:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

محصول جدید سایپا نیمه دوم سال به تولید انبوه می‌رسد، تحویل خودروهای وارداتی از هفته آینده

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در تشریح برنامه‌های این گروه خودروسازی برای سال جاری، از ظهور محصول جدید سایپا خبر داد و ضمن اعلام اینکه خودروی سهند مرداد ماه وارد خط تولید می‌شود و خودروی اطلس نیمه دوم سال به تولید انبوه می‌رسد، از نخستین موتور ۱۶ سوپاپ تولید سایپا رونمایی و زمان تحویل اولین خودروهای وارداتی را هفته آینده اعلام کرد.
کد خبر: ۲۰۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
اقتصادگردان- محمدعلی تیموری در حاشیه مراسم روز جهانی کارگر، در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا، در رابطه با هفت محصول جدید این گروه خودروسازی، وضعیت فعلی و زمان عرضه آن‌ها، تشریح کرد: اطلس ما که سال گذشته وعده عرضه آن برای سال جاری داده شد، اکنون در تعداد کم به صورت هفتگی تولید می‌شود و در نیمه دوم سال به تولید انبوه روزانه ۳۰۰ دستگاه خواهیم رسید؛ خودروی اطلس همه استانداردها را پاس می‌کند، تولید آن آغاز شده است.

وی افزود: خودروی سهند که با لوگو پارس‌خودرو عرضه خواهد شد، مرداد ماه تولید آن اغاز می‌شود و در نیمه دوم سال به تولید انبوه خواهد رسید. خودروی کادیلا یا همان p ۹۰ که جزو محصولات جدید خواهد بود در ماه های آینده به تولید انبوه خواهد رسید. روی همین پلتفرم یک ون روس‌ها خواهند داشت و تولید ون فعال خواهد شد. خط تولید در پارس‌خودرو که همان خط تولید ساندرو است روزانه ۵۰۰ دستگاه تولید می‌شد، به روز شده و آماده است و احتمالا از آذر ماه فعال خواهد شد.

تیموری گفت: موتور به‌کار رفته در تولید این خودرو از موتور K۴  که موتور L۹۰ و ساندرو بود، توان بیشتر و کیفیت بالاتر دارد و با توجه به استاندارد یورو ۵ از آلایندگی کمتری برخوردار است.

احتمالا هفته‌ آینده اولین خودروهای وارداتی تحویل شود

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه در رابطه با چانگان‌های وارداتی اظهار کرد: با دو برند چانگان و زوتی که در حال حاضر قرارداد داریم، ۲۹ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش کرده‌ایم  که از خرداد ماه سال گذشته این خودروها برای تطابق با استاندارد ملی، وارد کشور شده است. محموله نخست این خودروها که ۱۲۰۰ دستگاهی بود، دقیقا محموله‌هایی بود که برای بازار عربستان و مطابق بازار عربستان آماده شده بود؛ علت تاخیر در عرضه آن‌ها این بود که استاندارد در کشور عربستان از استاندارد چین تبعیت می‌کند اما استانداردهای ما تابع استانداردهای اروپایی است. در حال حاضر  فرآیند تطبیق استاندارد طی دو ماه به انجام رسیده و مشکلات حل شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در رابطه با زمان اولین عرضه چانگان‌های ترخیص شده، گفت: لیست مشتریان و نوبت‌ها از سامانه یکپارچه اخذ شده است. احتمالا هفته آینده، پس از  طی فرآیندها، تحویل خودروها به مشتریان صورت می‌گیرد.

سایپا به لحاظ ریالی مشکل ندارد؛ ارز تامین شود، ۱۰۰ هزار خودرو وارد می‌شود

تیموری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد: سایپا در حال حاضر مشکل ریالی ندارد و چنانچه بانک مرکزی ارز تخصیص دهد و تامین کند، قطعا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وعده شده را وارد خواهیم کرد. خبر خوش نیز این است که واردات یک خودروی کراس‌اوور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش را در شش ماهه دوم امسال در دستور کار داریم.

وی ضمن اشاره به بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدرن‌ترین خط تولید موتورسازی ایران که سطح اتوماسیون و رباتیک آن بالغ بر ۶۰ درصد است و خطا را در تولید به موتور می‌رساند، در رابطه با رشد تولید سایپا و برنامه‌ریزی آن در سال ۱۴۰۲، گفت: در سال ۱۴۰۰ و پیش از بهمن ماه، متوسط تولید روزانه گروه سایپا به ۱۰۵۰ دستگاه رسیده بود که همین تعداد هم مستقیم تجاری نمی‌شد و کف پارکینگ‌ها باقی می‌ماند. تنها ۹ درصد این تعداد تجاری می‌شد که ناچیز بود اما در نیمه دوم سال گذشته موفق شدیم تولید ۱۰۰ درصد عبور مستقیم باشد و تیراژ را از ۱۰۵۰ دستگاه به ۱۳۵۰ در ابتدای سال ۱۴۰۱ برسانیم و در سه ماهه پایانی سال، تولید زیر ۲۰۰۰ دستگاه در روز نداشتیم و روند رشد ۳۵ درصدی محقق شد.

تیموری ادامه داد: در حال حاضر تولید بالغ بر ۲۲۰۰ دستگاه در حال انجام است. از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته (در همین مدت کوتاه) ۴۱ درصد رشد تولید داریم. چنانچه با همین ۲۲۰۰ دستگاه تا پایان سال پیش رویم، بیش از ۶۵۰ هزار دستگاه تولید عادی خواهد بود. خط موتورسازی که راه‌اندازی شده است، ۶۰۰ موتور به موتورسازی ما اضافه خواهد کرد و گلوگاه موتوری را رفع می‌کند. این موتور بر روی سه محصول جدید شرکت نصب خواهد شد، روزانه ۶۰۰ دستگاه اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل سایپا، ضمن اشاره به خروج سه محصول سایپا از خط تولید در سال گذشته، تصریح کرد: سایپا در سال گذشته به دلایل استاندارد اجباری، سه محصول خود را که نیمی از تیراژ تولید شرکت را شامل می‌شد، از دست داد؛ امسال نه‌تنها محصول از رده خارج نخواهد شد، بلکه هفت محصول جدید در گروه سایپا عرضه خواهد شد.

قراداد قطعه‌سازان هر ۴ ماه یکبار، بصورت سیستمی اصلاح می‌شود

وی در رابطه با وضعیت تعامل سایپا با قطعه‌سازان در پرداخت مطالبات و لزوم همراهی آن‌ها برای تحقق افزایش تولید، گفت: در گذشته، در پایان هر سال براساس نرخ تورم مواد و دستمزدها، قراردادهای زنجیره تامین تصمیم گرفته می‌شد. سال گذشته طی دو مرحله اصلاح قیمت و قراردادهای قطعه‌سازان انجام شد که نخستین آن خرداد ماه بود که مربوط به قراردادهای سال ۱۴۰۰ بود. همچنین در سه ماهه پایانی ۱۴۰۱ سیستمی از سوی سایپا طراحی شد که بر مبنای آن در نظر داریم هر چهار ماه یکبار، قیمت‌ها را بر اساس نرخ مواداولیه، نرخ ارز و غیره اصلاح کنیم.

طبق اعلام این مدیر خودروسازی، در حال حاضر حدود ۵۵۰ قطعه‌ساز با شرکت سازه گستر، قریب به ۶۰۰ قطعه ساز با شرکت مگاموتور و حدود ۴۰ قطعه‌ساز به صورت مستقیم در بحث تامین مواد اولیه ورق، شیمیایی و پلیمری با سایپا همکاری دارند.

تولید نخستین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا

تیموری اظهار کرد: چهار موتور در شرکت مگاموتور از جهت کاهش مصرف سوخت و راندمان اصلاح شده است و بر روی محصولات جدید نصب خواهد شد. خودروی اطلس مجهز به موتور ۱۵۰۰ سی سی بهبود یافته خواهد بود. موتورهای فعلی که امروز رونمایی شد، اولین موتور ۱۶ سوپاپ گروه سایپا است که پیش از این، مدارک آن از سوی شرکت سیتروئن در اختیار قرار گرفته بود؛ این موتور همان موتور ec۵ است که در خودروهای سیتروئن C۳ و پژو ۲۰۰۸ نصب می‌شد، اکنون با داخلی‌سازی ۹۲ درصدی در سایپا در حال تولید است. این موتور بر روی خودرو شاهین پلاس که تیر ماه عرضه می‌شود، نصب خواهد شد.