفه‌ای هستند که آیا در قالب طرح به تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم یا خیر.

وی با اشاره به اینکه طرح احیاء در مسیر نهایی کار خودش از حیث صحه‌گذاری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار دارد گفت: برخی اظهاراتی که در این بین از سوی برخی مدیران مطرح شده همان سختی‌ها و پیچیدگی‌های طول مسیر است که آن‌ها را طی خواهیم کرد. 

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: در بانک سرمایه مکلف بودیم دارایی‌های مازاد که زاینده نیست را تعیین تکلیف کنیم که این کارانجام شده است. یکسری دارایی‌ها به صندوق ذخیره واگذار و هزینه‌اش به بانک سرمایه داده شده است تا بانک سرمایه در تعامل با مشتریان خود، اضافه برداشت نزد بانک مرکزی را کم کند؛ این مهمترین مولفه بود. خود صندوق در جهت حمایت از بانک سرمایه، تعهداتی به دولت داده است و یک به یک انجام داده‌ایم و اگر هم تاخیری وجود داشته باشد جبران می‌کنیم.

نجف‌پور با بیان اینکه از زمان ایفای تعهدات، جلوتر هستیم اظهار کرد: قبل از تصویب طرح، بانک سرمایه را هزاران میلیارد تومان شارژ کردیم. وزارت آموزش و پرورش مکلف بود برخی وجوهش را از صندوق‌ها و بانک‌های دیگر به بانک سرمایه انتقال دهد که تدابیر خوبی از سوی وزیر وقت و وزیر فعلی اندیشیده و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.  اینها باید در یک بازه زمانی پنج ساله اتفاق می‌افتاد اما اکنون بخش زیادی از کارها انجام شده است.

وی ادامه داد: کسانی برخلاف قوانین و مقررات سهام بانک سرمایه را به نام خودشان کردند که با اقدامات لازم سهام به نام فرهنگیان بازخواهد گشت. این سهام چند هزار میلیارد تومان ارزش دارد. مقدمات افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی نیز در حال انجام است. مصوبات دارای ارزش و ملموس در شورای پول و اعتبار اخذ شده و جرائم تاخیر اضافه برداشت بخشیده شدند. این موارد همه زوایای احیای بانک سرمایه هستند. 

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد که نام معلم زیبایی دارد، کشور و اجزای حاکمیت نظر حمایتی خاص به قشر معلمان دارند، از این منظر احیای بانک سرمایه نیز از عنایات حاکمیت است و ان‌شاءالله اتفاق خواهد افتاد.