:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آرامکو دومین شرکت بزرگ جهان شد

آرامکوی سعودی جایگزین مایکروسافت به عنوان دومین شرکت بزرگ جهان شد.
کد خبر: ۲۰۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
اقتصادگردان- شرکت آرامکوی عربستان سعودی توانست شرکت مایکروسافت آمریکا را از جایگاه دومین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار، با ارزش 2.11 تریلیون دلار، کنار بزند.

این تغییر در رتبه بندی ماه گذشته پس از افزایش ارزش سهام آرامکو روی داد. خبر مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی 4 درصد از شرکت نفت آرامکو را به یک نهاد متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی واگذار می کند، موجب شد تا سهام این شرکت با رشد فزاینده ای روبرو شود.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اواسط آوریل گفت این انتقال برای تقویت موقعیت مالی و رتبه اعتباری صندوق ثروت دولتی انجام شده است.
آرامکو نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این یک انتقال خصوصی بین دولت و سنابیل است و این شرکت طرف واگذاری نیست و هیچ قراردادی منعقد نکرده و یا هیچ گونه درآمدی از این واگذاری پرداخت یا دریافت نکرده است.

آرامکو سود خالص 161.1 میلیارد دلاری را برای سال 2022 ثبت کرد که نسبت به 110 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش چشمگیری داشته و یک رکورد درآمدی برای این شرکت به شمار می رود.

این سود خالص همچنین موجب شد آرامکو در سال گذشته پیش از اپل و بقیه شرکت های بزرگ فناوری، سودآورترین شرکت جهان شود سود سال 2022 در واقع بالاتر از مجموع سود اپل، اکسون و مایکروسافت بود.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، در اظهار نظری درباره عملکرد مالی شرکت تاکید کرد: انتظار داریم تقاضای نفت و گاز در سراسر جهان همچنان قوی بماند و به رشد آینده شرکت دامن بزند. با این حال، سرمایه‌گذاری ناکافی جهانی در تولید جدید، امنیت عرضه را تهدید می‌کند.