:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تعامل جامعه کارگری و کارفرمایی منجر به ارتقای بهره وری کار می‌شود

نماینده جامعه کارفرمایی گفت: بحث کار شایسته یکی از مهم‌ترین مباحث است که باید در دستور شرکای اجتماعی باشد تا منجر به تعامل بین گروه‌های کارگری و اجتماعی و ارتقای بهره وری است.
کد خبر: ۲۰۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
اقتصادگردان- اصغر آهنی‌ها روز سه‌شنبه در همایش ملی کار اظهار داشت: باید نشست‌های مشترک بخش کارگری و کارفرمایی برگزار شود و سوءتفاهم‌ها را حل کرد تا هر دو به رشد و شکوفایی کار دست یابند. ضمن اینکه حقوق بنیادین کار، گفت‌وگوی اجتماعی سه‌جانبه گرایی و حمایت‌های اجتماعی و اشتغال از مولفه‌های شایسته کار است.

وی افزود: با توجه به شرایط پیچیده کسب و کارها باید تعامل را سرلوحه کار قرار دهیم

نماینده جامعه کارفرمایی با بیان اینکه فرهنگ کار یکی از محوری‌ترین و اصولی‌ترین مباحث در دین اسلام است، گفت: با تلاش و کارمی توان به موفقیت‌ها دست یافت.

وی عنوان کرد: از برنامه سوم مصوبه‌ای در مجلس داشتیم که سه قانون با یکدیگر تصویب شود که قانون کار، بیمه و درمان اجتماعی بود. باید قوانین به تصویب برسد که چالش‌های بین کار و کارگر به حداقل برسد؛ در جامعه ما اصلاح قانون را به دیده اصلاح قانون کار می‌دانستند و با مشارکت گیری نمایندگان کارگری و کارفرمایی مشکلات رفع می‌شود.

آهنی‌ها با اشاره به اینکه باید به تشکل‌ها بهای واقعی بدهیم، گفت: باید مشارکت مردمی عملیاتی شود و در حد صوری نباشد به تشکل‌ها اختیار دهیم تا بسیاری از مشکلات اقتصادی حل شود.

وی عنوان کرد: باید بخش خصوصی را در جامعه قوی کنیم و در برنامه درازمدت قابلیت کوچک سازی دولت در دستور کار باشد و جامعهکارگری و کارفرمایی را به عنوان ٢ بال دولت تقویت کنیم، سازمان تامین اجتماعی به جایی حرکت کند که در آن سه جانبه گرایی تقویتشود به طور قطع می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

نماینده جامعه کارفرمایی با اشاره به اینکه عدالت را برای اقشار کارگری و کارفرمایی فراهم کنیم، گفت: ادغام صندوق‌های مختلف باید هم سو با سیاست متمرکز باشد؛ صندوق تامین اجتماعی حق الناس است و باید دولت حمایت کند تا از صندوق دیگری برداشت نشود.

فناوری‌ها، موجب به‌روزرسانی مهارت افراد می‌شود

سمیه گلپور نماینده جامعه کارگری در ادامه این مراسم گفت: فناوری‌ها، موجب به‌روزرسانی مهارت افراد می‌شود و خیلی از افراد می‌توانند به‌صورت تخصصی‌تر در مشاغل ورود کنند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی در بسیاری از صنعت‌ها حرف اول می‌زند، هر چند نگرانی‌های در امنیت شغلی و اخلاقی ایجاد کرده است، در این زمینه مطالعه‌های بسیاری در ایران صورت گرفته است که باید سیاست‌های در این زمینه اتخاذ شود.

نماینده جامعه کارگری با بیان اینکه آینده کار مبتنی به سه رکن افزایش سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در نهادهای کار و افزایش سرمایه‌گذاری در کار شایسته است، گفت: مهاجرت از شغل‌های سنتی با فناوری‌های روز و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است. این مهاجرت منجر می‌شود تا ورودی به صندوق‌های بیمه نباشد و عدم تناسب شیوه و جذب نیروی کار و بحران تنظیم روابط کار ایجادمی شود.

گلپور گفت: وزارت کار نیازمند تدوین نقشه راه در حوزه کار و اشتغال برای ١٠ سال آینده در خصوص مشاغل فناوری است.

وی بیان کرد: سال ٩٨ همین همایش برگزار شد و نشان داد که دستاوردهای خوبی می‌تواند داشته باشد، اما دولت قبل نتوانست تصمیمات همایش را اجرایی کند که امیدواریم این خطای فاحش نادیده گرفتن آینده کار، تکرار نشود.