:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

وام اجاره ۲۰۰ میلیون تومان شد، هفت برنامه برای کمک به مستاجران

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن که تا پیش از این ۱۰۰ میلیون تومان بود به ۲۰۰ میلیون تومان در تهران افزایش یافته و این در حالی است که مجلس و دولت در قالب طرحی برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها، هفت راهکار برای ساماندهی این بازار ارایه داده‌اند که از جمله آن می‌توان به رفع تعارض منافع مشاوران املاک، افزایش وام ودیعه و افزایش ملک استیجاری اشاره کرد.
کد خبر: ۲۰۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امروز در جریان رسیدگی به قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، سقف تسهیلات ودیعه مسکن در تهران را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کردند.  

بر این اساس سقف تسهیلات ودیعه مسکن در سال اول اجرای قانون مذکور در تهران ۲۰۰، مراکز استان‌ها ۱۵۰ و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

تا پیش از این سقف وام اجاره (ودیعه مسکن) در تهران ۱۰۰، مراکز استان‌ها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان بود که مهلت اعطای این تسهیلات تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمدید شد. اعتبار در نظر گرفته شده برای این نوع وام در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که بر اساس قانون جدید  احتمالا این میزان افزایش خواهد  داشت.

همزمان با سه اقدام دولت برای کنترل بازار اجاره، مجلس نیز طرحی را تحت عنوان «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» در دستور کار دارد که چهار مورد آن برای کمک به اقشار اجاره نشین تنظیم شده است.

رفع تعارض منافع ‌مشاوران املاک، افزایش تسهیلات اجاره‌بها، افزایش عرضه ملک استیجاری از طریق تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و تغییر ساز وکار مالیات بر درآمد اجاره برای حمایت از مستأجران پیش‌بینی شده است.

همچنین بنا به گفته علی خضریان ـ نماینده مجلس، تلاش شده تا با قانون‌گذاری در مواردی چون اخذ عوارض از اراضی معطل مانده، کاهش ریسک و افزایش سهولت معاملات و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی املاک به صورت غیرمستقیم در طرح ساماندهی ‌بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، بر ‌نرخ اجاره اثرگذاری مهمی صورت گیرد.

«طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» حاصل یک کار فشرده ۱۶ ماهه است که با همکاری کمیسیون عمران مجلس، کارشناسان مرکز پژوهشها و وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده و هم اکنون برای بررسی و تصویب به صحن علنی مجلس آمده است.