:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

موانع سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته شد

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: موانعی زیادی بر سر راه فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشت که این موانع برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در این بخش فعالیت کنند.
کد خبر: ۲۰۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
اقتصادگردان- محمود کریمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش آشنایی فعالان صنعتی با انرژی‌های تجدیدپذیر و تلاش آنها برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر است، اظهار کرد: برگزاری این همایش کمک خواهد کرد فعالان صنعتی با تماس رودرو با فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر بهتر بتوانند این ماده قانونی را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه گرچه ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید دارد صنایع سالی یک درصد از برق مورد نیاز را از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند که در پنج سال این میزان به ۵ درصد خواهد رسید، برای صنایع بهتر است از همین ابتدا نسبت به تامین پنج درصد انرژی تجدیدپذیر با احداث این نوع نیروگاه اقدام کنند، گفت:صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان۴۲۸۳ واحد است، گفت: هر کدام از این صنایع اگر نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کنند، هدف وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر محقق می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا با تاکید بر اینکه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خواستار آن است که نرخ خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر شناور باشد تا سرمایه‌گذاران بیشتری به این سمت متمایل شوند، افزود: همچنین اعلام این نرخ به موقع باشد تا به دلیل تاخیر در اعلام ماهیت سود رسان خود را از دست ندهد.

وی در خصوص نیروگاه‌های حمایتی اظهار کرد: سال گذشته چند عامل سبب شد این طرح به خوبی اجرایی نشود. در واقع قیمت دستوری، تعریف طرح در قالب بسته‌های بزرگ که خیلی از فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر را برای شرکت در طرح ناتوان ساخته بود، تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی برق و حذف ارز نیمایی جز عوامل این موضوع بود اما امسال با برطرف شدن برخی مشکلات می‌توان طرح را اجرایی کرد.

علیرضا داد - مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن ساتکا - نیز در این نشست با بیان اینکه صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی بهشت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و باید از این فرصت استفاده کنند، اظهار کرد: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نیازی به در نظر گرفتن زمین برای احداث نیروگاه ندارند زیرا می‌توانند در بام سوله‌ها پنل‌های خورشیدی نصب کرده و از برق تولیدی سود ببرند.

وی در باره نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها توسط صنایع گفت: این قیمت برای ظرفیت تا ۲۰ کیلووات به‌ازای هر کیلووات ۱۷۵۰ تومان و قیمت خرید برای ۲۰ تا ۳۰ کیلووات به ازای هر کیلووات ۱۶۵۰ تومان تعیین شده است که رقم خوبی به حساب می آید.

مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن ساتکا با بیان اینکه صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی همه شرایط لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارند و فقط باید سرمایه‌گذاری اولیه را انجام دهند، گفت: شرایطی که دولت باید قرارداد ببندد باید چند ویژگی داشته باشد، اول اینکه شهرک صنعتی مالکیت و انشعاب مطلوب داشته باشد، ضمن اینکه باتوجه به نصب پنل روی سوله باید توجه داشت که فضایی از صنایع نیز اشغال نمی‌شود و در کل شرایط به نفع صنایع است.

به گفته داد ۸۰۰ شهرک صنعتی با ۵۰ هزار واحد تولیدی داریم که اگر هر کدام ۲۰۰ کیلووات ساعت نیروگاه نصب کنند به هدف ۱۰ هزار مگاوات وزیر نیرو دست می‌یابیم، البته مشکلاتی همچون تورم و تغییرات آنی قیمت نیز وجود دارد که باید در این حوزه تغییراتی متناسب با نرخ ارز صورت گیرد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که واحدهای صنعتی که در این حوزه وارد می‌شوند مشمول محدودیت نشوند که همین مساله موجب می‌شود فرایند کار آن‌ها بهبود یابد.