:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شروط مجلس برای اعمال تخفیف در پرداخت مالیات بر درآمد اجاره

نمایندگان مجلس در مصوبه ای مواردی که مشمول تخفیف در پرداخت مالیات بر درآمد اجاره می‌شود را مشخص کردند.
کد خبر: ۲۰۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
اقتصادگردان- نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و در ادامه بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی ماده ۱۰ این طرح را تصویب کردند.

ماده ١٠- تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

تبصره ۱۱- موارد زیر مشمول تخفیف در پرداخت مالیات بر درآمد اجاره هستند:

الف) درآمد ناشی از اجاره برای سرپرست خانوار تا سقف میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق‌ موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم و درآمد ناشی از اجاره برای موجرینی که همزمان در واحد مسکونی دیگری مستاجر هستند تا سقف اجاره ای که می‌پردازد، مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی گردد.

ب) در صورت انعقاد قرارداد بلندمدت اجاره واحد مسکونی و عدم فسخ قرارداد در طول دوره، درآمد اجاره برای قرارداد دو ساله مشمول ۷۰ درصد تخفیف و برای قرارداد ۳ سال و بیشتر مشمول ۱۰۰ درصد تخفیف می گردد.

ج) در صورت اجاره واحد مسکونی به خانوار دارای ۳ فرزند و بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی یا ۳ دهک پایین درآمدی بر اساس تاییدیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول ١٠٠ درصد تخفیف خواهد شد.

د) واحدهایی که میزان اجاره بهای آنها حداقل ۱۵ درصد کمتر از ارزش اجاره منطقه ای موضوع ماده ۹ این قانون باشد از ۵۰ درصد تخفیف مالیات بر درآمد اجاره برخوردار می شوند. آیین نامه اجرایی این جزء توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ه) واحدهای استیجاری در مناطقی که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی دچار کمبود مسکن استیجاری هستند تا ۵ سال پس از اعلام فوق الذکر، از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند.